Een nieuwe artikelenreeks op De Motorsite. De Yamaha YZ250F is alvast nummer 10.
http://www.demotorsite.be/content/de10b ... mahayz250f
De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 jaar
-
Ba
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Contact:
-
Ba
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Contact:
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j
Te performant Bart?
Het zal er wel niet van komen, maar toch had ik graag eens een sprintwedstrijdje gezien tussen een tweetakt Honda 500 tegen gelijk welke 450 viertakt, als het even kan op een kwartmijl dragstrip en de moto's voorzien van slicks en een wheeliebar.
Ik denk dat er ogen gaan getrokken worden...
In 1986 testte het Amerikaanse magazine "Motocross Action" een, toen nieuwe, Husqvarna CR250 tegen de Puch van Harry Everts met dubbele carburateur uit 1975 op een kwartmijl dragstrip.
Wat denk je dat het resultaat was...???
Het zal er wel niet van komen, maar toch had ik graag eens een sprintwedstrijdje gezien tussen een tweetakt Honda 500 tegen gelijk welke 450 viertakt, als het even kan op een kwartmijl dragstrip en de moto's voorzien van slicks en een wheeliebar.
Ik denk dat er ogen gaan getrokken worden...
In 1986 testte het Amerikaanse magazine "Motocross Action" een, toen nieuwe, Husqvarna CR250 tegen de Puch van Harry Everts met dubbele carburateur uit 1975 op een kwartmijl dragstrip.
Wat denk je dat het resultaat was...???
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j
Inderdaad Werner, de 500 2-t van Honda, het beest noemde ik hem, heb er 4 gehad, kom daar nu, met wat fabrieksmotoke dan ook, maar eens achter! Die had dan zelfs nog geen regelklep in de uitlaatpoort, zoals de andere merken toen.
0 x
- Carlo Briers
- mx1 wk rookie
- Berichten: 333
- Lid geworden op: Zo 27 Feb 2011, 12:35
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Houthalen
Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j
Het is niet voor niks dat ze in de zijspan zo lang met die dikke tweetakten zijn blijven rijden.
0 x
-
Ba
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Contact:
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j
Bart, ik weet nog over deze moto het volgende, Jan Blancquart reed als één van de eerste in de nevenbonden met deze 4-t. Hij won de eerste reeks, maar kreeg hem niet aan de praat voor de 2e. De dealer, die een ijsje at, kickte de Yamaha in gang met zen sloffen en het ijsje in de hand, fantastisch. 't Is den truck natuurlijk die het em doet!
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j
Als je "de pak ervan" weg hebt is een viertakt starten niet moeilijk.
Tegen de compressie zetten, decompressiehevel intrekken, de kick een halve cm verder kicken, zeker niet verder, decompressiehevel lossen en een flinke lel geven.
Meestal heb je dan prijs!
Als hij verzopen is de decompressiehevel intrekken en een paar keer doorkicken.
Tegen de compressie zetten, decompressiehevel intrekken, de kick een halve cm verder kicken, zeker niet verder, decompressiehevel lossen en een flinke lel geven.
Meestal heb je dan prijs!
Als hij verzopen is de decompressiehevel intrekken en een paar keer doorkicken.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Ru
- 80cc pilot
- Berichten: 41
- Lid geworden op: Ma 20 Jul 2009, 20:01
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: De 10 belangrijkste off-roadmotoren van de voorbije 40 j
Nooit begrepen waarom de compressiehevel verdwenen is bij de moderne 4 takten. Zeker na doodremmen of een val is en blijft dat starten soms echt een spelbreker met zo'n viertakt.
Een van de redenen (samen met gewicht) dat ik overgestapt ben naar 2 takt.
Een van de redenen (samen met gewicht) dat ik overgestapt ben naar 2 takt.
0 x
250EXC + 250SX
-
Ba
- ama lites national champ
- Berichten: 520
- Lid geworden op: Vr 25 Sep 2009, 21:38
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
- Contact:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten