Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Frederik Van Eeckhoven
mx all time winner
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Frederik Van Eeckhoven Di 08 Nov 2011, 18:27

Dat kriebelde al zo lang bij mij om dit te posten. Leuk dat iemand van Axel zelf dit post.
In Axel ligt idd nooit niets op de grond. De circuitbouwers zie je 's avonds met een mandje rondgaan, meestal is hun mandje te groot, zo veel te beter.
Maar laat in Axel iets vallen of leg je milieumat niet en je kunt vertrekken.

Het leuke deel is dat deze club geen piloten verliest. Want de volgende week zijn de piloten er terug, met milieumat en soms zelfs met hun eigen grijze zak.
0 x

"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."
Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Berichtdoor Schroyen Pierre Di 08 Nov 2011, 19:09

Dré Cortvriendt schreef:@ Guy Dick en Ronny Nelen

Over het afval"probleem"wil ik graag zeggen dat dit ook aan de club KAN liggen.
We hebben in Axel 36 containers geplaatst en niemand moet meer dan 10 meter lopen om zijn vuil weg te gooien. Dat werkt hoor.
Afgelopen zondagmorgen heb ik de omloop gevlakt en dan rij je eerst door een leeg rennerspark en ik moet zeggen daar ligt (bijna) niks op de grond.

Ook op de dijk zijn blikvangers geplaatst en iedereen gooit zijn lege blikjes daarin. Uiteraard zijn er altijd eikels die dat niet doen maar die spreken we daar altijd recht op aan. Kijken ze soms een beetje raar maar ik ga niet weg voor de rommel opgeruimd is.

Crossers zijn zich toch meer bewust gaan gedragen t.o.v. een 20 jaar geleden.

Wat de oefenomlopen betreft kan ik melden dat ikzelf als secretaris van de RES Axel hebt meegewerkt aan een onderzoek van de regering en daar is een rapport uitgekomen dat zo ongelofelijk dik is. Echt niet normaal. Dat rapport is nu meer dan 10 jaar oud.

Er zijn veel mensen met goede voornemens maar de politiek en de gevestigde namen (Everts,Bervoets,Smets,Geboers,Jobe,Martens. enz) moeten meewerken en tijd erin steken anders blijft het moeilijk. Trouwens de huidige toppers mogen zich ook wel meer laten horen!!!! Probeer zendtijd te krijgen over dit probleem en bereid dit goed voor.
Laat zien hoe dikwijls een terrein open is gedurende een week enz.

Dré,ik wil je zeker niet persoonlijk aanvallen met wat je zegt over de gevestigde namen,maar ik kan je wel duidelijk vertellen dat al die mensen wel degelijk werken om nieuwe circuits te bekomen,en er zijn nog mensen op dit forum die dat kunnen bevestigen
0 x

Ronny Neelen
mx2 wk champ
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Ronny Neelen Di 08 Nov 2011, 19:12

dre jullie reglement zegt Huisvuil/afval in de daarvoor bestemde containers/bakken
ons reglement zegt LAAT GEEN AFVAL ACHTER,wij hebben geen vuilbakken,afval moeten ze meenemen en huisvuil hoort op een containerpark dit is al een reden waarom we geen vuilbakken hebben staan ...

frederik (Het leuke deel is dat deze club geen piloten verliest. Want de volgende week zijn de piloten er terug, met milieumat en soms zelfs met hun eigen grijze zak.)wij verliezen ook geen piloten,wij doen ook controle op milieumatten en afval,eigenlijk zouden ze die grijze zak uit hun eigen moeten meebrengen en betrappen we ze toch op sluikstorten dan zijn ze niet meer welkom en noemen wij dit geen verlies van piloten zo mensen horen gewoon niet thuis op een crosscircuit en dan hoeven de uitbaters ook niet rond te gaan met een mandje die hebben al werk genoeg,het zijn die mensen wat de cross kapot maken.(en mensen die met rare kritiek afkomen op het forum)
het kriebelde al zo lang :roll: dus we zijn verkeerd bezig in genk, komt het anders maar eens voordoen want als ik uwe uitleg overal lees moet gij toch gene gewone zijn...
0 x

Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Berichtdoor Dimitri Lamote Di 08 Nov 2011, 19:33

Ronny anders zet je toch vuilnisbakken en reken je gewoon de onkosten bij de dagkaart,ik weet niet of nederland eigenlijk even duur is om zen afval kwijt te raken misschien wringt ook daar het schoentje.
0 x

