Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
kevin moonen — Wed, 04/21/2010 - 22:01
Betreft: Persoonlijk aanvoelen vooruitgang dossier motorcrossterreinen 21 April 2010.
Over: Vooruitgang dossier motorcrossterreinen een kleine maand na debat commissie Ruimtelijke ordening van 24 Maart 2010. (1) Voorafgaandelijk aan dit debat schreven wij betrokken commissieleden aan om hun aan te sporen actief mee te denken in dit dossier. (2)
Van Muyters naar Maddens en terug.
“Als we willen dat er vooruitgang komt in dit dossier, dan kan ik U nu niet zeggen wat het resultaat is per plaats. Als ik dat zou doen, dan is er morgen protest.” Dixit Vlaams minister Phillipe Muyters (N-Va) als antwoord op de vraag Peter Gysbrechts (O-VLD) in commissie Ruimtelijke Ordening van het Vlaams Parlement (1, p.9). Ziedaar de Muyters-doctrine naar analogie met de door de N-va volprezen (3) Madden-doctrine (4). Kortom daar waar Maddens stelt dat we maar best niets meer vragen aan de Franstaligen is ‘geen slapende honden wakker maken’ dan weer het motto van Muyters in het dossier van de motorcrossterreinen.
Té zere tenen vermijden!?
Uiteraard valt er één en ander te begrijpen aan deze houding en kunnen we een karrenvracht aan argumenten pro deze Muyters-doctrine aanvoeren. Niet in het minst daar waar Muyters zelf zegt dat hij ‘eerst zal zorgen voor een politiek draagvlak omdat dit de vorige keer mislukt is’(1, p9). Een andere en meer voorzichtige houding is dus gezien de historie zeker en vast geen overbodige luxe ook al durven we betwijfelen dat het met dat ‘politieke draagvlak’ in het verleden overal volledig fout zat. Muyters zijn betrachting om geen tegenstanders te vroeg tegen ons in het harnas te jagen verdient lof indien hij zijn eigen doctrine feilloos kan toepassen. Echter met onze ‘openbaarheid van bestuur’ (5) schuilt daar meteen al een eerste addertje onder het gras. Immers vanaf het moment dat potentiële tegenstanders proactief op zoek gaan naar meer informatie over betrokken locaties dan zullen ze in meerderheid van de gevallen daar ook achterkomen. En indien ze een afwachtende houding aannemen dan nog zal Muyters zelf vroeg of laat naar buiten moeten komen met die locaties. Waarmee ik maar wil zeggen dat de Muyters-doctrine uiteindelijk enkel uitstel is, het kopen van tijd, en dat van iets dat hij niet zal kunnen afstellen. Op voorwaarde dat hij wil slagen natuurlijk.
Wandelen met Muyters.
In het woordje ‘uitstellen’ zit natuurlijk mijn hoofdbekommernis. Sta mij toe ons terug te voeren naar bovenvermelde Maddens-Doctrine. Over goed anderhalve maand zal deze Vlaamse regering er haar eerste jaar alweer op hebben zitten. Vooralsnog, ondanks de boude verklaringen van De Wever (6), ziet het er nergens na uit dat er al veel in huis is gekomen van al die verklaringen, laat staan van Maddens zijn doctrine. Nu ook april ten einde loopt zijn we straks in ons dossier ook alweer een half jaar op wandeling. En dan vergeten we nog te melden dat de sector al sinds 19 juli 2002 (7) onophoudelijk aan het wandelen is. Nodeloos te zeggen dat we ondertussen van acute naar chronische ademnood evolueerden.
Bij de Vlaamse regering.
Vooralsnog is er geen nieuws dat het dossier met de voorstellen van Muyters al weg is van het bureau van de Vlaamse regering. Op 3 Maart 2010 gaf Muyters het dossier door aan die Vlaamse regering waar (1,p.8) nog volgens hem het dossier dus nu in bespreking is. Hopelijk blijft het niet al te lang daar liggen, excuseer, ‘in bespreking’, want om het met de woorden van de N-va zelf te zeggen; “Rustige vastheid, is schuldig verzuim”. (8)
Van tactiek naar communicatie.
Ergens blijf ik Muyters zijn tactiek natuurlijk wel warm aanbevelen (9) met dien verstaande dat ik hem blijf verzoeken om vitale contactlijnen met ons open te houden. Hij kan mijn inziens moeilijk in het wilde weg terreinen aanduiden zonder hierbij uiteindelijk ook de mening van de sector te vragen. Jammer dat dit tot op heden maar niet lijkt te lukken…
Op het bureau van Peeters-II.
“We hebben in kaart gebracht wat er vanuit de provincies wordt aangeleverd. Dat is trouwens totaal verschillend, er zijn provincies die amper meewerken…” (1,p9) zegt Muyters als hem gevraagd wordt hoe het zit met die input van de provincies. In naam van de openbaarheid van bestuur (5) heb ik zelf mijn neus aan het venster gestoken en vast kunnen stellen dat inderdaad de ene Vlaamse provincie niet de andere is. Uit respect voor de Muyters-doctrine zal ik de locaties niet bij naam noemen maar mijn gevoel bij de provinciale inspanningen kort neerpennen.
Volgende ligt op het bureau van de Vlaamse regering:
-West-Vlaanderen (10): Van de 4 oorspronkelijk locaties van 15 April 2004 vallen er 2 af te wijten aan bestemmingswijzigingen. 2 blijven in dus aanmerking komen, versterkt met een 3de locatie die voorgesteld wordt vanuit de private sector. Deze kreeg al een gunstig advies van de provincieraad dd.27/11/2008 op het ontwerp gewestelijk RUP. Van de 2 voorgestelde locaties van de Vlaamse regering wijst de deputatie uiteindelijk eentje resoluut af terwijl het laatste twijfelachtig is o.m. omdat de oppervlakte niet zou voldoen & het nog niet duidelijk is hoe het zit met de precieze afbakening betreffende voormalige militaire domeinen. De provincie West-Vlaanderen is alvast één van de 2 meest proactieve provincies.
-Oost-Vlaanderen (11): Zij geven meteen aan dat zij locaties onder de 20ha niet zullen onderzoeken. Het voorstel van de Vlaamse administratie van april 2009 wordt door hen afgeschoten omdat er teveel knelpunten waren. 7 Andere locaties werden vervolgens afgetoetst bij de gemeenten alwaar zij negatief onthaald werden wegens geen ‘lokaal maatschappelijk en politiek draagvlak’. Uiteindelijk is er van de lijst van 14 mogelijke locaties niet 1 die geen negatief advies meekrijgt. Oost-Vlaanderen werkt dus wel mee, maar echt hoopgevend zijn de resultaten vooralsnog niet! Verwonderen doet het ons niet omdat er al negatieve signalen opgevangen werden uit deze provincie. (12)
-Antwerpen (13): Antwerpen heeft gewoonweg geen nota ingediend aan minister Muyters! Volgens Dirk Peeters (Groen!) (1.p11) heeft “de provincie Antwerpen in haar advies duidelijk overgemaakt … gezegd dat ze er niet uit komt, dat er moet worden gezocht naar alternatieven…” . Over welk ‘advies’ hij het heeft weet ik niet maar zo te horen zijn er in Antwerpen, dat actueel na Limburg de enige provincie is met nog motorcrossterreinen, nog tamelijk wat problemen. Groen! blijft hier net als in Vlaams-Brabant het grote struikelblok (14) (15). Wat die alternatieven dan wel niet zouden mogen zijn indien de huidige locaties zouden opgegeven worden is hoogst onduidelijk, laat staan realiseerbaar, vooral dan om dat in het verleden nog nooit 1 nieuwe locatie de plaats heeft ingenomen van een verdwenen locatie!
-Vlaams-Brabant (16): Hun nota wordt niet openbaar gemaakt omdat, en ik citeer hier provinciegriffier Marc Collier, “… het belang van de openbaarheid ervan niet opweegt tegen de oorzaak van vertrouwelijkheid in de politieke besluitvorming.” Vlaams-Brabant is hiermee de enige provincie die zich verschuilt achter zowel de Muyters-doctrine als achter artikel 15 § 1 9° van het openbaarheidsdecreet (5). Wij kunnen dus alleen maar hopen dat in hun nota meer vruchtbaars te lezen is als in die van Oost-Vlaanderen en dan liefst geen ‘gebakken lucht’ voorstellen zoals ldd die in deze Vlaamse provincie meende te plegen (17) als over die betrokken locatie net een volledig verschillend PRUP gestemd is (18)! Verder geven de schaarse citaten van de deputatie over dit onderwerp aanleiding tot waakzaamheid betreffende deze provincie. (19)
-Limburg (20): Samen met West-Vlaanderen is dit alvast de provincie die het best haar huiswerk heeft gemaakt. Maar dat wisten we al eerder te vermelden op onze webstek.
