Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Auke Theuninck
mx2 wk rookie
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Auke Theuninck Za 20 Mar 2010, 11:35

Ik zag deze week ook een oproep van iemand uit West-Vlaanderen in motorgazet staan. Die persoon was bereid om een werkgroep op te richten specifiek voor West-Vlaanderen. Die persoon zit misschien op het forum, hij mag mij anders altijd eens contacteren via pm.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Berichtdoor Kevin Moonen Za 20 Mar 2010, 13:14

Frederik Van Eeckhoven schreef:De Huidige circuits.
Afbeelding

De mogelijkheden.
Afbeelding

Het resultaat dat er zou moeten zijn in 2012 :lol:.
Afbeelding

Ik snap eigenlijk niet waarom die politiekers het moeilijk willen maken. Het enige wat ze moeten doen is hun potlood nemen en de gebieden inkleuren als recreatiegebied.
Dan heb je nog altijd een probleem in het zuiden van Oost-Vlaanderen en gans West-Vlaanderen. Maar toch al niet meer over gans Vlaanderen.
En 7jaar zoeken achter circuits haha, dit heeft mij 20min. gekost :P.

Als jullie trouwens nog mogelijkheden weten stuur maar een PM'tje :).

Bedankt voor de upload! Kan ik die motorgazet nog ergens bemachtigen? Anders vraag ik wel aan iemand van de club hier.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

Berichtdoor Kevin Moonen Za 20 Mar 2010, 13:22

Omdat ik deze week van het kabinet van Muyters geen duidelijk antwoord had gekregen over wanneer hij naar buiten gaat komen met iets en gezien de historie van het dossier waakzaamheid geboden is zal er volgende week een open brief vertrekken vanuit de werkgroep 'red de motorcross' naar alle betrokken Vlaamse volksvertegenwoordigers uit de commissie Ro.

Hier vind je de brief alvast:

http://www.reddemotorcross.be/09/conten ... woordigers
0 x

Auke Theuninck
mx2 wk rookie

Berichtdoor Auke Theuninck Za 20 Mar 2010, 14:30

@ Kevin: Dit is het artikel uit motorgazet van deze week.

Afbeelding
0 x

Frederik Van Eeckhoven
mx all time winner

Berichtdoor Frederik Van Eeckhoven Za 20 Mar 2010, 14:48

@Patrick
Kaulille hebbek gezocht, maar niets gevonden. Dus waarschijnlijk is dat één van de vele bergen onkruid in België.
En je kunt altijd eens gaan horen bij de gazetshops in de buurt, er moet er maar eentje liggen die niet verkocht is geraakt.

EDIT: Blijkbaar ligt het er nog en wordt er illigaal gereden.
Afbeelding
Dichtsbijzijnde huis 485M. De foto is wel nog van 30 April 2007.
0 x

"Wat is er aan de hand met de mannelijke topatleet? Vroeger was hij bekend omdat hij voetbalde, fietste, liep ... Nu draagt hij gekleurde polsbandjes, lanceert modemerken, verschijnt in bakvisblaadjes, gossip magazine's en vrouwenbladen."
Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Za 20 Mar 2010, 15:43

Auke Theuninck schreef:Er is inderdaad een circuit in Bastogne (Bastenaken). Er mag enkel daar getraind worden door mensen die in Bastogne wonen. Elk jaar in juli vindt er ook een grote quadwedstrijd (Endurance) plaats van 6u. Het domein is eigendom van het leger daar en het zijn ook die mannen die altijd het parcours uitbreiden voor die endurance.

Door het afslank beleid van Minister De Crem zouden wij het parcours dan niet kunnen claimen? En de regelgeving dat er enkel mensen van Bestogne mogen trainen bijvoorbeeld kunnen uitbreiden voor mensen uit een straal van +/-35KM?
0 x

Ba
Bart Jacobs
ama lites national champ

Berichtdoor Bart Jacobs Za 20 Mar 2010, 16:20

Ik vraag me af of er in Leopoldsburg, Gent-Kanaalzone en Brustem geen plaats is.
0 x

Da
Davy Brouwers
50cc rider
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Davy Brouwers Za 20 Mar 2010, 16:44

Frederik Van Eeckhoven schreef:@Patrick
Kaulille hebbek gezocht, maar niets gevonden. Dus waarschijnlijk is dat één van de vele bergen onkruid in België.
En je kunt altijd eens gaan horen bij de gazetshops in de buurt, er moet er maar eentje liggen die niet verkocht is geraakt.