Ronny Neelen
mx2 wk champ

Berichtdoor Ronny Neelen Di 08 Nov 2011, 20:41

dimitri daar hebben we ook al aan gedacht,maar dan straf je de mensen die wel van goede wil zijn,Als er vuilbakken staan of niet ze gooien het nog evengoed langs de weg
Verleden weekend(met een wedstrijd) stonden er 50 vuilbakken waarvan 20 aan de in en uitgang, er lag nog veel langs de weg en op het rennerspark zelfs een matras ...
0 x

Frederik Van Eeckhoven
mx all time winner

Berichtdoor Frederik Van Eeckhoven Di 08 Nov 2011, 22:02

Kalm aan Ronny, dit is PRO Axel, NIET CONTRA Genk. Ik kom niet genoeg in Genk om daar een oordeel over te vellen.
Dat over dat kriebelen ging ook over Axel, hoe hun manier van aanpakken toch verdomd effiecient is. Er zijn niet veel circuits waar zowel op als naast het parcours alles pikfijn in orde is. En Axel is wel zo eentje.

En zoals je zegt, de mensen maken de cross zelf vaak kapot. De mentaliteit is gwn helemaal anders van plaats tot plaats. Ga naar Nederland en je ziet iedereen zoeken achter een vuilbak. Ga naar Vlaanderen naar een cross en dan laten ze het ter plekke vallen, zelfs al gaan ze erna nog een pint bestellen en staan ze daar vlak naast de vuilbak. En in Wallonië is het dan terug netjes.
Zo'n grens kan rare dingen doen met een mens.

En nu ga ik wel eens negatieve kritiek geven. Je bent niet zomaar Ronny Neelen op dit forum, je bent het uithangbord van AMC Genk, en dan vlieg jij zo uit op een post die niet eens slecht bedoelt was. Waar ik zelfs niet eens @ ... zeg of Genk vernoem.
0 x

"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."
Auke Theuninck
mx2 wk rookie

Berichtdoor Auke Theuninck Di 08 Nov 2011, 23:03

3 weken terug meegedaan aan een strandrace in Engeland. Wat je daar ziet hou je ook niet voor mogelijk. Er stond op de dijk om de 5meter een vuilbak. Maar elke vuilbak was nog niet halfvol, maar ertussen... Manman, tientallen blikken en papier en dergelijke.. Niet te geloven, wou er gewoon geen foto van trekken, véél te slechte reclame. Die Engelsen kunnen er anders ook weg mee. Maar eerst naar onszelf kijken en idd bijna onverstaanbaar dat mensen zo kunnen zijn. Als je volgens mij beetje crossfanaat bent doe je dit gewoon NIET!!
0 x

Ronny Neelen
mx2 wk champ

Berichtdoor Ronny Neelen Di 08 Nov 2011, 23:33

Frederik Van Eeckhoven schreef:Kalm aan Ronny, dit is PRO Axel, NIET CONTRA Genk. Ik kom niet genoeg in Genk om daar een oordeel over te vellen.
Dat over dat kriebelen ging ook over Axel, hoe hun manier van aanpakken toch verdomd effiecient is. Er zijn niet veel circuits waar zowel op als naast het parcours alles pikfijn in orde is. En Axel is wel zo eentje.

En zoals je zegt, de mensen maken de cross zelf vaak kapot. De mentaliteit is gwn helemaal anders van plaats tot plaats. Ga naar Nederland en je ziet iedereen zoeken achter een vuilbak. Ga naar Vlaanderen naar een cross en dan laten ze het ter plekke vallen, zelfs al gaan ze erna nog een pint bestellen en staan ze daar vlak naast de vuilbak. En in Wallonië is het dan terug netjes.
Zo'n grens kan rare dingen doen met een mens.

En nu ga ik wel eens negatieve kritiek geven. Je bent niet zomaar Ronny Neelen op dit forum, je bent het uithangbord van AMC Genk, en dan vlieg jij zo uit op een post die niet eens slecht bedoelt was. Waar ik zelfs niet eens @ ... zeg of Genk vernoem.

ge weet goed genoeg wat ik bedoel ... of ga je deze topic ook sluiten (remember)
0 x

Dr
Dré Cortvriendt
mx2 amateur champ

Berichtdoor Dré Cortvriendt Di 08 Nov 2011, 23:44

@ Schroyen Pierre

Gelukkig dat de gevestigde namen meewerken!! Ik voel me zeker niet aangevallen.
Ik weet dat ze zich inzetten en hoop dat ze eindelijk echt vooruitgang gaan boeken.