Als het van de provincies alleen moet komen kunnen we voorzichtig gewag maken van in totaal 7 voorgestelde locaties. Met dien verstaande dat we hierbij alleen de voorstellen van West-Vlaanderen in Limburg tellen omdat jammer genoeg vanuit de andere provincies vooralsnog niet één locatie duidelijk naar voor geschoven werd. Laten we verder dan in rekening brengen dat West-Vlaanderen tot op heden niet één crossterrein wist te realiseren en Limburg er van de 4 die het voordroeg ondertussen 2, al dan niet tijdelijk, kwijtspeelde. Nodeloos te zeggen dat deze oogst bijzonder mager is. Temeer omdat Antwerpen er blijkbaar niet in slaagde om zijn bestaande locaties op een schoteltje richting Muyters te verankeren en aldaar dus Groen! zal blijven proberen om de laatste bestaande inrichtingen naar de geschiedenisboeken te verwijzen.
Andere pistes.
Uiteraard weten wij niet welke witte konijnen Muyters nog uit zijn hoed gaat toveren toch durf ik nu al zeggen dat hij met het werk van de provincies alleen de ‘Vlaamse motorcrossdorst’ naar alle waarschijnlijkheid niet gaat kunnen lessen. Er dringen zich dus alternatieven op die gezocht moeten worden buiten de gangbare pistes.
Het militaire alternatief.
Nu defensie in de voltooiing van zijn transformatie (21) is aanbeland is het duidelijk dat een heel deel terreinen vrij snel overgedragen zullen worden aan het aankoopcomité van de FOD Financiën terwijl diverse al overgedragen zijn. Het leeuwendeel van te sluiten kazernes is te vinden in Vlaanderen (22). Nodeloos te zeggen dat hierin een geweldige opportuniteit schuil kan gaan om nieuwe motorcrossterreinen te realiseren. Uiteraard is, zoals zo vaak in dit land, niet op 1-2-3 een militair terrein om te vormen tot een motorcrossterrein wat ons dan weer niet mag beletten om onze mogelijkheden hier af te wegen. (23) Fijn om weten hierbij is dat het het kabinet Muyters is dat samen met de FOD Defensie een lijst van ‘vervreemdbare domeinen en hun plaats in het gewestplan’ opstelde. In totaal zou defensie 1671,4 hectare aan militaire domeinen in Vlaanderen verkopen. Dit jaar nog zou het gaan om 976 hectare. Hiervan zou zo 125 hectare recreatiezone worden. Net de noemer waaronder de zones voor gemotoriseerde sporten vallen! Daarna zou van hetgeen over blijft na 2010 nog eens 90 hectare omgevormd worden naar recreatiegebied. Alzo zou meer dan 200 hectare vrij komen ten behoeve van de recreatie terwijl maar liefst 4x zoveel zal transformeren naar natuurgebied. (24) Het zou straf zijn mocht hier helemaal geen enkele hectare te vinden zijn voor motorcross, vooral dan omdat de natuur met de verkoop van deze terreinen als de grote overwinnaar uit de bus zal komen.
De Brownfields.
Een evenzeer vaak gehoord voorstel is om zogenaamde ‘brownfields’ om te vormen tot motorcrossterreinen (25). Ook vanuit Vlaanderens enige Groen!e partij krijgen we dit wel vaker te horen, echter ook de Engels term kan hier een luchtje niet verdoezelen. (26) Uiteraard dient men die terreinen te saneren, echter als men er sport op wil toestaan dan moet men voor de volle 100 procent kunnen garanderen dat er geen gevolgen zullen zijn voor de gezondheid van zowel sporters als toeschouwers. Vanaf dat we spreken over saneren zeggen we in één adem dat het geld gaat kosten. Vaak in Vlaanderen merken we dat hierop pittige discussies ontstaan over wie hoeveel moet betalen enz. Vanuit Groen! is men er naar mijn aanvoelen met de brownfields te vaak als de kippen bij om maar af te kunnen geraken van de ons laatste resterende circuits. (15) Als Bart Caron dus bijvoorbeeld tijdens plenaire zitting van 18-11-2009 het heeft over onze vervuilde terreinen moeten we vanuit de motorcrosswereld hierop alert reageren.
Waterloos; quo vadis?
Betreffende het terrein van Waterloos begint ondertussen de spanning te stijgen naar een absolute climax. Op 30 Maart 2010 werd de schriftelijke verdediging neergelegd inzake de procedure voor het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Raad van State. (27) Dit gegeven doet ons vermoeden dat wij waarschijnlijk geen eeuwen weer moeten wachten op aanvang van de pleidooien in de zaak die het ontstaan van ‘red de motorcross’ betekende.
Te laat?
“Het zal misschien te laat zijn voor Waterloos”, liet provinciaal gedeputeerde Walter Cremers (Sp.a) zich ontglippen als antwoord op een vraag van Wim De Meester (VB) tijdens de provincieraadszitting van februari. (28) Waarmee meteen duidelijk wordt dat het voortbestaan van Waterloos nog net iets meer zal samenvallen met de uitspraak van de Raad van State ten gronde over het PRUP. Want: “wat de exploitatievergunning betreft, die nu ook geschorst is, hebben we tegen de administratie gezegd dat het heel belangrijk is dat je als administratie erkent dat er altijd een vergunning geweest is en dat we, als wij met het PRUP kunnen landen, de milieuvergunning kunnen beoordelen als een bestaande vergunning” dixit diezelfde Cremers op diezelfde vraag. Dit gegeven zou Waterloos uitstekende perspectieven op overleven bieden indien de Raad van State ten gronde het niet zo ver gaat zoeken als de collega’s in kortgeding want nog volgens Cremers is die “ Raad van State in kortgeding wel heel ver gegaan”.
Symbooldossier.
Dat ver gaan van de Raad van State heeft zo zijn gevolgen. Limburg vraagt daarom dan ook dat decretaal de Vlaamse overheid voor eens en voor altijd duidelijk zou stellen wat er nu wel en wat er nu niet in een PRUP moet staan. Als de rechterlijke macht ieder dossier gaat beoordelen zoals de RvS in kortgeding het dossier betreffende Neeroeteren evalueerde dan maakt heel Muyters zijn opzet geen schijn van kans. “…het beoordelen van het PRUP en het vernietigen of het schorsen van het RUP, voorlopig op basis van maatregelen waarvan…wij dachten dat die in de exploitatievergunning thuishoorden” zoals Walter Cremers het stelt is met de zaak Waterloos immers een heel reëel gegeven geworden. En zeg nu zelf; waarom zou wat in Waterloos niet kan elders wel kunnen?
“Neen is ook een beslissing”.
“Ik kan u allemaal één ding zeggen: ik zal daadkracht tonen in dit dossier. Ik zal laten zien
waar er mogelijkheden zijn. Dan zullen we beslissen om het ja of nee te doen. Nee is ook een
beslissing en toont ook daadkracht.” (1,p.12) Alzo klopt Muyters zich fier op de borst als Linda Vissers (VB) een nobele poging onderneemt om meer te weten te komen over Neeroeteren. Neen is misschien een oplossing hoewel iedereen onderhand toch wel moet doorhebben dat vele mensen in Vlaanderen meer voelen voor een duidelijk ‘ja’. “Inspraak mag niet verglijden tot de dictatuur van het individu.” Gaf minister Muyters ons nog niet zo lang geleden te kennen in het weekblad Trends (29). Welaan, beste minister, laat die dictatuur van het individu dan geen kans maken in de zaak Waterloos!
Over draagvlakken.
Wat is dat eigenlijk een draagvlak? Bestaat er een definitie voor zoiets? En hangt een maatschappelijk draagvlak samen met een politiek? Is het omdat wij een systeem van representatieve vertegenwoordiging hebben misschien juist wel hetzelfde? Vele vragen, weinig antwoorden. En toch handelt men te pas en te onpas op basis van zogenoemde draagvlakken. Zonder ook maar te beschikken over een passende definitie roept zelfs Muyters enigszins geprikkeld: “Stop met in deze commissie te zeggen dat er een groot draagvlak is”! (I, p9) Als hij dan weer iets verder stelt dat hij eerst zal zorgen voor een politiek draagvlak dan ben ik de neiging toegedaan om de conclusie te trekken dat er die voor Neeroeteren wel degelijk was en nog steeds is. Of zoals Walter Cremers het zegt tot Wim De Meester: “We hebben aan de minister gezegd dat we een goede leerling van de klas waren en een provinciaal RUP hadden opgesteld en goedgekeurd”. (28) De tegenstelling met Limburg kan niet groter zijn dan in Oost-Vlaanderen waar we in hun nota zo maar eventjes 9 keer te horen krijgen dat er geen ‘draagvlak’ is! (11) Daarom: Giet de term ‘draagvlak’ aub voor eens en voor altijd in een sluitende definitie of stop hem te (mis-)(ge-)bruiken.
Het einde van de rit.
Als daadkracht iets is wat niet te rijmen valt met woordbreuk kan het wel eens zo zijn dat het heel anders kan lopen met die Muyters-doctrine. Als morgen of één van de komende dagen immers blijkt dat bhv niet gesplitst zal worden zonder dat daarvoor de Vlamingen een zware prijs betalen en de cd&v uiteindelijk bereid gevonden wordt die ook te betalen kan dat wel eens einde rit voor de n-va in de Vlaamse regering betekenen. (30) Niet dat we ons meteen zorgen moeten maken betreffende de continuïteit van het dossier over de motorcrossterreinen, want zoals we hier ver boven ons betoog begonnen moeten beloftes uit politieke monden blijkbaar niet altijd begrepen worden zoals de goegemeente ze verstaat. (31)
Het kan verkeren wist Bredero al, maar voor het zover komt: ‘handen aan de ploeg’ zoals Felix Timmermans ons leerde want er is nog veel werk om een toekomst te geven aan de motorcross in Vlaanderen!
