Er wordt over gepraat in het Vlaams parlement,dat geeft hoop.
Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
-
Alex GeukensAl
- mx all time winner
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties
Eindelijk nog eens één beetje positief nieuws over trainingscircuits!
0 x
-
Kevin MoonenKe
- ama lites national champ
- Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Minister Muyters onderzoekt mogelijkheid van tijdelijke motorcrossterreinen BRUSSEL 13/10 (BELGA) = Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) onderzoekt samen met de provincies of het tekort aan motorcrossterreinen in Vlaanderen kan opgelost worden door tijdelijke omlopen te creëren. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht of er geen tijdelijke motorcrossterreinen kunnen gerealiseerd worden in industrie- en havengebieden of op militaire domeinen. Dat heeft Muyters woensdag in het Vlaams parlement geantwoord op vragen van Carl Decaluwé (CD&V) en Linda Vissers (Vlaams Belang).
Eind vorig jaar betoogden enkele honderden motorcrossers in Brussel tegen het gebrek aan permanente motorcrossterreinen in Vlaanderen.Minister Muyters kondigde toen aan dat er een stand van zaken zou opgemaakt worden en hij beloofde om ervoor te zorgen dat er in de toekomst in Vlaanderen voldoende terreinen voor motorcrossers zouden zijn. In overleg met de provincies worden verschillende mogelijkheden onder de loep genomen.
Zo wordt er bijvoorbeeld onderzocht of er geen tijdelijke omlopen kunnen ingeplant worden in industriegebieden (brownfields) of in havengebieden. Er wordt ook onderzocht of er geen militaire domeinen in aanmerking komen.Volgens minister Muyters is er nog dit najaar verder overleg met de provincies gepland. "Het is de bedoeling te komen tot een gedragen oplossing met een voldoende groot maatschappelijk draagvlak", aldus Muyters. Volgens de N-VA-minister is de sector zelf alvast bereid om "mee te stappen" in het verhaal van de tijdelijke omlopen. De sector zou ook bereid zijn het gebruik van "stillere motoren" teonderzoeken.DRM/(KNS)/
Eind vorig jaar betoogden enkele honderden motorcrossers in Brussel tegen het gebrek aan permanente motorcrossterreinen in Vlaanderen.Minister Muyters kondigde toen aan dat er een stand van zaken zou opgemaakt worden en hij beloofde om ervoor te zorgen dat er in de toekomst in Vlaanderen voldoende terreinen voor motorcrossers zouden zijn. In overleg met de provincies worden verschillende mogelijkheden onder de loep genomen.
Zo wordt er bijvoorbeeld onderzocht of er geen tijdelijke omlopen kunnen ingeplant worden in industriegebieden (brownfields) of in havengebieden. Er wordt ook onderzocht of er geen militaire domeinen in aanmerking komen.Volgens minister Muyters is er nog dit najaar verder overleg met de provincies gepland. "Het is de bedoeling te komen tot een gedragen oplossing met een voldoende groot maatschappelijk draagvlak", aldus Muyters. Volgens de N-VA-minister is de sector zelf alvast bereid om "mee te stappen" in het verhaal van de tijdelijke omlopen. De sector zou ook bereid zijn het gebruik van "stillere motoren" teonderzoeken.DRM/(KNS)/
0 x
-
Kevin MoonenKe
Bart Jacobs schreef:Kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat bepaalde media motorcross in de doofpot steken. Neem nu de 5e plaats in het WK MX2 van Jay R. Daar is niks over te doen geweest in de regionale media, laat staan nationale. Maar wel hele regionale sportpagina's volschrijven over de ingegroeide teennagel van de spits van FC Achterboeregem of over de buikloop die Fons De Backer weghield uit de kermiskoers van Plassevelde.
Het klopt dat het de laatste tijd, vooral na het stoppen van Everts - Smets, minder is met de aandacht voor de motorcross. Ook dat is een werkpuntje want wie van het scherm verdwijnt verdwijnt...
0 x
-
Kevin MoonenKe
Alex Geukens schreef:Eindelijk nog eens één beetje positief nieuws over trainingscircuits!![]()
Dat klopt, zolang er over ons gesproken wordt leven we. Ben blij dat toch enkele volksvertegenwoordigers onze oproep hebben gevolgd om blijven vragen te stellen, ook al zijn de grote media schijnwerpers wat weg...