Heel veel klagers weten niet hoelang een circuit open is gedurende een week. Ze reageren alleen op het feit dat er een circuit komt.

Twee keer 4 a 5 uur is meestal al genoeg en is maatschappelijk te verantwoorden.

Onze oud voorzitter (en ex schepen van sport in de gemeente Axel) vertelde ons altijd dat je het gevecht met een klager nooit kan winnen !! Je moet het anders aanpakken met cijfers en ondersteuning van rapporten.
De vergunning van de RES is nu weer in orde maar dit heeft geduurd van 1999 (!!) tot 2010. En ook nu is er altijd overleg met de provincie en de omgeving.
0 x

Dr
Dré Cortvriendt
mx2 amateur champ

Berichtdoor Dré Cortvriendt Di 08 Nov 2011, 23:57

@ Ronny Neelen

Ronny, je hoeft je zeker niet aangevallen te voelen. Dat is zeker niet de bedoeling. Ik schrijf alleen op hoe we het bij ons doen. En natuurlijk ligt er dan bij ons ook wel eens een achterband bij een kliko maar dit is toch minder als vroeger.

Ik weet wel dat als er containers staan tijdens trainingen het toch merkbaar is dat er minder of geen vuil achterblijft.
Wij betalen voor de afvoer maar de kosten zijn te verwaarlozen ten opzichte van de ergenis.
Ik bedoel een paar honderd euro is toch niet teveel. Dat zijn de opbrengsten van 20 rijders die een dagkaart kopen dus daar hoeft je het niet voor te laten.

Het is een kwestie van discipline. Als ze weten dat ze dat in Genk niet kunnen maken dan verdwijnt dat langzamerhand.

Pas op dat is mijn mening. Een ander hoeft het niet met me eens te zijn dat lijkt me duidelijk.
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Wo 09 Nov 2011, 11:52

Dat afvalprobleem is iets wat langzaam en jaar na jaar gegroeid is. En wat nog véél meer gegroeid is, is de kosten om afval af te voeren, dat is big business! Dus is ook het sluikstorten toegenomen en hier is Nederland - alweer - 2 stappen verder: op drankverpakkingen (petflessen) zit statiegeld en kijk: die worden opeens weer massaal ingeleverd bij de supermarkt...
Dus Ronny, de enige oplossing - in mijn ogen - is mensen laten betalen. Als je iedereen die komt trainen 2 euro laat betalen heb je op het eind van de maand voldoende geld voor een container en kan je de vrijwilligers ook nog iets toe stoppen.
Ze laten hun afval TOCH achter en nu moet je het gratis opruimen... en misschien denkt men wel eens na over afval!

Voor die stand op het autosalon moeten we 600 euro borg betalen, die we terug krijgen, als de stand na afloop VOLLEDIG opgeruimd is en als er geen afval is blijven liggen! Als dat geen motivatie is...

In de eerste vergadering vorige maand van onze werkgroep is het probleem afval trouwens ook al aangekaart hoor.

@dré: de grote namen van ons Belgisch motorcross hebben al heel veel gedaan voor de oefenomlopen en zullen ook in de toekomst zeker nog veel doen maar het grootste probleem is dat er nooit communikatie naar de achterban is geweest zodat iedereen er maar van uit ging dat ze nix deden.
Het grote probleem van nieuwe oefenterreinen is ook communikatie. Het mooiste voorbeeld hiervan is een paar weken oud: Zeebrugge! De man die hiermee bezig is heeft er de pers bij gehaald en onmiddelijk waren de aktiegroepen ontwaakt uit hun winterslaap en is het plan wss zo goed als afgevoerd... Wij hebben hier precies het omgekeerde als jullie in Axel en Westdorpe: bij jullie zit iemand van het crossparcours in het gemeentebestuur, bij ons zit dikwijls iemand van de aktievoerders op zo'n postje...
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ

Berichtdoor Dimitri Lamote Wo 09 Nov 2011, 18:43

Guy@ Ik weet niet of je verhaal helemaal klopt want ik woon in dudzele en er is hier helemaal geen enkele actiegroep en geen enkele haan die ernaar kraait.
Enkel de brugse schepen van sport is tegen met haar twee plaatselijke debielen (spa)die in de straat hierachter wonen is dat dan genoeg om zoiets te kunnen opdoeken?
Burgemeester moenaert zei overlaatst ik moet geen advies uitspreken want er is nog nooit iets gevraagd bij het gemeentebestuur enkel mocht dudzele er overlast van krijgen zou ik negatief stemmen...
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Wo 09 Nov 2011, 20:58

Wel Dimitri, als er nog nooit een aanvraag is geweest, waarom dan dit: De adviezen omtrent lokatie achterhaven zeebrugge zijn allen negatief (groendienst, milieudienst, sportdienst, Vlacoro en Gecoro)
Hebben die instanties dan last van overdreven ijver?
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt in Oosterzele een aantal jaren terug, er was 1 tegenstander van motorcross tout court, er werd gesproken van de komst van een oefenterrein en dezelfde dag was er "Scheurboek neen" waar nog niemand van had gehoord. Geen statuten, geen struktuur, nada maar binnen de week een A4 in iedereen zijn brievenbus van "Alle dagen lawaai, verkeersoverlast, huis zal in waarde dalen" enz.
0 x

Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ

Berichtdoor Dimitri Lamote Wo 09 Nov 2011, 21:09

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7F3HK8UV_2

Hier dat artikeltje,ik zou het natuurlijk graag anders hebben maar tja...

Ik denk dat die rooie madam het meest liegt want zij is de sportdienst.
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 14 Nov 2011, 11:09

Ik ben gisteren naar Genk getrokken om eens met eigen ogen te zien wat een dag op een trainingsomloop eigenlijk is.
-Je hebt een ervaren leider en een team van vrijwilligers nodig die bereid zijn de hele dag de poten van onder hun kont te lopen, daarbij als dank af en toe eens de huid volgescholden te worden omdat sommigen vinden dat de regels enkel voor de anderen gelden. (Zo was er bvb iemand die klachten had over het circuit en van zijn eigen vond dat hij héél veel voor de motorcross deed: hij betaalde de motor van zijn zoontje en poetste en deed het onderhoud).
-Er waren continu 50 man aan het rijden en anderen moesten wachten. Als iemand valt en blijft liggen moeten de hulpverleners er naartoe en ondertussen moeten de mensen van de werkploeg het parcours veranderen om die hulpverleners veilig hun werk te laten doen of de training moet stop gezet worden wat in beide gevallen discussie oplevert.
-Je moet ook kontroleren op het gebruik van de milieumat, op afval, rijden in het rennerspark. de problemen aan de machines (helpen) oplossen, de kantine laten draaien, enz enz. Ik was wel behoorlijk onder de indruk hoe soepel alles liep en hoe iedereen wist wat zijn taak was, de verbinding met elkaar via walkie-talkie enz enz
-Het geluid is dus idd een probleem. Nu valt dat voor het MXcircuit van Genk nog redelijk mee, richting snelweg hoor je amper iets door het bos (ikben op 200m voor het parcours uitgestapt en je hoort alleen het verkeer op de weg) maar eens je in de buurt van het kartcircuit komt (waar het ook stervensdruk was) hoor je de motor van je auto niet meer door het geluid van de snerpende 2takt carts omdat daar geen geluidswal zit ricting de openbare weg en eens je naast het MX circuit komt is het helemaal overstemd door de 4takt MX1 en 2 motoren...
-Het viel trouwens wel op dat er veel hobbyrijders waren, die gewoon voor het plezier eens een namiddagje kwamen crossen. Er zaten ook verschillende enduro-rijders op het parcours, die dus liever dit deden als wat te gaan wildcrossen.
-Ik kan iedereen aanraden: loop eens een uurtje met Ronny mee (als je hem kan volgen :D)
0 x

Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Ma 14 Nov 2011, 18:54

Guy Dick schreef:Ik ben gisteren naar Genk getrokken om eens met eigen ogen te zien wat een dag op een trainingsomloop eigenlijk is.
-Je hebt een ervaren leider en een team van vrijwilligers nodig die bereid zijn de hele dag de poten van onder hun kont te lopen, daarbij als dank af en toe eens de huid volgescholden te worden omdat sommigen vinden dat de regels enkel voor de anderen gelden. (Zo was er bvb iemand die klachten had over het circuit en van zijn eigen vond dat hij héél veel voor de motorcross deed: hij betaalde de motor van zijn zoontje en poetste en deed het onderhoud).
-Er waren continu 50 man aan het rijden en anderen moesten wachten. Als iemand valt en blijft liggen moeten de hulpverleners er naartoe en ondertussen moeten de mensen van de werkploeg het parcours veranderen om die hulpverleners veilig hun werk te laten doen of de training moet stop gezet worden wat in beide gevallen discussie oplevert.
-Je moet ook kontroleren op het gebruik van de milieumat, op afval, rijden in het rennerspark. de problemen aan de machines (helpen) oplossen, de kantine laten draaien, enz enz. Ik was wel behoorlijk onder de indruk hoe soepel alles liep en hoe iedereen wist wat zijn taak was, de verbinding met elkaar via walkie-talkie enz enz
-Het geluid is dus idd een probleem. Nu valt dat voor het MXcircuit van Genk nog redelijk mee, richting snelweg hoor je amper iets door het bos (ikben op 200m voor het parcours uitgestapt en je hoort alleen het verkeer op de weg) maar eens je in de buurt van het kartcircuit komt (waar het ook stervensdruk was) hoor je de motor van je auto niet meer door het geluid van de snerpende 2takt carts omdat daar geen geluidswal zit ricting de openbare weg en eens je naast het MX circuit komt is het helemaal overstemd door de 4takt MX1 en 2 motoren...
-Het viel trouwens wel op dat er veel hobbyrijders waren, die gewoon voor het plezier eens een namiddagje kwamen crossen. Er zaten ook verschillende enduro-rijders op het parcours, die dus liever dit deden als wat te gaan wildcrossen.
-Ik kan iedereen aanraden: loop eens een uurtje met Ronny mee (als je hem kan volgen :D)

met alle respect voor Ronny en Freddy,maar ook op al die andere motorcross locaties,zoals olmen,lommel,lille,helecine,axel,enz...verdienen die mensen ook respect omdat zij er al hun vrijetijd insteken,zodat al de mx of enduropiloten hun prachtige hobby kunnen blijven beoefenen
0 x

Ronny Neelen
mx2 wk champ

Berichtdoor Ronny Neelen Ma 14 Nov 2011, 19:34

klopt pierre iedere vrijwilliger die zich inzet voor de mx verdient een DIKKE PLUIM op welk circuit dan ook als het nu een training of een wedstrijd is,laat die mensen weg dan blijft er niet veel mx meer over....
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

Berichtdoor Kevin Moonen Ma 14 Nov 2011, 19:46

Gezeur over mogelijke crossplannen te Kaullile:

http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... t-kaulille
0 x

Jeroen Van Wassehove
mx2 wk champ

Berichtdoor Jeroen Van Wassehove Ma 14 Nov 2011, 22:17

@ Dré : Er staan inderdaad een oneindig aantal vuilnisbakken in Axel. Ik moet elke keer eerst berekenen welk van de 3 vuilnisbakken het dichtst bij mij staat (1 meter, 1 meter en 10 centimeter of 1 meter en 20 centimeter) :D Er staan op Axel meer vuilnisbakken dan in heel Gent :roll: Geen wonder dus dat er daar (gelukkig) weinig afval is. Helaas zijn er wel natuurlijk altijd paar mensen maar goed.
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 28 Nov 2011, 12:02

Er is ook eens positief nieuws:
-Er is een concensus in de maak om 1 aanspreekpunt te hebben vanuit de motorcrosswereld naar de overheid toe en omgekeerd. Op de eerste vergadering van de nieuwe werkgroep was unaniem beslist dat Joël Smets verplicht vrijwilliger was voor die taak maar daar was tegenkanting vanuit FAM (via telefonisch overleg bij monde van dhr. Verboven). Dat struikelblok is ook langs dezelfde weg weer opgeruimd: de motorcrosswereld zal communiceren met de overheid langs Joël Smets en Stijn Vancuyck (Motor Cycle Council).
Het zit zo: tot op heden wist de Vlaamse overheid niet wie de motorcrosswereld eigenlijk was: dan weer kwam VMBB, dan FAM, dan UMC en telkens met andere standpunten en visies.

Deze week staan er trouwens 2 vergaderingen op de agenda:
-1 omtrent de oefenterreinen met het kabinet
-1 omtrent onze stand op het salon.
0 x

Terug naar “mx algemeen”