Voetnoten:
(1): Commissievergadering nr. C173 – LEE28 (2009-2010) – 24 maart 2010 ; http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/hand ... 032010.pdf ; p.8-12.
(2) Open brief aan Vlaamse volksvertegenwoordigers; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... woordigers
(3) 't Pallieterke 7 oktober 2009, ‘Op de praatstoel’, interview met Karl van Louwe, ondervoorzitter en Brussels voorman van de N-VA. "Als partij hebben we de zogenaamde Maddens-doctrine tot onze leidraad gemaakt"
(4) Maddens, Bart, Omfloerst separatisme? Van de vijf resoluties tot de Maddens-strategie, Pelckmans, 2009, 176p. & Maddens, Bart, opinie & analyse, ‘On n’est demandeur de rien’; De Standaard, 3 maart 2009 & http://nl.wikipedia.org/wiki/Maddens-strategie .
(5) Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur; http://www3.vlaanderen.be/openbaarheid/ ... ument_id=1 ; opbenbaarheid@vlaanderen.be
(6) Bart De Wever, Ter zake, 8 juni 2009, Groot kopstukkendebat, ‘Laten we België onder curatele plaatsen’, http://terzake09.canvas.be/2009/06/08/h ... -op-8-juni & Bart De Wever: "Geen Vlaamse euro meer naar federale" ; hbvl ; 3 September 2009 ; http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... erale.aspx .
(7) Beslissing van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 in verband met de terreinen voor gemotoriseerde sporten.
(8) Nieuw-Vlaams Magazine ; november 2009 ; p.10.
(9) Moonen ; Kevin ; 02/07/2010; 22:51; persoonlijke analyse van de vragen om uitleg ivm de vorderingen in het dossier van de motorcrossterreinen tijdens commissievergadering van 27 januari 2010 ; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... nuari-2010
(10) Nota provincie West-Vlaanderen ; 10/12/2009 ; 09/823/AV ; voorstellen van locaties die voor het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen worden aangereikt ; ‘VR 2009 0805 DOC.0620TER
(11) Nota provincie Oost-Vlaanderen ; 15/12/2009 ; 033/tv/motor
(12) Pieters Kristof ; Verrebroek : nergens plaats voor motorcross ; Het Laatste Nieuws / Waasland ; zaterdag 27 maart 2010 ; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... omment-122 & schriftelijke vraag van Veys; Tanguy (VB) aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen ; De inplanting van nieuwe motorcrossterreinen in oost-Vlaanderen ; 24 februari 2010 ; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... oost-vlaan
(13) Uit persoonlijke correspondentie met de dienst Griffie van de provincie Antwerpen.
(14) http://img705.imageshack.us/img705/4387/groen.jpg
(15) Zie ook: http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... -van-groen
(16) Persoonlijk schrijven van de griffier van Vlaams-Brabant.
(17)http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1036511/2009/12/01/Provincieraadslid-LDD-wil-festivalweide-Werchter-gebruiken-als-motorcrossterrein.dhtml
(18) PRUP Werchter ; http://www.vlaams-brabant.be/binaries/p ... 5-2939.pdf
(19) gedeputeerde Karin Jiroflée (SP.A) in Het Nieuwsblad ; donderdag 3 december 2009 ; ‘In openlucht zie ik geen plaats voor een terrein. Misschien kan er gewerkt worden aan een indooroplossing' .
(20) http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... uitgebreid & http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... t%E2%80%8F
(21) De Crem ; Pieter ; De voltooiing van de transformatie ; Oktober 2009 ; http://www.mil.be/def/doc/index.asp?LAN=nl&ID=355
(22) Fig VIII-2: Locaties van de te verlaten installaties met het huidige transformatieplan ; HOOFDSTUK VIII – INFRASTRUCTUUR ; De voltooiing van de transformatie.
(23) Eerst en vooral dient men terreinen over te dragen naar de FOD Financiën naar een aankoopcomité dat vervolgens de te vragen prijs zal bepalen. Dan dient men de bestemming te wijzigen waarvoor men dus een wijziging nodig heeft in de gewestplannen. En dan is het maar te hopen dat het gewilde terrein niet vervuild is anders komt er nog een milieukwestie bovenop.
(24) Galle; Cathy; Militaire domeinen worden vooral natuur- en recreatiegebied; Knack; 24 februari 2010; p.23.
(25) Kurt De Loor (Sp.a) is naar eigen zeggen al jaren pleitbezorger voor motorcrossterreinen in Brownfields; http://www.kurtdeloor.be/parlement/doss ... -lift.html
(26) www.brownfields.be
(27) Geelen; Koen; Mc Maasland/PRUP RVS; 0907052 GEKhed; Hasselt; 30 maart 2010 & Raad van State; G/A 192.336/X-14.157
(28) Mondelinge vraag over het crossterrein Waterloos Maaseik; De Meester Wim (VB); provincieraadszitting februari 2010; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... -waterloos
(29) Brockmans; Hans; Visie; ruimtelijke ordening; Iedereen zijn wetje, iedereen zijn zegje; Trends; 25 februari 2010; p.16-24.
(30) Demesmaeker; Mark (N-va); De Standaard; 26 November 2009 ; BHV: splitsen zonder prijs!; 'De N-VA vraagt dat Kris Peeters op het gepaste moment duidelijk maakt dat dit een breekpunt is voor minstens een van de coalitiepartners in de Vlaamse regering'; http://www.markdemesmaeker.be/index2.ph ... f=1&id=504
(31) Bourgeois; Geert; De Morgen (N-va); 8 Juni 2004 ; “Dus u zet geen handtekening onder een Vlaams regeerakkoord voor de splitsing is goedgekeurd in het federaal parlement?” Bourgeois: “Inderdaad.”
Betreft: Persoonlijk aanvoelen vooruitgang dossier motorcrossterreinen 21 April 2010.
Over: Vooruitgang dossier motorcrossterreinen een kleine maand na debat commissie Ruimtelijke ordening van 24 Maart 2010. (1) Voorafgaandelijk aan dit debat schreven wij betrokken commissieleden aan om hun aan te sporen actief mee te denken in dit dossier. (2)
Van Muyters naar Maddens en terug.
“Als we willen dat er vooruitgang komt in dit dossier, dan kan ik U nu niet zeggen wat het resultaat is per plaats. Als ik dat zou doen, dan is er morgen protest.” Dixit Vlaams minister Phillipe Muyters (N-Va) als antwoord op de vraag Peter Gysbrechts (O-VLD) in commissie Ruimtelijke Ordening van het Vlaams Parlement (1, p.9). Ziedaar de Muyters-doctrine naar analogie met de door de N-va volprezen (3) Madden-doctrine (4). Kortom daar waar Maddens stelt dat we maar best niets meer vragen aan de Franstaligen is ‘geen slapende honden wakker maken’ dan weer het motto van Muyters in het dossier van de motorcrossterreinen.
Té zere tenen vermijden!?
Uiteraard valt er één en ander te begrijpen aan deze houding en kunnen we een karrenvracht aan argumenten pro deze Muyters-doctrine aanvoeren. Niet in het minst daar waar Muyters zelf zegt dat hij ‘eerst zal zorgen voor een politiek draagvlak omdat dit de vorige keer mislukt is’(1, p9). Een andere en meer voorzichtige houding is dus gezien de historie zeker en vast geen overbodige luxe ook al durven we betwijfelen dat het met dat ‘politieke draagvlak’ in het verleden overal volledig fout zat. Muyters zijn betrachting om geen tegenstanders te vroeg tegen ons in het harnas te jagen verdient lof indien hij zijn eigen doctrine feilloos kan toepassen. Echter met onze ‘openbaarheid van bestuur’ (5) schuilt daar meteen al een eerste addertje onder het gras. Immers vanaf het moment dat potentiële tegenstanders proactief op zoek gaan naar meer informatie over betrokken locaties dan zullen ze in meerderheid van de gevallen daar ook achterkomen. En indien ze een afwachtende houding aannemen dan nog zal Muyters zelf vroeg of laat naar buiten moeten komen met die locaties. Waarmee ik maar wil zeggen dat de Muyters-doctrine uiteindelijk enkel uitstel is, het kopen van tijd, en dat van iets dat hij niet zal kunnen afstellen. Op voorwaarde dat hij wil slagen natuurlijk.
Wandelen met Muyters.
In het woordje ‘uitstellen’ zit natuurlijk mijn hoofdbekommernis. Sta mij toe ons terug te voeren naar bovenvermelde Maddens-Doctrine. Over goed anderhalve maand zal deze Vlaamse regering er haar eerste jaar alweer op hebben zitten. Vooralsnog, ondanks de boude verklaringen van De Wever (6), ziet het er nergens na uit dat er al veel in huis is gekomen van al die verklaringen, laat staan van Maddens zijn doctrine. Nu ook april ten einde loopt zijn we straks in ons dossier ook alweer een half jaar op wandeling. En dan vergeten we nog te melden dat de sector al sinds 19 juli 2002 (7) onophoudelijk aan het wandelen is. Nodeloos te zeggen dat we ondertussen van acute naar chronische ademnood evolueerden.