0 x
-
Kevin MoonenKe
Werner Castelyns schreef:Zit ik er naast wanneer ik beweer dat het vonnis tegen het Rooiveld in de toekomst kan gebruikt worden door de "tegenstanders" om ook op andere plaatsen de organisatoren te dwingen om na de wedstrijd ALLE springbergen op te ruimen na de wedstrijd?
Een soort "modelvonnis"?
Voor zover de omlopen in agrarisch gebied liggen toch...
Zoals de tegenstanders van het Rooiveld de vonnissen van Neeroeteren al gebruikt hebben... het is intriest, maar het is zo. Elk vonnis kan een precedent zijn voor een volgend vonnis.
0 x
-
Kevin MoonenKe
Manath Gevaert schreef:met andere woorden, zonder een verandering van de gewestplannen, of de vervangende RUP's zal het moeilijk worden om crosscircuits te krijgen.
Er is echter kans mits er sportgebied in een omgeving ligt waar weinig bebouwing is, of de verlaten kazernes. Een probleem is echter ook dat het te weinig bekend is, ondanks dat België wereldkampioenen heeft voortgebracht.
Moest onzen prins Filip crossen, tzou hier snel vol liggen,
ziedaar dan ook mijn mening tegenover de regering van ons land.
Vooral Vlarem II is een groot probleem.
0 x
-
Manath GevaertMa
- mx1 wk rookie
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Kevin Moonen schreef:Manath Gevaert schreef:met andere woorden, zonder een verandering van de gewestplannen, of de vervangende RUP's zal het moeilijk worden om crosscircuits te krijgen.
Er is echter kans mits er sportgebied in een omgeving ligt waar weinig bebouwing is, of de verlaten kazernes. Een probleem is echter ook dat het te weinig bekend is, ondanks dat België wereldkampioenen heeft voortgebracht.
Moest onzen prins Filip crossen, tzou hier snel vol liggen,
ziedaar dan ook mijn mening tegenover de regering van ons land.
Vooral Vlarem II is een groot probleem.
het kan zijn, ik weet het niet, mijn kennis rijkt nog niet zo ver (m.a.w.--> Vlarem II zegt mij niets :p)
0 x
-
Haex PatrickHa
- mx2 amateur champ
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
hebben ze vanmorgen op q-music niet gebeld met muyters, heb jammer genoeg dit gemist 
0 x
thunder 1, member of rolly's kliekske
-
Kevin MoonenKe
Haex Patrick schreef:hebben ze vanmorgen op q-music niet gebeld met muyters, heb jammer genoeg dit gemist
Geen idee? Is dat dan niet meer te vinden via de webstek van q-music?
0 x
-
christof tielensch
- Ik ben aangesloten bij..: VBM
ze hadden idd mat haar gebeld op q music
maar daar vertelde ze evenveel als dat hier al staat en halverwege het gesprek viel hunne prul uit
maar daar vertelde ze evenveel als dat hier al staat en halverwege het gesprek viel hunne prul uit
0 x
- Matthias Van Eeckhoven
- ama mister 875cc
Het gene wat de heer Muyters geantwoord heeft is een beetje hoopgevend. Maar is het probleem van recreatiegebied in industriegebied dan van de baan? En kan er dan sneller wijzigingen aangebracht worden? Zoals Industrie Gebied inkleuren als (tijdelijk) Recreatiegebied ...
0 x
-
Dimitri LamoteDi
- world THQ sx champ
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)
Ik wil niet pessimistisch overkomen maar hetgeen hij zei is eigenlijk knal hetzelfde als vorig jaar "we bekijken of er geen tijdelijke gronden in industriegebied en zogenaamde brownfields kunnen gebruikt worden enkel het woordje industrie om stillere motors is erbij gekomen...
Ja probeer maar eens een terrein voor 4x4s of trailbikes wettelijk aan te leggen tzal evenzeer njet zijn en toch zijn ze stil
Ja probeer maar eens een terrein voor 4x4s of trailbikes wettelijk aan te leggen tzal evenzeer njet zijn en toch zijn ze stil
0 x
-
Kevin MoonenKe
Dimitri & Mathias; ik deel jullie standpunten. Ik stel me openlijk de vraag of dit geen zoethoudertje is... + ik stel mij de vraag met wie Muyters dit heeft doorgesproken? We zijn nog steeds op zoek naar degene die in naam van 'de sector' heeft gesproken. 
