Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in België

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in België

Berichtdoor Guy Dick Ma 28 Mei 2012, 09:33

Gisteren was ik op het BK in Mons en samen met Laurent van MC Maasland toonde ik ons project aan Edmond Detry, organisator van de GP in Basogne over 3 weken.
Die was redelijk onder de indruk, zeker toen hij oog in oog stond met ons spandoek met de 7 open oefenterreinen en alle rode kruisen met de ondertussen gesloten omlopen.
Hij liet ons zien op welke (ondertussen allemaal gesloten) oefenomlopen hij zelf ging rijden vroeger.

Hij heeft mij gevraagd een persconferentie voor te bereiden aangezien alle nationale pers aanwezig is in Bastogne.

Heeft er iemand ideeën wat er daar gezegd kan worden? Het moet kort, bondig en to the point zijn!
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Ma
Manath Gevaert
mx1 wk rookie
Berichten: 330
Lid geworden op: Di 05 Okt 2010, 18:04
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Manath Gevaert Ma 28 Mei 2012, 10:10

- eerst en vooral hoeveel parcours er vroeger waren & de toppiloten die België door die parcours heeft voortgebracht

- dat het eigenlijk BETER is voor het milieu (argument aanhalen: als je voetbalt, of je nu 5min moet rijden naar je club of 50min, als je het écht graag doet ga je het er niet voor laten, dus ook wij, de crossers niet. Bij ons gaat het over grotere afstanden, dus als je bijvoorbeeld zegt of we nu 20km enkel moeten rijden, dus 40 in totaal of 100 enkel, dus 200 in totaal, we blijven het doen. Enige verschil is dat er zo wel 160km 'te veel' gereden wordt, en neem dat bij een auto aan 130g co2/km... zit je aan een kleine 21kg co2 die goed kan vermeden worden. Neem daar nog eens bij dat nu bijna elke week er 2-3? tijdelijke omlopen moeten worden aangelegd voor de verschillende bonden, wat ook bulldozers en traktors kost die ook weer co2 uitstoten, en nog eens wanneer ze het afbreken. Bij permanente omlopen moet ook wel gevlakt worden etc, maar de totale uitstoot zal minder zijn..

- zeggen dat geluid perfect in te dijken is door de aardeoverschotten in België, daar een 'dam' met bouwen en daarop bomen planten. Weg geluidshinder + plaats voor het motorcrossco2bos :lol:

Misschien al wat ideetjes?
0 x


Jo
Jordy Laureyns
ama lites national champ
Berichten: 530
Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 19:37
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Jordy Laureyns Ma 28 Mei 2012, 10:43

je geeft geen persconferentie voor de groenen he, dus mensen overtuigen is niet de boodschap
gewoon de problematiek op tafel gooien

groene mensen en tegenstanders overtuigen is maar een zorg voor veeeel later..

alle, zo zie ik het toch, als er daar iemand begint over co2 en uitstoot dit en milieu dat
mijn camera zou al snel weer uitstaan
het enige wat ik daar over zou zeggen zou meer in volgende aard zijn:
reden van sluitingen zijn in meeste gevallen ongegrond (geef wat vb'en)
en door de verkeerde vooroordelen van de gewone mens (en dan mss aantonen dat geluidshinder enzo sterk geminimaliseerd kan worden)
0 x


Jo
Joost Buntinx
125cc rookie
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 09 Jun 2010, 17:23
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Joost Buntinx Ma 28 Mei 2012, 15:21

Misschien ook dat we in vlaanderen per provincie 3 omlopen zouden krijgen, maar dat nog geen enkele provincie hieraan voldoet.