Bij de Vlaamse regering.
Vooralsnog is er geen nieuws dat het dossier met de voorstellen van Muyters al weg is van het bureau van de Vlaamse regering. Op 3 Maart 2010 gaf Muyters het dossier door aan die Vlaamse regering waar (1,p.8) nog volgens hem het dossier dus nu in bespreking is. Hopelijk blijft het niet al te lang daar liggen, excuseer, ‘in bespreking’, want om het met de woorden van de N-va zelf te zeggen; “Rustige vastheid, is schuldig verzuim”. (8)
Van tactiek naar communicatie.
Ergens blijf ik Muyters zijn tactiek natuurlijk wel warm aanbevelen (9) met dien verstaande dat ik hem blijf verzoeken om vitale contactlijnen met ons open te houden. Hij kan mijn inziens moeilijk in het wilde weg terreinen aanduiden zonder hierbij uiteindelijk ook de mening van de sector te vragen. Jammer dat dit tot op heden maar niet lijkt te lukken…
Op het bureau van Peeters-II.
“We hebben in kaart gebracht wat er vanuit de provincies wordt aangeleverd. Dat is trouwens totaal verschillend, er zijn provincies die amper meewerken…” (1,p9) zegt Muyters als hem gevraagd wordt hoe het zit met die input van de provincies. In naam van de openbaarheid van bestuur (5) heb ik zelf mijn neus aan het venster gestoken en vast kunnen stellen dat inderdaad de ene Vlaamse provincie niet de andere is. Uit respect voor de Muyters-doctrine zal ik de locaties niet bij naam noemen maar mijn gevoel bij de provinciale inspanningen kort neerpennen.
Volgende ligt op het bureau van de Vlaamse regering:
-West-Vlaanderen (10): Van de 4 oorspronkelijk locaties van 15 April 2004 vallen er 2 af te wijten aan bestemmingswijzigingen. 2 blijven in dus aanmerking komen, versterkt met een 3de locatie die voorgesteld wordt vanuit de private sector. Deze kreeg al een gunstig advies van de provincieraad dd.27/11/2008 op het ontwerp gewestelijk RUP. Van de 2 voorgestelde locaties van de Vlaamse regering wijst de deputatie uiteindelijk eentje resoluut af terwijl het laatste twijfelachtig is o.m. omdat de oppervlakte niet zou voldoen & het nog niet duidelijk is hoe het zit met de precieze afbakening betreffende voormalige militaire domeinen. De provincie West-Vlaanderen is alvast één van de 2 meest proactieve provincies.
-Oost-Vlaanderen (11): Zij geven meteen aan dat zij locaties onder de 20ha niet zullen onderzoeken. Het voorstel van de Vlaamse administratie van april 2009 wordt door hen afgeschoten omdat er teveel knelpunten waren. 7 Andere locaties werden vervolgens afgetoetst bij de gemeenten alwaar zij negatief onthaald werden wegens geen ‘lokaal maatschappelijk en politiek draagvlak’. Uiteindelijk is er van de lijst van 14 mogelijke locaties niet 1 die geen negatief advies meekrijgt. Oost-Vlaanderen werkt dus wel mee, maar echt hoopgevend zijn de resultaten vooralsnog niet! Verwonderen doet het ons niet omdat er al negatieve signalen opgevangen werden uit deze provincie. (12)
-Antwerpen (13): Antwerpen heeft gewoonweg geen nota ingediend aan minister Muyters! Volgens Dirk Peeters (Groen!) (1.p11) heeft “de provincie Antwerpen in haar advies duidelijk overgemaakt … gezegd dat ze er niet uit komt, dat er moet worden gezocht naar alternatieven…” . Over welk ‘advies’ hij het heeft weet ik niet maar zo te horen zijn er in Antwerpen, dat actueel na Limburg de enige provincie is met nog motorcrossterreinen, nog tamelijk wat problemen. Groen! blijft hier net als in Vlaams-Brabant het grote struikelblok (14) (15). Wat die alternatieven dan wel niet zouden mogen zijn indien de huidige locaties zouden opgegeven worden is hoogst onduidelijk, laat staan realiseerbaar, vooral dan om dat in het verleden nog nooit 1 nieuwe locatie de plaats heeft ingenomen van een verdwenen locatie!
-Vlaams-Brabant (16): Hun nota wordt niet openbaar gemaakt omdat, en ik citeer hier provinciegriffier Marc Collier, “… het belang van de openbaarheid ervan niet opweegt tegen de oorzaak van vertrouwelijkheid in de politieke besluitvorming.” Vlaams-Brabant is hiermee de enige provincie die zich verschuilt achter zowel de Muyters-doctrine als achter artikel 15 § 1 9° van het openbaarheidsdecreet (5). Wij kunnen dus alleen maar hopen dat in hun nota meer vruchtbaars te lezen is als in die van Oost-Vlaanderen en dan liefst geen ‘gebakken lucht’ voorstellen zoals ldd die in deze Vlaamse provincie meende te plegen (17) als over die betrokken locatie net een volledig verschillend PRUP gestemd is (18)! Verder geven de schaarse citaten van de deputatie over dit onderwerp aanleiding tot waakzaamheid betreffende deze provincie. (19)
-Limburg (20): Samen met West-Vlaanderen is dit alvast de provincie die het best haar huiswerk heeft gemaakt. Maar dat wisten we al eerder te vermelden op onze webstek.
Als het van de provincies alleen moet komen kunnen we voorzichtig gewag maken van in totaal 7 voorgestelde locaties. Met dien verstaande dat we hierbij alleen de voorstellen van West-Vlaanderen in Limburg tellen omdat jammer genoeg vanuit de andere provincies vooralsnog niet één locatie duidelijk naar voor geschoven werd. Laten we verder dan in rekening brengen dat West-Vlaanderen tot op heden niet één crossterrein wist te realiseren en Limburg er van de 4 die het voordroeg ondertussen 2, al dan niet tijdelijk, kwijtspeelde. Nodeloos te zeggen dat deze oogst bijzonder mager is. Temeer omdat Antwerpen er blijkbaar niet in slaagde om zijn bestaande locaties op een schoteltje richting Muyters te verankeren en aldaar dus Groen! zal blijven proberen om de laatste bestaande inrichtingen naar de geschiedenisboeken te verwijzen.
Andere pistes.
Uiteraard weten wij niet welke witte konijnen Muyters nog uit zijn hoed gaat toveren toch durf ik nu al zeggen dat hij met het werk van de provincies alleen de ‘Vlaamse motorcrossdorst’ naar alle waarschijnlijkheid niet gaat kunnen lessen. Er dringen zich dus alternatieven op die gezocht moeten worden buiten de gangbare pistes.
Het militaire alternatief.
Nu defensie in de voltooiing van zijn transformatie (21) is aanbeland is het duidelijk dat een heel deel terreinen vrij snel overgedragen zullen worden aan het aankoopcomité van de FOD Financiën terwijl diverse al overgedragen zijn. Het leeuwendeel van te sluiten kazernes is te vinden in Vlaanderen (22). Nodeloos te zeggen dat hierin een geweldige opportuniteit schuil kan gaan om nieuwe motorcrossterreinen te realiseren. Uiteraard is, zoals zo vaak in dit land, niet op 1-2-3 een militair terrein om te vormen tot een motorcrossterrein wat ons dan weer niet mag beletten om onze mogelijkheden hier af te wegen. (23) Fijn om weten hierbij is dat het het kabinet Muyters is dat samen met de FOD Defensie een lijst van ‘vervreemdbare domeinen en hun plaats in het gewestplan’ opstelde. In totaal zou defensie 1671,4 hectare aan militaire domeinen in Vlaanderen verkopen. Dit jaar nog zou het gaan om 976 hectare. Hiervan zou zo 125 hectare recreatiezone worden. Net de noemer waaronder de zones voor gemotoriseerde sporten vallen! Daarna zou van hetgeen over blijft na 2010 nog eens 90 hectare omgevormd worden naar recreatiegebied. Alzo zou meer dan 200 hectare vrij komen ten behoeve van de recreatie terwijl maar liefst 4x zoveel zal transformeren naar natuurgebied. (24) Het zou straf zijn mocht hier helemaal geen enkele hectare te vinden zijn voor motorcross, vooral dan omdat de natuur met de verkoop van deze terreinen als de grote overwinnaar uit de bus zal komen.
De Brownfields.