0 x
- Matthias Van Eeckhoven
- ama mister 875cc
Het is nog steeds positief dat er nog over word gesproken in het VL Parlement. Want dit wilt zeggen dat er nog mensen zijn die er mee bezig zijn in welke maten dan ook.
Misschien moeten we dan maar enkel projecten zelf onderbouwen in industriegebied en leegstaande kazernes ze zo het werk "vergemakkelijken". Rekening houdend met de vogelrichtlijn en dergelijke.
Als ik mij niet vergis ligt er op deze moment zelfs een parcours te verkommeren op militair domein?? Het parcours te Koersel dat vroeger steen vast de internationale opener was van het BMB Seizoen. Maar ik ben zelf niet van die streek dus weet daar niet het fijne van.
Misschien moeten we dan maar enkel projecten zelf onderbouwen in industriegebied en leegstaande kazernes ze zo het werk "vergemakkelijken". Rekening houdend met de vogelrichtlijn en dergelijke.
Als ik mij niet vergis ligt er op deze moment zelfs een parcours te verkommeren op militair domein?? Het parcours te Koersel dat vroeger steen vast de internationale opener was van het BMB Seizoen. Maar ik ben zelf niet van die streek dus weet daar niet het fijne van.
0 x
-
Manath GevaertMa
- mx1 wk rookie
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Matthias Van Eeckhoven schreef:H
het fijne van.
Dit lijkt mij ook het beste,
dat wij min of meer zorgen voor een plan, de uitwerking (bij het topic "naar de minister" had ik daar ook al om gevraagd en al respons gekregen) en gewoon een soort verslag opstellen waar min of meer de uitvoering, plannen, richtlijnen, benodigdheden van materialen en of machines, kostprijs etc in staat en we dit versturen. Dat we ze als het ware quasi alles op een blaadje geven, en dat zij gewoon nog groen licht moeten geven, en met geld op de proppen komen. Ik wil gerust dit verslag maken, moet voor school toch niks anders doen, maar mij ontbreekt de kennis. Als iedereen de informatie en dergelijke geeft, wil ik dit samenzetten in een verslag.
mvg
Manath
0 x
-
Alex GeukensAl
- mx all time winner
Matthias Van Eeckhoven schreef:
Het Fonteintje in Koersel zelf is nu natuurgebied denk ik. Maar toen men daar weg moest is de Openingscross inderdaad gereden op het militair domein van Leopoldsburg,op de grens met Hechtel.Daar was toen parcours aangelegd ja,en daar stond geen huis in de verre omstreken!(maar ik weet het fijne er ook niet van)
0 x
- Etienne Dierckx
- the legend!
0 x
het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
- Frederik Van Eeckhoven
- mx all time winner
Zo als altijd, zowat evenveel voor als tegenstanders. Maar wat me wel opvalt is dat de tegenstanders vaak terug vallen op van die tradionele excuses, milieu, geluid, geur ...
Maar zoals Smets zelf ook aanhaalt, zo'n motor tegenwoordig stoot niet veel meer uit en met een groene dijk rond het circuit kun je het geluid gewoon verwijderen. In Axel & Westorpe bv sta je op straat en hoor je de motoren niet meer.
En geur, sorry hoor, maar ik ken bedrijven in de haven van Antwerpen die kei hard stinken als je er voor staat. Maar die lucht vervliegt, eens je 200M verder bent riek je er niets meer van. Dus geurhinder is één van de flauwstste excuses die je kunt hebben.
Maar zoals Smets zelf ook aanhaalt, zo'n motor tegenwoordig stoot niet veel meer uit en met een groene dijk rond het circuit kun je het geluid gewoon verwijderen. In Axel & Westorpe bv sta je op straat en hoor je de motoren niet meer.
En geur, sorry hoor, maar ik ken bedrijven in de haven van Antwerpen die kei hard stinken als je er voor staat. Maar die lucht vervliegt, eens je 200M verder bent riek je er niets meer van. Dus geurhinder is één van de flauwstste excuses die je kunt hebben.
0 x
"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."