Probeer ook positieve projecten van uit de mx-gemaanschap te halen en te benadrukken.
Zijn er voorbeelden van circuits die hun negatieve impact op de omgeving hebben kunnen minimaliseren? (bv geluid?) en die ook een positieve betrokkenheid hebben met de omgeving? IK denk dat zowat alle circuitsd hier in België op dat laatste puntje nog een beetje extra kunnen werken. :)
0 x


St
Stefano Bruylandt
80cc pilot
Berichten: 45
Lid geworden op: Di 01 Sep 2009, 20:41
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Stefano Bruylandt Ma 28 Mei 2012, 20:35

Met respect voor ALLE sporttakken ,ook eens aanhalen wat voor overlast de mx met zich (niet) meebrengt,GEEN 200 politieagenten nodig voor 1 voetbalmatch,GEEN vandalisme in de nabije omgeving,GEEN massale vechtpartijen,GEEN dorpsstraten die verkeersvrij gemaakt worden voor een wielerwedstrijd(onlangs van 11 u in de morgen tot 17 u NIET in onze straat geraakt daarvoor),en wat het milieu betreft,op het werk heb ik collegas die de mountainbike in de koffer laden om in W-VL,Brabant,en zelfs Antwerpen een mtb tocht te rijden ,van een GROENE sport gesproken!!!!!!!!!!!!!!!!!!
0 x


Le
Leon Van Gestel
mxdn winner
Berichten: 924
Lid geworden op: Zo 27 Sep 2009, 11:18
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Leon Van Gestel Ma 28 Mei 2012, 20:50

Wat is perceptie?

Eergisteren arriveerde bij ons de ronde van België wielrennen.
Het was een tijdrit van Turnhout naar Arendonk.
Over 20 km waren alle gewestwegen voor het verkeer afgesloten, anderhalf uur VOOR de start van de wedstrijd.
Op de omloop was ale verkeer verboden.
Kruisen was mogelijk op twee plaatsen over de ganse lengte van het circuit.
Warenhuizen en middenstand sloten hun winkels, wegens niet bereikbaar.
In onze zone alleen al ongeveer een dertigtal collega's aan het werk - tegen zondagvegoeding.
Na afloop van de koers blokeerden vortuigen die moesten afbreken voor meer dan een uur de weg die we wel hadden open gesteld.
Dus van 11.00 tot 17.30 zat alles potdicht in onze gemeente.
Er is nog iets gebeurd wat ik beroepshalve niet mag verklappen, maar het raakt mijn hart heel erg.

Na afloop sprak iederen van een ENORM succes.

Eerlijk is eerlijk, er stond veel publiek langs de baan, maar 't was gratis ('t is te zeggen op het eerste zicht, de rekening volgt via de directe belastingen).
Ik vond het zelf ook beste wel geslaagd, al steek ik daar zelf een pluimpje voor op mijn hoedje en die van mijn collega's.

Ik vraag mij af wat dezelfe verantwoordelijken zouden doen als we bijvoorbeeld een snelheidwedstrijd voor motoren zouden organiseren,in precies dezelfde omstandigheden.
Of een cross waar we 20 km gewestwegen af sluiten voor parking (om te b eginnen 1 a 2 km)

Jongens, wij zijn een volk van brood en spelen. En wie dat brood en spelen organiseert (nota bene op ons eigen kap) blijft baas.

Ik wil maar zeggen, motorcross zal nooit meer de credibiliteit krijgen die za als sport nummer 4 of 5 verdient.

Want - ik ga een tienfrank woord gebruiken - wij hebben geen maatschappelijk EN bestuurlijk draagvlak.
0 x


Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 28 Mei 2012, 20:57

Ik kan me tenvolle vinden in Stefano zijn voorstellen.

Je kan beter de voordelen ten volle proberen uit te buiten dan in te gaan op de door de tegenpartij geopperde nadelen, uiteindelijk wordt het dan een welles / nietes spelletje waar niemand beter van wordt.

- Misschien één zo'n argument: er wordt vaak gesproken van nadelen ten opzichte van de omwonenden, zover zogoed, maar waarom wordt er geen werk gemaakt van een crossterrein ergens in militair domein? Er liggen nog DUIZENDEN hectaren militair domein braak bij manier van spreken ver uit de bewoonde wereld!!
Het juiste handtekening op de juiste plaats kan bij manier van spreken de toestand al helemaal veranderen!
- Onze jeugd moet aan sport doen? Wel geef ze dan de kans...
- Misschien kan er ook eens gesproken worden over het ter beschikking stellen van een lap grond om een trainingsomloop op te creeëren op voorwaarde dat de rondomliggende gronden door de crossers zelf onderhouden worden, natuurlijk alles in de mate van het mogelijke.

Tenslotte nog even dit, 'k ga daarmee tegen schenen stampen maar toch schrijf ik het: Het zijn niet alleen de groenen die de cross om zeep geholpen hebben, ook verschillende organisatoren en verschillende rijders!
In de jaren zeventig en tachtig zaten veel "toppers" waar het publiek voor betaalde al terug op de snelweg halverwege naar huis toen de tweede reeks van start ging.
The money allready in the pocket!!!
Ik kan hier het voorbeeld aanhalen van zo'n jaren '80 "topper" ('k ga zijne naam niet noemen) die op de Witte Berg kwam deelnemen en al na drie ronden werd gedubbeld...

Uitleg van de "kenners": "tja, ... is ne Waal en hij kan in het zand niet rijden..."
Veertien dagen later was het de GP van Zweden in het zand (Ruskeasanta) en toen ging het wel...
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ja
Janneke Luyten
mx1 wk rookie
Berichten: 325
Lid geworden op: Ma 26 Dec 2011, 17:39
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Janneke Luyten Ma 28 Mei 2012, 22:01

Heb hier ook zo een aantal "crossers" met hun enduro's die de boel verzieken door elke zondagmorgen als zotten een paar rondjes door de bos te crossen naast mij. Dan verdwijnen ze langs een weg tegen enorme snelheden. Is dan nog een weg die door fietsers met hun kinderen veel gebruikt wordt in het week-end. Gelukkig nog niemand geraakt, maar zal er wel eens van komen. En dan te bedenken dat er paar kilometers hier vandaan (Lommel en Olmen) gelegenheid is om te crossen. Ben zelf cross-minded, maar dit gaat er wel over zoals die mannen tekeer gaan.
0 x


Fo
Fons Van Loon
mxdn winner
Berichten: 859
Lid geworden op: Di 22 Sep 2009, 20:33
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Fons Van Loon Di 29 Mei 2012, 13:01

Ho ho eh janneke,crossers moeten eerst bij zichzelf te raden gaan voor ze andere zondebokken zoeken eh,om te beginnen veel minder lawaai maken ! En bij enduro rijders zitten inderdaad rotte appels tussen maar ik weet ondertussen wel dat de meeste mensen minder problemen hebben met gediciplineerde enduro rijders die eventjes passeren met een degelijke uitlaat dan uuren naar veel te lawaaierige cromotors te moeten luisteren!
0 x


Ja
Janneke Luyten
mx1 wk rookie
Berichten: 325
Lid geworden op: Ma 26 Dec 2011, 17:39
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Janneke Luyten Di 29 Mei 2012, 13:24

@ Fons Van Loon : ik woon tegen een zandweg met snelheidsbeperking van 50 km per uur. Wel, de snelheid waarmee die mannen hier door de bochten scheuren, is echt onverantwoord. Bovendien heb je s zomers weinig zicht wat er achter de bochten uit kan komen. Mag er niet aan denken dat er iemand uit de tegenovergestelde richting komt. Het gaat mij niet om het lawaai, maar gewoonweg over de onbezonnenheid waarmee die mannen rond rijden.
0 x


Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Berichten: 295
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 17:59
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Matteo Boxy Di 29 Mei 2012, 15:25

Als het kort en bondig moet zijn lijken mij deze 2 zaken wel goed om aan te halen:

Harde cijfers. Hoeveel licentiehouders en liefhebbers gaan er 's zondags gaan rijden? Moet makkelijk aan te vragen zijn bij de diverse bonden en trainingsomlopen. Neem nu dat er 3000 piloten zijn in België iedere zondag en ongeveer 10 plaatsen waar er gereden kan worden (wedstrijdparcours+trainingsparcours) wil dat zeggen dat we met 300 (!!!) naar één plaats moeten. Van veiligheid gesproken...