Een evenzeer vaak gehoord voorstel is om zogenaamde ‘brownfields’ om te vormen tot motorcrossterreinen (25). Ook vanuit Vlaanderens enige Groen!e partij krijgen we dit wel vaker te horen, echter ook de Engels term kan hier een luchtje niet verdoezelen. (26) Uiteraard dient men die terreinen te saneren, echter als men er sport op wil toestaan dan moet men voor de volle 100 procent kunnen garanderen dat er geen gevolgen zullen zijn voor de gezondheid van zowel sporters als toeschouwers. Vanaf dat we spreken over saneren zeggen we in één adem dat het geld gaat kosten. Vaak in Vlaanderen merken we dat hierop pittige discussies ontstaan over wie hoeveel moet betalen enz. Vanuit Groen! is men er naar mijn aanvoelen met de brownfields te vaak als de kippen bij om maar af te kunnen geraken van de ons laatste resterende circuits. (15) Als Bart Caron dus bijvoorbeeld tijdens plenaire zitting van 18-11-2009 het heeft over onze vervuilde terreinen moeten we vanuit de motorcrosswereld hierop alert reageren.
Waterloos; quo vadis?
Betreffende het terrein van Waterloos begint ondertussen de spanning te stijgen naar een absolute climax. Op 30 Maart 2010 werd de schriftelijke verdediging neergelegd inzake de procedure voor het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Raad van State. (27) Dit gegeven doet ons vermoeden dat wij waarschijnlijk geen eeuwen weer moeten wachten op aanvang van de pleidooien in de zaak die het ontstaan van ‘red de motorcross’ betekende.
Te laat?
“Het zal misschien te laat zijn voor Waterloos”, liet provinciaal gedeputeerde Walter Cremers (Sp.a) zich ontglippen als antwoord op een vraag van Wim De Meester (VB) tijdens de provincieraadszitting van februari. (28) Waarmee meteen duidelijk wordt dat het voortbestaan van Waterloos nog net iets meer zal samenvallen met de uitspraak van de Raad van State ten gronde over het PRUP. Want: “wat de exploitatievergunning betreft, die nu ook geschorst is, hebben we tegen de administratie gezegd dat het heel belangrijk is dat je als administratie erkent dat er altijd een vergunning geweest is en dat we, als wij met het PRUP kunnen landen, de milieuvergunning kunnen beoordelen als een bestaande vergunning” dixit diezelfde Cremers op diezelfde vraag. Dit gegeven zou Waterloos uitstekende perspectieven op overleven bieden indien de Raad van State ten gronde het niet zo ver gaat zoeken als de collega’s in kortgeding want nog volgens Cremers is die “ Raad van State in kortgeding wel heel ver gegaan”.
Symbooldossier.
Dat ver gaan van de Raad van State heeft zo zijn gevolgen. Limburg vraagt daarom dan ook dat decretaal de Vlaamse overheid voor eens en voor altijd duidelijk zou stellen wat er nu wel en wat er nu niet in een PRUP moet staan. Als de rechterlijke macht ieder dossier gaat beoordelen zoals de RvS in kortgeding het dossier betreffende Neeroeteren evalueerde dan maakt heel Muyters zijn opzet geen schijn van kans. “…het beoordelen van het PRUP en het vernietigen of het schorsen van het RUP, voorlopig op basis van maatregelen waarvan…wij dachten dat die in de exploitatievergunning thuishoorden” zoals Walter Cremers het stelt is met de zaak Waterloos immers een heel reëel gegeven geworden. En zeg nu zelf; waarom zou wat in Waterloos niet kan elders wel kunnen?
“Neen is ook een beslissing”.
“Ik kan u allemaal één ding zeggen: ik zal daadkracht tonen in dit dossier. Ik zal laten zien
waar er mogelijkheden zijn. Dan zullen we beslissen om het ja of nee te doen. Nee is ook een
beslissing en toont ook daadkracht.” (1,p.12) Alzo klopt Muyters zich fier op de borst als Linda Vissers (VB) een nobele poging onderneemt om meer te weten te komen over Neeroeteren. Neen is misschien een oplossing hoewel iedereen onderhand toch wel moet doorhebben dat vele mensen in Vlaanderen meer voelen voor een duidelijk ‘ja’. “Inspraak mag niet verglijden tot de dictatuur van het individu.” Gaf minister Muyters ons nog niet zo lang geleden te kennen in het weekblad Trends (29). Welaan, beste minister, laat die dictatuur van het individu dan geen kans maken in de zaak Waterloos!
Over draagvlakken.
Wat is dat eigenlijk een draagvlak? Bestaat er een definitie voor zoiets? En hangt een maatschappelijk draagvlak samen met een politiek? Is het omdat wij een systeem van representatieve vertegenwoordiging hebben misschien juist wel hetzelfde? Vele vragen, weinig antwoorden. En toch handelt men te pas en te onpas op basis van zogenoemde draagvlakken. Zonder ook maar te beschikken over een passende definitie roept zelfs Muyters enigszins geprikkeld: “Stop met in deze commissie te zeggen dat er een groot draagvlak is”! (I, p9) Als hij dan weer iets verder stelt dat hij eerst zal zorgen voor een politiek draagvlak dan ben ik de neiging toegedaan om de conclusie te trekken dat er die voor Neeroeteren wel degelijk was en nog steeds is. Of zoals Walter Cremers het zegt tot Wim De Meester: “We hebben aan de minister gezegd dat we een goede leerling van de klas waren en een provinciaal RUP hadden opgesteld en goedgekeurd”. (28) De tegenstelling met Limburg kan niet groter zijn dan in Oost-Vlaanderen waar we in hun nota zo maar eventjes 9 keer te horen krijgen dat er geen ‘draagvlak’ is! (11) Daarom: Giet de term ‘draagvlak’ aub voor eens en voor altijd in een sluitende definitie of stop hem te (mis-)(ge-)bruiken.
Het einde van de rit.
Als daadkracht iets is wat niet te rijmen valt met woordbreuk kan het wel eens zo zijn dat het heel anders kan lopen met die Muyters-doctrine. Als morgen of één van de komende dagen immers blijkt dat bhv niet gesplitst zal worden zonder dat daarvoor de Vlamingen een zware prijs betalen en de cd&v uiteindelijk bereid gevonden wordt die ook te betalen kan dat wel eens einde rit voor de n-va in de Vlaamse regering betekenen. (30) Niet dat we ons meteen zorgen moeten maken betreffende de continuïteit van het dossier over de motorcrossterreinen, want zoals we hier ver boven ons betoog begonnen moeten beloftes uit politieke monden blijkbaar niet altijd begrepen worden zoals de goegemeente ze verstaat. (31)
Het kan verkeren wist Bredero al, maar voor het zover komt: ‘handen aan de ploeg’ zoals Felix Timmermans ons leerde want er is nog veel werk om een toekomst te geven aan de motorcross in Vlaanderen!
Voetnoten:
(1): Commissievergadering nr. C173 – LEE28 (2009-2010) – 24 maart 2010 ; http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/hand ... 032010.pdf ; p.8-12.
(2) Open brief aan Vlaamse volksvertegenwoordigers; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... woordigers
(3) 't Pallieterke 7 oktober 2009, ‘Op de praatstoel’, interview met Karl van Louwe, ondervoorzitter en Brussels voorman van de N-VA. "Als partij hebben we de zogenaamde Maddens-doctrine tot onze leidraad gemaakt"
(4) Maddens, Bart, Omfloerst separatisme? Van de vijf resoluties tot de Maddens-strategie, Pelckmans, 2009, 176p. & Maddens, Bart, opinie & analyse, ‘On n’est demandeur de rien’; De Standaard, 3 maart 2009 & http://nl.wikipedia.org/wiki/Maddens-strategie .
(5) Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur; http://www3.vlaanderen.be/openbaarheid/ ... ument_id=1 ; opbenbaarheid@vlaanderen.be
(6) Bart De Wever, Ter zake, 8 juni 2009, Groot kopstukkendebat, ‘Laten we België onder curatele plaatsen’, http://terzake09.canvas.be/2009/06/08/h ... -op-8-juni & Bart De Wever: "Geen Vlaamse euro meer naar federale" ; hbvl ; 3 September 2009 ; http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... erale.aspx .
(7) Beslissing van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 in verband met de terreinen voor gemotoriseerde sporten.
(8) Nieuw-Vlaams Magazine ; november 2009 ; p.10.
(9) Moonen ; Kevin ; 02/07/2010; 22:51; persoonlijke analyse van de vragen om uitleg ivm de vorderingen in het dossier van de motorcrossterreinen tijdens commissievergadering van 27 januari 2010 ; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... nuari-2010
(10) Nota provincie West-Vlaanderen ; 10/12/2009 ; 09/823/AV ; voorstellen van locaties die voor het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen worden aangereikt ; ‘VR 2009 0805 DOC.0620TER
(11) Nota provincie Oost-Vlaanderen ; 15/12/2009 ; 033/tv/motor
(12) Pieters Kristof ; Verrebroek : nergens plaats voor motorcross ; Het Laatste Nieuws / Waasland ; zaterdag 27 maart 2010 ; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... omment-122 & schriftelijke vraag van Veys; Tanguy (VB) aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen ; De inplanting van nieuwe motorcrossterreinen in oost-Vlaanderen ; 24 februari 2010 ; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... oost-vlaan
(13) Uit persoonlijke correspondentie met de dienst Griffie van de provincie Antwerpen.
(14) http://img705.imageshack.us/img705/4387/groen.jpg
(15) Zie ook: http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... -van-groen
(16) Persoonlijk schrijven van de griffier van Vlaams-Brabant.