-
Kevin MoonenKe
Frederik Van Eeckhoven schreef:Zo als altijd, zowat evenveel voor als tegenstanders. Maar wat me wel opvalt is dat de tegenstanders vaak terug vallen op van die tradionele excuses, milieu, geluid, geur ...
Ik vind dat men deze discussies veel te gemakkelijk laat polariseren. Schuld van de media, je wordt als neutrale luisteraar bijna gedwongen tot een stellingname op basis van emoties.
Wel goed, we zijn nog eens aan bod gekomen... en zo lang ze over U spreken...
De voorbeelden van Westdorpe en Axel zijn ook voorbeelden die ik graag geef.
Maar wat dacht je bijvoorbeeld van het circuit van Zandvoort? Vlak naast een bungalowpark en met veel scherper lawaai dan een crossmoto. Of het circuit in Mantova? Ook met geluidswallen en flast met zicht op het circuit, op wandelafstand van het stadscentrum... en ja! Het helpt. Niet voor de 100% maar het helpt.
Er zijn technisch gezien voldoende mogelijkheden.... maar de sector moet de kans krijgen om ze uit te werken.
0 x
-
Kevin MoonenKe
Vlaanderen denkt aan tijdelijke crossterreinen
Neeroeteren
De Vlaamse regering denkt aan tijdelijke omlopen voor demotorcross. Dat blijkt uit een brief van minister van Sport Philippe Muyters(N-VA).
NEEROETEREN
Vlaanderen denkt aan tijdelijke crossterreinen Tijdelijke omlopen voor de motorcross, mogelijk is dat het plan van deVlaamse regering na de problematiek rond het crossterrein in Neeroeteren(Maaseik). Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Sport Philippe Muyters(N-VA), nadat Carl Decaluwé (CD&V) en Linda Vissers (Vlaams Belang) haddengevraagd naar een stand van zaken.
Het is volgens de minister belangrijk dat de provincies hun zoekopdrachtblijven voortzetten naar permanente terreinen. Maar hij ziet ook een planB,wanneer bijvoorbeeld de Kiezelgroeve in Neeroeteren definitief geslotenblijft. 'Dan kunnen bedrijventerreinen of grote vlaktes in aanmerking komenvoor de inplanting van tijdelijke omlopen, in afwachting van de ontwikkelingvan het gebied', luidt zijn antwoord.
Het Gewest denkt zelfs aan de militaire domeinen voor dergelijke sporten.Geen enkele locatie wordt met andere woorden bij voorbaat uitgesloten. Dezoektocht naar geschikte terreinen is volgens de minister dus uitgebreid.
(ppn)© 2010 CorelioPublicatie: De Standaard /Publicatiedatum: zaterdag 16 oktober 2010Auteur: ppn;Pagina: 70Aantal woorden: 144
Neeroeteren
De Vlaamse regering denkt aan tijdelijke omlopen voor demotorcross. Dat blijkt uit een brief van minister van Sport Philippe Muyters(N-VA). Tijdelijke omlopen voor de motorcross, mogelijk is dat het plan van deVlaamse regering na de problematiek rond het crossterrein in Neeroeteren(Maaseik). Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Sport Philippe Muyters(N-VA), nadat Carl Decaluwé (CD&V) en Linda Vissers (Vlaams Belang) haddengevraagd naar een stand van zaken over de motorcrossomlopen.
Het is volgens de minister belangrijk dat de provincies hun zoekopdrachtblijven voortzetten naar permanente terreinen. Maar hij ziet ook een planB,wanneer bijvoorbeeld de Kiezelgroeve in Neeroeteren definitief geslotenblijft. 'Dan kunnen bedrijventerreinen of grote vlaktes in aanmerking komenvoor de inplanting van tijdelijke omlopen, in afwachting van de ontwikkelingvan het gebied', luidt zijn antwoord. 'De meeste provincies denken dat deactivering van reservegronden de laatste mogelijkheid is om sites te creërenvoor sporten met hinderlijke inslag.' Het Gewest denkt zelfs aan de militaire domeinen voor dergelijke sporten.Geen enkele locatie wordt met andere woorden bij voorbaat uitgesloten. Dezoektocht naar geschikte terreinen is volgens de minister dus uitgebreid.