EDIT: Blijkbaar ligt het er nog en wordt er illigaal gereden.
Afbeelding
Dichtsbijzijnde huis 485M. De foto is wel nog van 30 April 2007.

Ik kan bevestigen dat het er nog ligt! Om het als permanent trainingscircuit uit te baten is er wel nog heel wat werk aan de winkel maar de plaats is er in ieder geval.
0 x

Werner Castelyns
the legend!
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Berichtdoor Werner Castelyns Zo 21 Mar 2010, 16:19

Bart Jacobs schreef:Ik vraag me af of er in Leopoldsburg, Gent-Kanaalzone en Brustem geen plaats is.

In Leopoldsburg is zeker plaats, zelfs vér van alle bewoning!!!!

Alleen de politieke wil moet er zijn.
0 x

Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Be
Benny Nieuwland
peewee pilot

Berichtdoor Benny Nieuwland Zo 21 Mar 2010, 20:58

de persoon die voor west-vlaanderen is aangesteld is een nonkel van mij. Hopelijk kan hij iets in beweging brengen. Hij heeft zeker de juiste contacten. Laat ons hopen dat er iets uit de bus komt. Hij was de persoon die als enige een circuit had een 15 tal jaar terug in Moerbrugge. Mss wel gekend door de iets oudere crossers.
0 x

Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Berichtdoor Dimitri Lamote Zo 21 Mar 2010, 21:08

Inderdaad ik heb daar in moerbrugge men eerste meters gereden oef was zwaar pleintje,werd maar een paar keer per jaar geeffend en koste 500frank per jaar!
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

Berichtdoor Kevin Moonen Do 25 Mar 2010, 13:25

Auke Theuninck schreef:@ Kevin: Dit is het artikel uit motorgazet van deze week.

Afbeelding

Ik had er trouwens een verwijzing naar geplaatst op onze webste. Mocht je het nog niet gezien hebben.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

Oost-Vlaanderen.

Berichtdoor Kevin Moonen Do 25 Mar 2010, 15:59

Subject: Antwoord op schriftelijke vraag over de inplanting van nieuwe motorcrossterreinen in oost-Vlaanderen
Date: Thu, 25 Mar 2010 11:59:47 +0100

De inplanting van nieuwe motorcrossterreinen in oost-Vlaanderen
Vraagsteller :Tanguy Veys
Datum vraag :24 februari 2010
Datum antwoord :18 maart 2010
Verslaggever :Hilde Bruggeman
Vraag http://www.oost-vlaanderen.be/documents ... rvraag.pdf
Antwoord http://www.oost-vlaanderen.be/documents ... twoord.pdf

Ter info:

In zitting van 17 maart 2005 besliste de deputatie om na een uitgebreide studie onderstaande 6 locaties (4 + 2 reserves), te weerhouden. Bij deze selectie werd rekening gehouden met de rangorde van het locatieonderzoek, maar ook met een degelijke geografische spreiding in Oost-Vlaanderen.
Selectie
1. Gent – Arcelor Zuid (vroegere Sidmar) / R4 West
2. Beveren – A11 Noord / Knooppunt Verrebroek
3. Oosterzele – Scheurbroek / N42 Oost
4. Maldegem – Spie Schipdonkkanaal / A11 Noord
Reserves
1. Assenede – Fonteine / A11 Noord
2. Lochristi – Beervelde Knooppunt 11 / E17 Zuid

De Vlaamse Regering heeft op 23 december 2005 echter beslist dat de zes locaties voorgesteld door de provincie Oost-Vlaanderen niet in aanmerking worden genomen bij gebrek aan een lokaal maatschappelijk draagvlak (voor de locaties Beervelde, Maldegem, Assenede en Oosterzele) en omwille van factoren van ruimtelijke planning die een rol hebben gespeeld bij het negatief advies van de lokale overheid (voor de locaties in Gent Zeehaven en Beveren-Verrebroek).

Nadat er op 3 oktober 2007 een overlegvergadering heeft plaatsgevonden tussen het kabinet van minister Bert Anciaux en de bevoegde gedeputeerden voor sport (Hilde Bruggeman) en ruimtelijke ordening (Marc De Buck) en de administratie van de beide diensten, werd in een brief (12 oktober 2007) van minister Bert Anciaux de vraag gesteld aan het provinciebestuur om door de provinciale administratie voor de zes geselecteerde locaties en het gipsstort in de omgeving van de R4 ter hoogte van de grens Gent/Evergem en Assenede (gesuggereerd door de burgemeester van Assenede) een beperkte screening en afweging uit te voeren.