(17)http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1036511/2009/12/01/Provincieraadslid-LDD-wil-festivalweide-Werchter-gebruiken-als-motorcrossterrein.dhtml
(18) PRUP Werchter ; http://www.vlaams-brabant.be/binaries/p ... 5-2939.pdf
(19) gedeputeerde Karin Jiroflée (SP.A) in Het Nieuwsblad ; donderdag 3 december 2009 ; ‘In openlucht zie ik geen plaats voor een terrein. Misschien kan er gewerkt worden aan een indooroplossing' .
(20) http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... uitgebreid & http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... t%E2%80%8F
(21) De Crem ; Pieter ; De voltooiing van de transformatie ; Oktober 2009 ; http://www.mil.be/def/doc/index.asp?LAN=nl&ID=355
(22) Fig VIII-2: Locaties van de te verlaten installaties met het huidige transformatieplan ; HOOFDSTUK VIII – INFRASTRUCTUUR ; De voltooiing van de transformatie.
(23) Eerst en vooral dient men terreinen over te dragen naar de FOD Financiën naar een aankoopcomité dat vervolgens de te vragen prijs zal bepalen. Dan dient men de bestemming te wijzigen waarvoor men dus een wijziging nodig heeft in de gewestplannen. En dan is het maar te hopen dat het gewilde terrein niet vervuild is anders komt er nog een milieukwestie bovenop.
(24) Galle; Cathy; Militaire domeinen worden vooral natuur- en recreatiegebied; Knack; 24 februari 2010; p.23.
(25) Kurt De Loor (Sp.a) is naar eigen zeggen al jaren pleitbezorger voor motorcrossterreinen in Brownfields; http://www.kurtdeloor.be/parlement/doss ... -lift.html
(26) www.brownfields.be
(27) Geelen; Koen; Mc Maasland/PRUP RVS; 0907052 GEKhed; Hasselt; 30 maart 2010 & Raad van State; G/A 192.336/X-14.157
(28) Mondelinge vraag over het crossterrein Waterloos Maaseik; De Meester Wim (VB); provincieraadszitting februari 2010; http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... -waterloos
(29) Brockmans; Hans; Visie; ruimtelijke ordening; Iedereen zijn wetje, iedereen zijn zegje; Trends; 25 februari 2010; p.16-24.
(30) Demesmaeker; Mark (N-va); De Standaard; 26 November 2009 ; BHV: splitsen zonder prijs!; 'De N-VA vraagt dat Kris Peeters op het gepaste moment duidelijk maakt dat dit een breekpunt is voor minstens een van de coalitiepartners in de Vlaamse regering'; http://www.markdemesmaeker.be/index2.ph ... f=1&id=504
(31) Bourgeois; Geert; De Morgen (N-va); 8 Juni 2004 ; “Dus u zet geen handtekening onder een Vlaams regeerakkoord voor de splitsing is goedgekeurd in het federaal parlement?” Bourgeois: “Inderdaad.”
0 x
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Rudi Vandenplas schreef:Een kennis van op m'n werk had me gevraagd het volgende te willen posten :
VERGUNNING OPNIEUW GEWEIGERD
Sinds 2007 is Kon. Motorunie Leuven in stilte bezig geweest met het verkrijgen van een vergunning voor het cross-terrein in Egenhoven Leuven.
De laatste wedstrijd die daar ingericht werd was de GP 250cc in 1998. De club deed een aanvraag bij de stad Leuven bij middel van een Vlarem klasse 3, zijnde een melding voor een éénmalige wedstrijd per jaar. Het stadsbestuur weigerde toelating omdat de omloop in waterwingebied lag. Tot tweemaal toe werd een afwijking op deze regel aangevraagd bij Ministerie Leefmilieu, de eerste maal voor een motorcross, de tweede maal voor een grass-track, een minder belastende motoractiviteit voor het milieu, maar ook deze maal vingen wij bot. Dit was het laatste van de mogelijkheden om er opnieuw een wedstrijd in te richten. Dus de omloop van Egenhoven behoort nu definitief tot het einde. De club kon in deze zaak op weinig steun van het stadsbestuur rekenen, wat zeg ik, helemaal niet op de steun van het stadsbestuur rekenen.
Wie gelooft dat er permanente omlopen gaan bijkomen, mag stilaan iets anders geloven. De eerste vijf jaar komt er niets bij, wees daar zeker van. Het "groen vingertje" heeft het voor het zeggen in ons land met vijf regeringen.
Met vriendelijke groeten
Rene Vanden Driessche
voor Motorunie Leuven
NB: graag reacties over deze weigering
Dank voor dit te posten, ik ga dit meenemen op onze webstek en zien wat we ermee kunnen doen!
0 x
- Matthias Van Eeckhoven
- ama mister 875cc
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: Zo 02 Aug 2009, 00:52
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Contact:
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Heb prachtige herinneringen aan Leuven die GP! Zal ook eens kijken of ik geen Beelden heb van die GP ergens op VHS...
Was toen bloedhete dag Tortelli en Everts hard tegen onzacht.
Tortelli was in Frankrijk gepakt door Everts en was dus op eerwraak uit! Iven die die dag zonder benzine viel en z'n motor over de finish lijn liep!En dat parcours is nu dood... het is zonde en een schande!
Was toen bloedhete dag Tortelli en Everts hard tegen onzacht.
Tortelli was in Frankrijk gepakt door Everts en was dus op eerwraak uit! Iven die die dag zonder benzine viel en z'n motor over de finish lijn liep!En dat parcours is nu dood... het is zonde en een schande!
0 x
-
Jo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Zeker Mathias,het is een grote schande dat zo'n parcours weeral moet verdwijnen,tegenwoordig kunnen we ons nog alleen maar sussen door oude beelden en foto's te bekijken van al die verdwenen glorie.
Waar stopt het eigenlijk,vroeg ik me gisteren avond af.
Waar ligt de grens voordat de laatste druppel de emmer doet overlopen?
Worden wij crossers(sporters) dan zo met de vinger gewezen?
Hoelang moeten we dit allemaal nog tolereren.
Blijkbaar is er voor onze sport geen plaats in ons oh zo bemind landje,maar er moet toch wel een uitweg zijn in heel deze situatie.
Gezien aan de nood aan trainings parcours.
Als ik op een zaterdag na de middag hier in Lille naar de training ga kijken besef ik maar al te goed uit ervaring dat er trainen op een veilige manier ONMOGELIJK is,het parcours is overvol met rijders en ik ben geen lafaard om te zeggen dat als ik er aan't rijden ben me echt niet veilig voel,moeten er eerst ongelukken gebeuren voordat er ingegrepen word?
Het is te hopen van niet want dan is't daar ook gedaan binnen de kortste keren.
Er is gewoon een zeer grote nood aan trainings parcours en ik zou het zeer triest vinden moest er tussen al die voormalige militaire domeinen GEEN ENKEL HECTARE vrij kunnen gemaakt worden voor onze sport.
Dan is in mijn ogen het verdict al gevallen voor onze oh zo gegeerde sport.
Dan is het einde ZEER nabij.
Ik laat niet snel mijn kopke hangen maar zoals het er nu op't moment voorstaat geeft me weinig zin in vreugde om de sport in alle facetten te beleven.
Hoelang moeten we die ONDERDRUKING nog tolereren is mijn vraag en ik besef maar al te goed dat ik nu spreek voor alle crossers en liefhebbers.
Dat moest er even uit,sorry.
Waar stopt het eigenlijk,vroeg ik me gisteren avond af.
Waar ligt de grens voordat de laatste druppel de emmer doet overlopen?
Worden wij crossers(sporters) dan zo met de vinger gewezen?
Hoelang moeten we dit allemaal nog tolereren.
Blijkbaar is er voor onze sport geen plaats in ons oh zo bemind landje,maar er moet toch wel een uitweg zijn in heel deze situatie.
Gezien aan de nood aan trainings parcours.
Als ik op een zaterdag na de middag hier in Lille naar de training ga kijken besef ik maar al te goed uit ervaring dat er trainen op een veilige manier ONMOGELIJK is,het parcours is overvol met rijders en ik ben geen lafaard om te zeggen dat als ik er aan't rijden ben me echt niet veilig voel,moeten er eerst ongelukken gebeuren voordat er ingegrepen word?
Het is te hopen van niet want dan is't daar ook gedaan binnen de kortste keren.
Er is gewoon een zeer grote nood aan trainings parcours en ik zou het zeer triest vinden moest er tussen al die voormalige militaire domeinen GEEN ENKEL HECTARE vrij kunnen gemaakt worden voor onze sport.
Dan is in mijn ogen het verdict al gevallen voor onze oh zo gegeerde sport.
Dan is het einde ZEER nabij.
Ik laat niet snel mijn kopke hangen maar zoals het er nu op't moment voorstaat geeft me weinig zin in vreugde om de sport in alle facetten te beleven.
Hoelang moeten we die ONDERDRUKING nog tolereren is mijn vraag en ik besef maar al te goed dat ik nu spreek voor alle crossers en liefhebbers.
Dat moest er even uit,sorry.

0 x
Jokes33
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Gooi het er maar uit
Ik ging zelf ook graag kijken in Leuven. Prachtige omloop en altijd zeer goede organisatie. Ik begrijp de frustratie dan ook maar al te goed.