Muyters krijgt ook signalen van de sportsector zelf. Die zou momenteel opzoek zijn naar alternatieven. 'De sector onderzoekt het gebruik van stilleof zelfs elektrische motoren', aldus Philippe Muyters. Voor de permanente omloop in Neeroeteren is het nog altijd bang afwachten nade rechtszaak.
Een uitspraak van de rechter kan alle dagen volgen. Dankennen voor- en tegenstanders het definitieve lot van het Limburgsesportpatrimonium.
(PPN)
© 2010 CorelioPublicatie: Het Nieuwsblad /Publicatiedatum: zaterdag 16 oktober 2010Auteur: ppn;Pagina: 69Aantal woorden: 236
Neeroeteren
De Vlaamse regering denkt aan tijdelijke omlopen voor demotorcross. Dat blijkt uit een brief van minister van Sport Philippe Muyters(N-VA).
NEEROETEREN
Vlaanderen denkt aan tijdelijke crossterreinen Tijdelijke omlopen voor de motorcross, mogelijk is dat het plan van deVlaamse regering na de problematiek rond het crossterrein in Neeroeteren(Maaseik). Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Sport Philippe Muyters(N-VA), nadat Carl Decaluwé (CD&V) en Linda Vissers (Vlaams Belang) haddengevraagd naar een stand van zaken.
Het is volgens de minister belangrijk dat de provincies hun zoekopdrachtblijven voortzetten naar permanente terreinen. Maar hij ziet ook een planB,wanneer bijvoorbeeld de Kiezelgroeve in Neeroeteren definitief geslotenblijft. 'Dan kunnen bedrijventerreinen of grote vlaktes in aanmerking komenvoor de inplanting van tijdelijke omlopen, in afwachting van de ontwikkelingvan het gebied', luidt zijn antwoord.
Het Gewest denkt zelfs aan de militaire domeinen voor dergelijke sporten.Geen enkele locatie wordt met andere woorden bij voorbaat uitgesloten. Dezoektocht naar geschikte terreinen is volgens de minister dus uitgebreid.
(ppn)© 2010 CorelioPublicatie: De Standaard /Publicatiedatum: zaterdag 16 oktober 2010Auteur: ppn;Pagina: 70Aantal woorden: 144
Neeroeteren
De Vlaamse regering denkt aan tijdelijke omlopen voor demotorcross. Dat blijkt uit een brief van minister van Sport Philippe Muyters(N-VA). Tijdelijke omlopen voor de motorcross, mogelijk is dat het plan van deVlaamse regering na de problematiek rond het crossterrein in Neeroeteren(Maaseik). Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Sport Philippe Muyters(N-VA), nadat Carl Decaluwé (CD&V) en Linda Vissers (Vlaams Belang) haddengevraagd naar een stand van zaken over de motorcrossomlopen.
Het is volgens de minister belangrijk dat de provincies hun zoekopdrachtblijven voortzetten naar permanente terreinen. Maar hij ziet ook een planB,wanneer bijvoorbeeld de Kiezelgroeve in Neeroeteren definitief geslotenblijft. 'Dan kunnen bedrijventerreinen of grote vlaktes in aanmerking komenvoor de inplanting van tijdelijke omlopen, in afwachting van de ontwikkelingvan het gebied', luidt zijn antwoord. 'De meeste provincies denken dat deactivering van reservegronden de laatste mogelijkheid is om sites te creërenvoor sporten met hinderlijke inslag.' Het Gewest denkt zelfs aan de militaire domeinen voor dergelijke sporten.Geen enkele locatie wordt met andere woorden bij voorbaat uitgesloten. Dezoektocht naar geschikte terreinen is volgens de minister dus uitgebreid.
Muyters krijgt ook signalen van de sportsector zelf. Die zou momenteel opzoek zijn naar alternatieven. 'De sector onderzoekt het gebruik van stilleof zelfs elektrische motoren', aldus Philippe Muyters. Voor de permanente omloop in Neeroeteren is het nog altijd bang afwachten nade rechtszaak.
Een uitspraak van de rechter kan alle dagen volgen. Dankennen voor- en tegenstanders het definitieve lot van het Limburgsesportpatrimonium.
(PPN)
© 2010 CorelioPublicatie: Het Nieuwsblad /Publicatiedatum: zaterdag 16 oktober 2010Auteur: ppn;Pagina: 69Aantal woorden: 236
0 x