Indien mogelijk zou ik ook enkele van onze wereldkampioenen aan het woord laten of tenminste een videoboodschap laten opnemen waar de ijskoude waarheid in wordt verteld zoals Everts deed op het autosalon. Iets in de stijl van 'We hebben België als hét crossland weten te maken en wat krijgen we ervoor terug? nul komma nul.
0 x


Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Berichten: 295
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 17:59
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Matteo Boxy Di 29 Mei 2012, 15:31

Nog iets dat misschien kan verteld worden:

Er liggen in Wallonië maar 2 trainingsomlopen (Hélécine & Rognée of vergeet ik er één?), terwijl het bij de Walen volllll ligt met natuurlijke omlopen waar er nog niet eens geld zou moeten aan gespendeerd worden om ze open te krijgen.
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Guy Dick Wo 30 Mei 2012, 14:11

De aanvraag naar het aantal vergunningen is naar alle bonden verstuurd (Vlaanderen EN Wallonië) voor jeugd en volwassenen.

Van AMPL is er al antwoord.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Guy Dick Wo 30 Mei 2012, 19:52

Ook van VMCF is er antwoord
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Guy Dick Wo 30 Mei 2012, 19:58

VBM heeft ook geantwoord

De teller staat al ruim boven de 1000.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Etienne Dierckx
the legend!
Berichten: 3153
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:48
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Etienne Dierckx Wo 30 Mei 2012, 21:42

vraag ook eens aan minister Joke waarom uplace (1000den keer slechter voor milieu) wel kan en een simpel crossparcourske niet?
0 x


het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Do
Domien Lammens
mx2 wk champ
Berichten: 627
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 18:10
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Domien Lammens Wo 30 Mei 2012, 22:01

Uplace zal economisch wel net iets meer opleveren denk ik dan.
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Guy Dick Do 31 Mei 2012, 10:46

Momenteel zijn er nog geen cijfers van MCLB-VJMO en FMWB. Ook van de enduro-rijders met vergunning zijn nog geen aantallen bekend.

De andere bonden samen tellen zo'n 2.500 volwassen vergunninghouders en 460 jeugdpiloten met vergunning - dus bijna 3.000 piloten samen.
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Gebruikersavatar
Jeroen Vanrysselberghe
mx2 wk champ
Berichten: 603
Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 16:21
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Jeroen Vanrysselberghe Do 31 Mei 2012, 15:14

Er zijn er nog heel wat die geen interesse hebben in vergunningen en bonden en ook rijden! Deze hebben evenveel nood aan trainingcircuits. Het zijn ook meestal de wildcrossers.
Ik denk dat het getal 3000 minstens mag verdubbeld worden, maar het zijn idd geen cijfers op papier natuurlijk) h
Hiervoor moeten we een lijst hebben van elk bestaand trainingscircuit: gemiddeld #crossers/open dag
0 x


Gu
Guy Dick
the legend!
Berichten: 3392
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 13:17
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Galmaarden

Re: Persconferentie GP Bastogne - problemen van de MX in Bel

Berichtdoor Guy Dick Vr 01 Jun 2012, 12:12

Van FMWB en VMBB zijn ook cijfers binnen gekomen.

Het totaal tot nu:
-Volwassen piloten met vergunning: ongeveer 2.700
-Jeugd piloten met vergunning: ongeveer 500
-Enduro piloten met vergunning: ongeveer 300
-Super Motard met vergunning: ongeveer 100
-Trial piloten met vergunning: ongevver 75

Cijfers van MCLB zijn (nog) niet beschikbaar maar we kunnen zonder problemen uit gaan van 3.500 volwassenen met vergunning en 600 jeugdpiloten met vergunning, dus meer dan 4.000 in totaal, die baat hebben bij de oefenterreinen. Tel daarbij nog een paar honderd die eens deelnemen met een dagvergunning aan wedstrijden en al degenen die nooit op een wedstrijd komen maar toch een crossmotor of enduro hebben en eens op een parcours willen rijden...
0 x


The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes

Terug naar “mx algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

Aanmelden · Registreer