Wat die militiare domeinen betreft zou het heel jammer zijn mocht men daar nergens uit die meer dan 200 ha. die straks in Vlaanderen alleen al recreatiezone wordt geen enkel crossterrein kunnen halen.
Zoals je kon lezen ben ik eigenlijk nog zo negatief niet als het gaat over West-Vlaanderen en Limburg... over de andere provincies groeit mijn ontgoocheling en over Muyters kan ik alleen maar zeggen dat hij ons niet te lang op wandeling mee moet nemen want dat heeft geen enkele zin.

Ik ging zelf ook graag kijken in Leuven. Prachtige omloop en altijd zeer goede organisatie. Ik begrijp de frustratie dan ook maar al te goed.
Wat die militiare domeinen betreft zou het heel jammer zijn mocht men daar nergens uit die meer dan 200 ha. die straks in Vlaanderen alleen al recreatiezone wordt geen enkel crossterrein kunnen halen.
Zoals je kon lezen ben ik eigenlijk nog zo negatief niet als het gaat over West-Vlaanderen en Limburg... over de andere provincies groeit mijn ontgoocheling en over Muyters kan ik alleen maar zeggen dat hij ons niet te lang op wandeling mee moet nemen want dat heeft geen enkele zin.
0 x
-
St
- 125cc rookie
- Berichten: 131
- Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 08:18
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
-
Lu
- mx2 wk rookie
- Berichten: 278
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 09:47
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
zo lang keizer louis toback de scepter zwaait over leuven zal er nooit nog een cross georganiseerd worden deze woorden kwamen uit zijn mond CROSS IN LEUVEN OVER MIJN LIJK
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
De Wieter heeft schrik dat zijn kleinkinderen ook in de ban zouden kunnen geraken.
Rooi rakkers è, na de groenen de grootste plaag van België...

Rooi rakkers è, na de groenen de grootste plaag van België...
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Etienne Dierckx
- the legend!
- Berichten: 3153
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... lora.dhtml
Militairen vrijwaren 4000 ha waardevolle fauna en flora
Door intensieve natuurwerkzaamheden uit te voeren op 12 militaire domeinen in Vlaanderen, samen goed voor zowat 4000 ha, is het Danah-project afgerond als het grootste natuurherstelproject van Europa. Deze middag werd op een persontmoeting in Leopoldsburg de eindbalans van het project opgemaakt.
Het project DANAH (= Defensie + Agentschap voor Natuur en Bos = NAtuurHerstel), werd in 2003 opgestart met het doel om op 12 militaire domeinen in Vlaanderen de natuur te herstellen en zo de toekomst voor de uitzonderlijke fauna en flora in deze militaire gebieden te vrijwaren. Het was niet de bedoeling deze militaire domeinen om te dopen tot natuurreservaten, maar wel het militair en ecologisch beheer realistisch op elkaar af te stemmen.
De eindbalans van het Danah-project, dat eind april afloopt, is indrukwekkend. Volgens de militairen is de natuur in Vlaanderen op deze schaal nog nooit hersteld en beheerd, laat staan op militair domein. Uitgestrekte heidegebieden, vennen, moerassen, beeklopen en bossen zijn opgefrist. Op een oppervlakte van 4000 ha kon het aantal leefgebieden voor diverse zeldzame planten- en dierensoorten hierdoor aanzienlijk toenemen.
Nu het project ten einde loopt, wordt de natuur zeker niet opnieuw verwaarloosd. Het toekomstige beheer voor de 12 militaire domeinen is door Defensie en het Agentschap voor Natuur en Bos voor de komende 27 jaar uitgestippeld in beheerplannen. Aangevuld met monitoringsplannen, die helpen te waken over het behalen van de doelstellingen, verzekert dit een toekomstig duurzaam en succesvol beheer. (belga/ypu)
Militairen vrijwaren 4000 ha waardevolle fauna en flora
Door intensieve natuurwerkzaamheden uit te voeren op 12 militaire domeinen in Vlaanderen, samen goed voor zowat 4000 ha, is het Danah-project afgerond als het grootste natuurherstelproject van Europa. Deze middag werd op een persontmoeting in Leopoldsburg de eindbalans van het project opgemaakt.
Het project DANAH (= Defensie + Agentschap voor Natuur en Bos = NAtuurHerstel), werd in 2003 opgestart met het doel om op 12 militaire domeinen in Vlaanderen de natuur te herstellen en zo de toekomst voor de uitzonderlijke fauna en flora in deze militaire gebieden te vrijwaren. Het was niet de bedoeling deze militaire domeinen om te dopen tot natuurreservaten, maar wel het militair en ecologisch beheer realistisch op elkaar af te stemmen.
De eindbalans van het Danah-project, dat eind april afloopt, is indrukwekkend. Volgens de militairen is de natuur in Vlaanderen op deze schaal nog nooit hersteld en beheerd, laat staan op militair domein. Uitgestrekte heidegebieden, vennen, moerassen, beeklopen en bossen zijn opgefrist. Op een oppervlakte van 4000 ha kon het aantal leefgebieden voor diverse zeldzame planten- en dierensoorten hierdoor aanzienlijk toenemen.
Nu het project ten einde loopt, wordt de natuur zeker niet opnieuw verwaarloosd. Het toekomstige beheer voor de 12 militaire domeinen is door Defensie en het Agentschap voor Natuur en Bos voor de komende 27 jaar uitgestippeld in beheerplannen. Aangevuld met monitoringsplannen, die helpen te waken over het behalen van de doelstellingen, verzekert dit een toekomstig duurzaam en succesvol beheer. (belga/ypu)
0 x
het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
-
Jo
- mx all time winner
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Lille
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Ale vooruit dan het beetje hoop dat we hadden over de militaire gebieden is al van't tafel geveegd.
Of liever gezegd,nooit ten sprake gekomen waarschijnlijk.
Of liever gezegd,nooit ten sprake gekomen waarschijnlijk.
0 x
Jokes33
-
Gu
- the legend!
- Berichten: 3392
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Galmaarden
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Een aktiegroep heeft begin deze week zelfs verkregen (via een rechtzaak geloof ik) dat een ingepland industrieterrein niet door gaat wegens geen maatschappelijk draagvlak. Jammer genoeg was het artikel niet meer online een uur later..
0 x
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
-
Gu
- the legend!
- Berichten: 3392
- Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Galmaarden
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Ik vrees dat het maximaal haalbare er (bijna) uit is...
-de Belgische GP subsidie
-MXoN in 2012 subsidie
Geboers helemaal en Everts gedeeltelijk gepaaid
-wekelijkse vergunning voor meerdere crossen
liefhebbersbonden en BMB gepaaid
mss nog de redding van Neeroeteren en Everts ook helemaal tevreden
en heel mss nog het oefenterrein in West Vlaanderen waar geen geld voor nodig is als het een privé initiatief is
-de Belgische GP subsidie
-MXoN in 2012 subsidie
Geboers helemaal en Everts gedeeltelijk gepaaid
-wekelijkse vergunning voor meerdere crossen
liefhebbersbonden en BMB gepaaid
mss nog de redding van Neeroeteren en Everts ook helemaal tevreden
en heel mss nog het oefenterrein in West Vlaanderen waar geen geld voor nodig is als het een privé initiatief is
0 x
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
...En drie organisaties jaarlijks op het Rooiveld waaronder de midweekcross.
Ik heb wel het vermoeden dat daar een pak volk gaat zijn moesten ze de draad daar terug kunnen oppakken
Ik heb wel het vermoeden dat daar een pak volk gaat zijn moesten ze de draad daar terug kunnen oppakken
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Kevin Moonen schreef:Rudi Vandenplas schreef:Een kennis van op m'n werk had me gevraagd het volgende te willen posten :
VERGUNNING OPNIEUW GEWEIGERD
Sinds 2007 is Kon. Motorunie Leuven in stilte bezig geweest met het verkrijgen van een vergunning voor het cross-terrein in Egenhoven Leuven.
De laatste wedstrijd die daar ingericht werd was de GP 250cc in 1998. De club deed een aanvraag bij de stad Leuven bij middel van een Vlarem klasse 3, zijnde een melding voor een éénmalige wedstrijd per jaar. Het stadsbestuur weigerde toelating omdat de omloop in waterwingebied lag. Tot tweemaal toe werd een afwijking op deze regel aangevraagd bij Ministerie Leefmilieu, de eerste maal voor een motorcross, de tweede maal voor een grass-track, een minder belastende motoractiviteit voor het milieu, maar ook deze maal vingen wij bot. Dit was het laatste van de mogelijkheden om er opnieuw een wedstrijd in te richten. Dus de omloop van Egenhoven behoort nu definitief tot het einde. De club kon in deze zaak op weinig steun van het stadsbestuur rekenen, wat zeg ik, helemaal niet op de steun van het stadsbestuur rekenen.
Wie gelooft dat er permanente omlopen gaan bijkomen, mag stilaan iets anders geloven. De eerste vijf jaar komt er niets bij, wees daar zeker van. Het "groen vingertje" heeft het voor het zeggen in ons land met vijf regeringen.