In haar antwoord van 13 december 2007 aan minister Bert Anciaux laat de deputatie weten dat een uitgebreide studie naar geschikte locaties heeft plaatsgevonden en de Vlaamse regering zelf heeft vastgesteld dat er voor geen enkel van de aangegeven locaties een maatschappelijk draagvlak is. Wat betreft het gipsstort in de omgeving van de R4 ter hoogte van de grens Gent/Evergem en Assenede, bevindt dit gipsstort zich op het grondgebied van de gemeente Zelzate en is dit gipsstort nog steeds in gebruik. De exploitant van dit gipsstort heeft trouwens in 2007 een nieuwe milieuvergunningsaanvraag voor 15 jaar ingediend voor de verdere exploitatie van dit gipsstort.

Met vriendelijke groet,

Tanguy Veys

provincieraadslid
GSM 0477/36.52.34

Let er op dat in het antwoord duidelijk weergegeven wordt dat men plannen van vrijgegeven militaire domeinen bekijkt. Zie ook zeer goed dat men in Oost-Vlaanderen alvast niets weet van een timing of stappenplan EN dat ze geen nieuwe locaties naar voor brengen. Ze hanteren de plannen van 2005.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

vragen in provincieraad Limburg.

Berichtdoor Kevin Moonen Do 25 Mar 2010, 18:11

0 x

Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Do 25 Mar 2010, 22:15

Wat mijn interesse draagt is het mogelijke parcours in Beveren - A11 Noord / Knooppunt Verrebroek waarom is dit afgeketst?

Was er toen niet voldoende draagvlak? Interesse? Druk?
En gaat deze piste terug op tafel belanden of ligt deze al op tafel?
Want ik zou dan eventueel wel eens willen polsen bij enkele lokale politici hier.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ

Berichtdoor Kevin Moonen Vr 26 Mar 2010, 09:22

Je kunt altijd eens polsen bij de lokale politici. Dat kan natuurlijk nooit kwaad. Zo als ik het begrepen heb zegt Oost Vlaanderen tegen Muyters dat ze in 2005 voldoende studiewerk hebben verricht en dat hij het daar maar mee moet doen. Echter toen is alles afgeketst omdat er geen 'draagvlak' was.

Beveren specifiek stelde dat er ook een probleem was betreffende ruimtelijke ordening. Zoals je kunt lezen in de info van Tanguy heeft net daarom de lokale overheid een negatief advies verleent. Je lokale politici waren dus niet echt te vinden voor een crossterrein. Misschien zijn daar wel sluitende argumenten voor? Misschien moet je die vraag eens richten aan Tanguy zelf? tanguy.veys@skynet.be

Nu wat betreft 'draagvlak' ben ik al lang aan het zoeken wat juist de definitie is van 'draagvlak'. Die bestaat namelijk niet. Dus is de term 'draagvlak' maar al te vaak een argument om juist niets te doen.

Muyters schemert wel blijkbaar met kaarten van militaire domeinen die vrijkomen maar daar kan ik weinig over zeggen. Hetgeen mijn aanvoelen is wat betreft Beveren en de andere omlopen is dat als er 5 jaar geleden geen 'draagvlak' was, lees politieke wil, waarom dat er dan nu wel zou zijn?

Het is misschien een andere minister, maar vooralsnog beschikt hij over net dezelfde instrumenten als Anciaux.
0 x

Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Vr 26 Mar 2010, 11:04

Minister Philippe Muyters:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wat zenuwachtig word. Ik
ben het niet met u eens. Er is volop beweging in dit dossier. Ik ben er vanaf het begin aan
begonnen. Maar degenen die hier denken dat het eenvoudig is, vraag ik om mij een terrein
aan te duiden, waar het ook gelegen is. Want elke keer als er een voorstel is, zijn er meer
tegenstanders dan voorstanders. Wie hier zit, is misschien fan van motorsport. Dat is echter
niet de algemene houding van de Vlaamse bevolking. Als er een draagvlak was, zoals hier
altijd de indruk wordt gewekt, waren de provincies de vorige keer wel gekomen met
terreinen.

Ik ben het ermee eens dat dezelfde partijen die hier pleiten voor de terreinen, op provinciaal
en gemeentelijk vlak zowel steun geven als tegenstand bieden. Laat ons alstublieft de
hypocrisie inzake de motorcrossterreinen stoppen. Ik zal zoeken naar terreinen, ik ben ermee
bezig, ik zal u direct een stand van zaken geven in zoverre die de motorcross ten goed komt.
Dat wil zeggen dat ik u geen details geef, want anders staat morgen iedereen op straat in die
buurten en dat is niet de bedoeling. Ik zal eerst zorgen voor een politiek draagvlak, want
vorige keer is het mislukt. Tussen haakjes: we hebben nog meer wereldtitels voor biljart en
wielrennen, maar we hebben er inderdaad ook voor motorcross. (Gelach)

Stop met in deze commissie te zeggen dat er een groot draagvlak is, dat we het overal
kunnen, want dat is niet waar!
Degene die terreinen heeft, mag ze aan mij doorgeven.
Ondertussen weet ik het wel een beetje. Ik heb alle provinciebesturen gezien. We hebben een
bilateraal gesprek gehad met elk van de provinciebesturen: met Antwerpen op 5 februari, met
West-Vlaanderen op 9 februari, met Limburg, met Oost-Vlaanderen en met Vlaams-Brabant
op 22 februari. We hebben de besprekingen gehad met mensen van het kabinet Sport, het kabinet Ruimtelijke Ordening en het kabinet Leefmilieu en met de drie betrokken
administraties. En we hebben de bilaterale gesprekken gehad.

Als we willen dat er vooruitgang komt in dit dossier, dan kan ik u nu niet zeggen wat het
resultaat is per plaats. Als ik dat zou doen, dan is er morgen protest. Laat me nu doen wat we
de vorige keer hebben afgesproken. We hebben in kaart gebracht wat er vanuit de provincies
wordt aangeleverd. Dat is trouwens totaal verschillend, er zijn provincies die amper
meewerken en waar dat grote draagvlak duidelijk niet aanwezig is, en er zijn provincies die
wel goed meewerken en alternatieven naar voren schuiven. We hebben alles nu in kaart
gebracht. Dat betekent dat we principebeslissingen moeten nemen, ook op het niveau van de
Vlaamse Regering. Ik leg dit dossier voor en het is nu in bespreking op het niveau van de
Vlaamse Regering. Zoals afgesproken heb ik het op 3 maart doorgegeven. Laat me nu verder
werken binnen de Vlaamse Regering. Als we binnen de Vlaamse Regering een
principeakkoord hebben, kan ik opnieuw bilateraal contact opnemen met de provincies en kan
ik de provincies die moeilijk meewerken, dwingen om wel mee te werken om dan tot een
politiek draagvlak te komen.

Ik reken op iedereen die hier elke keer weer pleidooien houdt voor de motorcrossterreinen,
om in de eigen partij, overal te velde mee achter de voorstellen voor die motorcrossterreinen
te staan.

Bron: http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/hand ... rlopig.pdf

Het blijft precies een beetje in men keel steken...
Een maatschappelijk draagvlak is een subjectieve meetvorm.
Als je vanuit de motorsport uitkijkt zijn die 400.000 mensen die in 1998 Everts en Tortelli op BRT volgde een groot draagvlak... Als ik kijk dat de locale voetbal club KSK Beveren (de gemeente betaalt hier spelers enz.) en dit voor een club met een aanhang van 2000-4000 mensen op een aantal van zo'n 46.000 Bevenaars WAAR IS HET MAATSCHAPPELIJK DRAAGVLAK daar?
En het blijkt ook een synoniem te zijn voor POLITIEKE ONWIL!
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Vr 26 Mar 2010, 11:33

Ik zal u het maatschappelijk draagvlak van Oosterzele even uit de doeken doen, ik woonde daar zelf ook toen.
-Je richt een aktie-commitee op.
-Je benadert een fanatiek milieu-activist van een aangrenzende gemeente en die wordt de chef.
-Je maakt een A-4tje met daarop een paar vlammende kreten zoals "uw huis zal in waarde dalen, 7 dagen op 7 geluidsoverlast, extra files door de verkeersoverlast" en stopt er bij iedere inwoner 1 in de brievenbus
-Je geeft de leerlingen van de lagere scholen een dag verlof op voorwaarde dat ze 's morgens "betogen" en je inviteert het journaal zodat het op TV komt
-Je stopt nog een A-4tje in de brievenbus om iedere inwoner uit te nodigen op een info-avond
-Als er 35 inwoners (van de 13.155 = 0,3%) komen opdagen is het zeer succesvol.
-Als blijkt dat er van de 35 aanwezigen 20 (= 57%) pro zijn (ik was er ook) vraag je hen om de zaal te verlaten en beloof je hen (buiten natuurlijk - de contra mogen dat niet horen uiteraard) dat éénmalige organisaties WEL welkom zijn)
-In de krant zeg je de volgende dag (er was toch geen journalist dus...) dat de vergadering druk bijgewoond was en dat alle aanwezigen tegen de komst van het oefenterrein waren

Het breed maatschappelijk draagvlak is een feit.
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Matthias Van Eeckhoven
ama mister 875cc

Berichtdoor Matthias Van Eeckhoven Vr 26 Mar 2010, 12:17

En kan Muyters Tellen ?? NeeN!

500cc-MX3: 24 Titels
250cc-MX1: 18 Titels
125cc-MX2: 9 Titels

2005 Daniël Willemsen / Sven Verbrugge
2006 Daniël Willemsen / Sven Verbrugge
2009 Joris Hendrickx / Kaspars Liepins

Drie mede kampioenen in Sidecar...

Dat maakt: 54 ...

Het Wielrennen strand op 25 Wereldtitels ...
0 x

Gu
Guido Van Den Balck
50cc rider
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

zoektocht naar motorcross locaties, kijk is naar de datum ..

Berichtdoor Guido Van Den Balck Vr 26 Mar 2010, 12:36

"Mertens, Nancy" <nancy.mertens@vlaanderen.be>
11/01/06 10:57

Geachte,

Uw mail over bovenvermelde aangelegenheid werd mij door minister Anciaux bezorgd en kreeg mijn volle aandacht.
Op 23 december 2005 heeft de Vlaamse regering in dit dossier een beslissing genomen. In bijlage vindt u de persmededeling die naar aanleiding van deze beslissing werd verstuurd. Ik hoop dan ook dat u hierin, naast het overzicht van de terreinen die erkend en niet erkend kunnen worden, ook de nodige feitelijke informatie vindt met betrekking tot de vragen die u had geformuleerd.
Het was en blijft ook de bedoeling van minister Anciaux om oplossingen te zoeken waarin een precair evenwicht gevonden wordt tussen het recht van motorsportliefhebbers om hun geliefkoosde sport te beoefenen en het recht van iedere burger om hierdoor niet gehinderd te worden in zijn dagelijkse leefgewoonten.
Tot nu toe bepaalde de procedure dat de Vlaamse regering een beslissing moest nemen op basis van de voorstellen zoals ze zijn ingediend door de provinciale overheden. Hierbij moest telkens een advies gevoegd worden van het College van Burgemeester en Schepenen in de betrokken locatie, als graadmeter voor het plaatselijk maatschappelijk draagvlak. In de provincies Vlaams-Brabant, Oost- en West-Vlaanderen waren dit telkens negatieve adviezen. Op basis hiervan zijn de voorstellen in deze provincies niet weerhouden. Minister Anciaux wil echter ook aan de noden van de motorsportbeoefenaars beantwoorden. Daarom is in de beslissing van de Vlaamse regering opgenomen dat de minister bevoegd voor sport, in overleg met de provincie en de lokale besturen, in Vlaams-Brabant, Oost- en West-Vlaanderen zal streven naar minimaal één terrein waarvoor wel een maatschappelijk draagvlak kan gevonden worden. In de provincies Antwerpen en Limburg werden al wel terreinen erkend omdat ze aan de voorwaarden voldoen en omdat er een lokaal maatschappelijk draagvlak aanwezig is. Dit betekent echter geenszins dat deze terreinen niet zullen onderworpen blijven aan de geldende procedures en decretale bepalingen. Zo moeten er Ruimtelijke Uitvoeringsplannen gemaakt worden om, waar nodig, de bestemming naar recreatiegebied te wijzigen. Bij het openbaar onderzoek dat daarmee gepaard gaat is uiteraard ook een inspraakprocedure voorzien. En in een milieuvergunning worden vanzelfsprekend ook bepalingen opgenomen die tijd en intensiteit van gebruik op het desbetreffende terrein plafonneren.
Mijn verontschuldigingen voor dit veralgemenend antwoord. Maar u begrijpt dat de minister heel wat brieven krijgt zowel van voor- als tegenstanders van dergelijke terreinen. En ik houd eraan om dezelfde communicatie te verspreiden naar beide groepen, net om verdere polemieken over dit dossier zoveel mogelijk in te dijken. Het is een democratisch recht dat er met betrekking tot een bepaalde problematiek geïnformeerd en zelfs door actiegroepen gemobiliseerd of gesensibiliseerd wordt. Maar het is natuurlijk wenselijk, zoals door een aantal correspondenten ook wordt aangegeven, dat er geen desinformatie verspreid wordt. En dat hoop ik met dit antwoord toch zoveel mogelijk te voorkomen.

Met vriendelijke groeten

Eddie Groenwals
Raadgever Sport
Kabinet Bert Anciaux
0 x

Terug naar “mx algemeen”