Met vriendelijke groeten
Rene Vanden Driessche
voor Motorunie Leuven
NB: graag reacties over deze weigering
Dank voor dit te posten, ik ga dit meenemen op onze webstek en zien wat we ermee kunnen doen!
http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... -geweigerd
0 x
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Etienne Dierckx schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1096554/2010/04/22/Militairen-vrijwaren-4000-ha-waardevolle-fauna-en-flora.dhtml
Militairen vrijwaren 4000 ha waardevolle fauna en flora
Door intensieve natuurwerkzaamheden uit te voeren op 12 militaire domeinen in Vlaanderen, samen goed voor zowat 4000 ha, is het Danah-project afgerond als het grootste natuurherstelproject van Europa. Deze middag werd op een persontmoeting in Leopoldsburg de eindbalans van het project opgemaakt.
Het project DANAH (= Defensie + Agentschap voor Natuur en Bos = NAtuurHerstel), werd in 2003 opgestart met het doel om op 12 militaire domeinen in Vlaanderen de natuur te herstellen en zo de toekomst voor de uitzonderlijke fauna en flora in deze militaire gebieden te vrijwaren. Het was niet de bedoeling deze militaire domeinen om te dopen tot natuurreservaten, maar wel het militair en ecologisch beheer realistisch op elkaar af te stemmen.
De eindbalans van het Danah-project, dat eind april afloopt, is indrukwekkend. Volgens de militairen is de natuur in Vlaanderen op deze schaal nog nooit hersteld en beheerd, laat staan op militair domein. Uitgestrekte heidegebieden, vennen, moerassen, beeklopen en bossen zijn opgefrist. Op een oppervlakte van 4000 ha kon het aantal leefgebieden voor diverse zeldzame planten- en dierensoorten hierdoor aanzienlijk toenemen.
Nu het project ten einde loopt, wordt de natuur zeker niet opnieuw verwaarloosd. Het toekomstige beheer voor de 12 militaire domeinen is door Defensie en het Agentschap voor Natuur en Bos voor de komende 27 jaar uitgestippeld in beheerplannen. Aangevuld met monitoringsplannen, die helpen te waken over het behalen van de doelstellingen, verzekert dit een toekomstig duurzaam en succesvol beheer. (belga/ypu)
Als ik mij niet vergis heb ik hier al eens gehad over DANAH? Zoals je kon lezen in mijn tekst is de natuur dé grote overwinnaar van het verkleinen van Defensie. Maar er blijven nog steeds meer dan 200ha over in te vullen voor recreatie.
Nu weet ik wel niet van Muyters (omdat die zoals ik in mijn tekst probeer aan te klagen niet echt spraakzaam is tegen ons) of hij geld wil uittrekken om crossterreinen te maken van die ha's militaire domeinen die vrijkomen? Op een dankjewel voor de info na hoor ik jammer genoeg nog altijd niet al te veel van zijn kabinet...
Zoals ik al te kennen gaf ben heb ik ergens wel een vorm van ontgoocheling door wat er vanuit de provincies op tafel is gekomen, dus moeten we toch een hoop koesteren dat hij nog ergens een wit konijn heeft zitten. Wat ik weet is dat men in al zeker minstens voor één terrein de militaire kaarten bekijkt...
Maarja, hij mag wel heel dringend eens beginnen communiceren met ons, anders ga ik hem er nog van verdenken met zijn benen op de bureau te liggen.
0 x
- Danny Hermans
- 125cc junior EK
- Berichten: 75
- Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 17:39
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: VMCF
- Locatie: Hasselt
- Contact:
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Een paar weken geleden gezien op de Horensbergdam te Genk. Ongeveer 70 piloten op de omloop en nog eens zoveel aan het wachten om de omloop op te kunnen. Er gaan accidenten moeten gebeuren voor politiek vlaanderen wakker schiet.......
Het is duidelijk dat de politieke wil ontbreekt om een oplossing te zoeken voor ons probleem. BHV splitsen gaat ook niet helpen vrees ik.
Het is duidelijk dat de politieke wil ontbreekt om een oplossing te zoeken voor ons probleem. BHV splitsen gaat ook niet helpen vrees ik.
0 x
http://www.mxvintage.be
Ex-oldtimercrosser, dan zijde heel erg oud :-)
Ex-oldtimercrosser, dan zijde heel erg oud :-)
-
Jo
- peewee pilot
- Berichten: 9
- Lid geworden op: Wo 30 Dec 2009, 19:55
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Hetzelfde probleem voor supermoto in België. Als je het vergelijkt met de Nederlanders of Fransen...
Vandaar heb ik maar een groep opgericht op Facebook.
Wordt gewoon FAN op facebook!
Al is het maar om de problematiek van het te kort aan locatie's nogmaals in de verf te zetten
http://www.facebook.com/group.php?gid=105360036174656
Grtz
Vandaar heb ik maar een groep opgericht op Facebook.
Wordt gewoon FAN op facebook!
Al is het maar om de problematiek van het te kort aan locatie's nogmaals in de verf te zetten
http://www.facebook.com/group.php?gid=105360036174656
Grtz
0 x
-
Le
- mxdn winner
- Berichten: 924
- Lid geworden op: Zo 27 Sep 2009, 11:18
- Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Al wat wij vragen is hier en daar 10 ha om te mogen crossen.
Da's dus 1 percent van wat de militairen in natuurbeheer hebben.
Terwijl ze jaren lang zelf ongestraft bommen en granaten (allemaal chemische brol) hebben laten landen.
En nu de schijnheilige gaan uithangen.
Zijn de crossers en motorliefhebbers de apen in het apenland?
Of zijn het de overheden, die van 40.000 stemmekes - te verdelen over 10 partijen, een land naar de kloten laten gaan.
Want meer is B-H-V niet.
En het was geregeld daar, pas dan daar ook de wet toe, even strikt als iedereen dat doet met de vergunningsaanvragen voor een cross.
Da's dus 1 percent van wat de militairen in natuurbeheer hebben.
Terwijl ze jaren lang zelf ongestraft bommen en granaten (allemaal chemische brol) hebben laten landen.
En nu de schijnheilige gaan uithangen.
Zijn de crossers en motorliefhebbers de apen in het apenland?
Of zijn het de overheden, die van 40.000 stemmekes - te verdelen over 10 partijen, een land naar de kloten laten gaan.
Want meer is B-H-V niet.
En het was geregeld daar, pas dan daar ook de wet toe, even strikt als iedereen dat doet met de vergunningsaanvragen voor een cross.
0 x
-
Ke
- ama lites national champ
- Berichten: 477
- Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 13:33
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Ik begrijp je gevoelens Leon. En ik kan het alleen maar op Muyters zijn hart drukken dat hij effectief werk maakt van de militaire optie... maarja vooralsnog hoor ik niks van deze heer.
Het merendeel der terreinen zijn geen schietvelden, maar ik stel mij ook vragen over het opgelopen milieuverontreinigin aldaar. Zoals Deboodt van de militaire vakbond het zegt: 10 jaar geleden wist defensie nog niet eens van het bestaan van natuurbehoud af.
Voorts mag je toch bhv niet banaliseren. Het gaat over heus veel meer, en dan vooral over het niet willen laten naleven van de grondwet. Als we morgen naar ongrondwettelijke verkiezingen gaan dan zitten we allemaal met een probleem. Wat er ook zit aan te komen is dat Muyters wel eens op een federale n-va lijst kan komen.
Mij niet gelaten natuurlijk, zijn volste recht hoewel de nva al tig maal aanvoerde dat dit jobhoppen kiezersbedrog is. Ze hebben in ieder geval geluk gehad dat de vld de stekker uit het federaal heeft getrokken of zij hadden hem uit de Vlaamse moeten trekken.
Dus als, en als alleen, de kans er in zit dat Muyters of mensen rond Muyters (denk maar aan Piet De Bruyn & co) vandaag op een federale lijst kruipen en verkozen raken dan heeft bhv zelfs haar invloed gehad op ons dossier
Het merendeel der terreinen zijn geen schietvelden, maar ik stel mij ook vragen over het opgelopen milieuverontreinigin aldaar. Zoals Deboodt van de militaire vakbond het zegt: 10 jaar geleden wist defensie nog niet eens van het bestaan van natuurbehoud af.
Voorts mag je toch bhv niet banaliseren. Het gaat over heus veel meer, en dan vooral over het niet willen laten naleven van de grondwet. Als we morgen naar ongrondwettelijke verkiezingen gaan dan zitten we allemaal met een probleem. Wat er ook zit aan te komen is dat Muyters wel eens op een federale n-va lijst kan komen.
Mij niet gelaten natuurlijk, zijn volste recht hoewel de nva al tig maal aanvoerde dat dit jobhoppen kiezersbedrog is. Ze hebben in ieder geval geluk gehad dat de vld de stekker uit het federaal heeft getrokken of zij hadden hem uit de Vlaamse moeten trekken.
Dus als, en als alleen, de kans er in zit dat Muyters of mensen rond Muyters (denk maar aan Piet De Bruyn & co) vandaag op een federale lijst kruipen en verkozen raken dan heeft bhv zelfs haar invloed gehad op ons dossier
Laatst gewijzigd door Kevin Moonen op Vr 30 Apr 2010, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast