de oude doos
- Peter Goolaerts
- mx all time winner
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 22:10
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Hulshout
- Contact:
Re: de oude doos
Dat is waar Petrus, probleem was dat zijn baas er bij stond en we maar een kort gesprek konden voeren, misschien wel best of ik was nog niet thuis geweest....alhoewel erg was dat dan niet geweest hé!
0 x
Ex-Vintage MX Lover
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Te te te, even aan Peter en Paul; die zitpositie, die ogen, volgens mij had de Roger steeds een gebogen positie, nu dit is in een bocht, dus recht, die ogen, tja niet zo duidelijk volgens mij, maar 't zal em wel zijn,kijk ook even naar zen 'vingertje' op de koppeling! Maar waarom moest hij de Kawa even testen? Peter, die Cagiva, waterkoeling en toch nog met koelribben! De radiator zat achter de voorste nummerplaat in den beginne natuurlijk.
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Pierre, sommige watergekoeld motoren hadden nog koelribben ook.
Destijds, in 1985, reklame door de luidsprekers op de VLM crossen: "Cagiva, nu met waterkoeling op cilinder, kop en carter!"
Het spotje was al vier jaar oud...
Destijds, in 1985, reklame door de luidsprekers op de VLM crossen: "Cagiva, nu met waterkoeling op cilinder, kop en carter!"
Het spotje was al vier jaar oud...

0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kr
- 125cc junior EK
- Berichten: 87
- Lid geworden op: Wo 27 Okt 2010, 00:31
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Kris, Hiro, wat bedoel je daar mee? Zijn die verbonden met Mitsubishi, of ben ik verkeerd?
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Jean-Pierre Fraeyman
- european champ mx2
- Berichten: 235
- Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 00:13
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: VMCF
- Locatie: B-l-C
Re: de oude doos
Ja Werner Hiro was een italiaans motorblok bedrijf , die waren een tijd in de Aprilia en de TGM gemonteerd
In de Cagiva was een eigen motor gemonteerd
In de Cagiva was een eigen motor gemonteerd
0 x
Jepfra mx shop , suspension & nickasil , KAWA KXF 250 2015 en KXF 450 2015 en KX 85 2015 op voorraad aan ZEEEER SPECIALE PRIJZEN !!!
VMCF fotos op http://www.jepfra.be"
VMCF fotos op http://www.jepfra.be"
-
Fr
- 125cc junior EK
- Berichten: 93
- Lid geworden op: Wo 29 Sep 2010, 17:53
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
Re: de oude doos
Ik heb nog een jaar gereden met de wmx 125 van 1981.Mijn beste motor ooit,enkel de vering was wat minder.
0 x
-
Al
- mx all time winner
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 22:37
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Turnhout
Re: de oude doos
Een 'oude doos' eerbetuiging aan 5- voudig wereldkampioen Georges Jobé die ons deze week op veel te jonge leeftijd verliet.



Georges in actie tijdens de GP van Carlsbad 1985,kippenvelmomenten om dit terug te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=ru3t5zEa ... =endscreen



Georges in actie tijdens de GP van Carlsbad 1985,kippenvelmomenten om dit terug te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=ru3t5zEa ... =endscreen
0 x
-
Fo
- mxdn winner
- Berichten: 859
- Lid geworden op: Di 22 Sep 2009, 20:33
- Ik ben een..: geen van bovenstaande
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Geweldig filmke! In die tijd kwamen er nog wel amerikaanse toprijders de GP van hun land rijden en kwam er ook nog publiek op af!Er was dan ook wel wat te zien en te beleven ook!
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Toen werd er nog spektakel geleverd!
Gezien hoe Ron "the Mean Machine" Lechien op een bepaald moment die bocht pakte...?
Gezien hoe Ron "the Mean Machine" Lechien op een bepaald moment die bocht pakte...?
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Pa
- ama lites national champ
- Berichten: 487
- Lid geworden op: Zo 23 Aug 2009, 18:18
- Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Een jeugdheld van mij, die zeker nie bang was zijn eigen weg te gaan.
Wat te denken van 1987: Fabrieks Kawasaki ruilen tegen productie Honda CR500, en tussen het HRC geweld wereldkampioen worden!!
1988: zeer gewaagde overstap naar 125cc, met de mogelijkheid mister 875 te worden.(Overigens geen geslaagde overstap, 10e in het WK125, Geboers werd mister 875 door zn 500cc wereldtitel 1988)
1989:Comeback 500cc met prive Honda's (6e in WK500
1990:Met een soort van 'zelfbouw' Yamaha 360 (500) in het WK500. Ik herinner me de GP500 in Namur, Georges had toen een Honda 500cc blok in de Yamaha hangen (14e in het WK500).
1991/1992:Op (via Geboers verkregen) HRC 500 Honda 2x wereldkampioen.
1993/1995:Trendsetter met de grootste vrachtwagencombinatie in de paddock met het FN-Jobe/Belgacom-team.
Veel te vroeg vertrokken... R.I.P Georges!!!
Wat te denken van 1987: Fabrieks Kawasaki ruilen tegen productie Honda CR500, en tussen het HRC geweld wereldkampioen worden!!
1988: zeer gewaagde overstap naar 125cc, met de mogelijkheid mister 875 te worden.(Overigens geen geslaagde overstap, 10e in het WK125, Geboers werd mister 875 door zn 500cc wereldtitel 1988)
1989:Comeback 500cc met prive Honda's (6e in WK500
1990:Met een soort van 'zelfbouw' Yamaha 360 (500) in het WK500. Ik herinner me de GP500 in Namur, Georges had toen een Honda 500cc blok in de Yamaha hangen (14e in het WK500).
1991/1992:Op (via Geboers verkregen) HRC 500 Honda 2x wereldkampioen.
1993/1995:Trendsetter met de grootste vrachtwagencombinatie in de paddock met het FN-Jobe/Belgacom-team.
Veel te vroeg vertrokken... R.I.P Georges!!!
0 x
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Een mooie opvolging van zen 500 cc periode Patrick! Zouden er nog ergens foto's te vinden zijn van die Yamaha met Honda motor? Dat vind ik wel interessant!
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Van de Yamaha met Yamaha blok heeft er ooit een heel verslag in MXA gestaan.
Het kwam er op neer dat Georges 4 Yamaha 250'ers gekocht had voor de frames en 4 YZ490'ers voor het blok.
Die luchtgekoelde blokken werden van een watergekoelde cilinder voorzien die gemaakt werden in Frankrijk via François Minne.
Een BLM rijder heeft destijds in Wallonië die 4 splinternieuwe YZ490 frame's gekocht...
Een zekere Peeters... zijn voornaam ontglipt me.
Al bij al was dat wel mooi gemaakt!
Het kwam er op neer dat Georges 4 Yamaha 250'ers gekocht had voor de frames en 4 YZ490'ers voor het blok.
Die luchtgekoelde blokken werden van een watergekoelde cilinder voorzien die gemaakt werden in Frankrijk via François Minne.
Een BLM rijder heeft destijds in Wallonië die 4 splinternieuwe YZ490 frame's gekocht...
Een zekere Peeters... zijn voornaam ontglipt me.
Al bij al was dat wel mooi gemaakt!
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
-
Kr
- 125cc junior EK
- Berichten: 87
- Lid geworden op: Wo 27 Okt 2010, 00:31
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Werner,dat van die 4 frames klopt,die zijn bij een zekere Raf Peeters terecht gekomen,reed nieuwelingen in BLM en was afkomstig Averbode,Okselaar,zijn zoon heeft nog BMB gereden een paar jaar geleden,de Raf was een melkboer,dacht ik
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Inderdaad Kris, Raf Peeters was zijn naam, ik kon er niet meer opkomen.
De Raf reed met zijne Yamaha bij de nieuwelingen BLM rond 1990.
Hij was samen met Alex Vandecraen, later op Honda alhoewel hij Yamaha dealer was, en mezelf nog één van de zeldzame Yamaha 500 rijders in die tijd.
Raf was een échte Yamaha man toen.
De Raf reed met zijne Yamaha bij de nieuwelingen BLM rond 1990.
Hij was samen met Alex Vandecraen, later op Honda alhoewel hij Yamaha dealer was, en mezelf nog één van de zeldzame Yamaha 500 rijders in die tijd.
Raf was een échte Yamaha man toen.
0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Mooie verhalen hier, even voor de 'specialisten', als je de foto van Jobe met de suzuki nr 2 ziet, zie je een gewone voorvork, trommelremmen voor en achter, het monoshock-potje op de kader, maar; als je de achtertrommelrem ziet weet je dat daar altijd een baar aan was om die rem achter 'vlottend' te maken, dus die veranderde van positie als de achterbrug inging, zogezegd om in de stopkippen een beter gevoel te hebben of whatever. Nu, als de schijf erop kwam, hebben ze dat nooit meer vlottend gemaakt, waarom vraag ik mij af?
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Daar is volgens mij een simpele uitleg voor Pierre...
Je moet dat zo zien: Uw rempedaal is vast verbonden aan het frame (als de bout goed vast staat toch...
) Een remtrommel waarvan de remstang vast staat aan het frame in plaats van aan de swingarm blijft tijdens het remmen dus onveranderlijk ten opzichte van het frame en dus ook met het rempedaal. In die remtrommel zit doorgaans ook een bus, waar de as van het achterwiel door zit, die in de remtrommel zelf scharniert (dus vrij ronddraait), dit omdat de stand van de remtrommel varieert ten opzichte van de swingarm bij het in- en uitveren.
Wanneer die remtrommel vast verbonden is met het frame middels die lange remstang varieert dus ook de lengte van de remkabel niet bij het remmen wanneer de achtervering in- en uitveert.
Dit is wel het geval wanneer de remtrommel vast verankert is aan de swingarm zelf omdat de stand van de swingarm varieërt ten opzichte van het frame bij het in- en uitveren, en dus ook tov. het rempedaal...
De remkabel moet dan als het ware langer en korter worden bij het in- en uitveren.
Het één en 't ander resulteert zich in stuiteren van het achterwiel bij het remmen omdat de rijder meestal boven op zijn rempedaal blijft staan en zo de werking van de swingarm via de remtrommel nadelig beïnvloed.
Bij een schijfrem wordt de remkabel dus niet langer en korter bij het inveren, vandaar dat bij zo'n systeem ook niet vaak een lange remstang gebruikt wordt en de verankering aan de swingarm gebeurt.
Soms wordt het systeem van een lange remstang ook bij een schijfrem achter gebruikt, maar dat is eerder zeldzaam en het verschil véél minder groot ten opzichte van een trommelrem...

Je moet dat zo zien: Uw rempedaal is vast verbonden aan het frame (als de bout goed vast staat toch...

Wanneer die remtrommel vast verbonden is met het frame middels die lange remstang varieert dus ook de lengte van de remkabel niet bij het remmen wanneer de achtervering in- en uitveert.
Dit is wel het geval wanneer de remtrommel vast verankert is aan de swingarm zelf omdat de stand van de swingarm varieërt ten opzichte van het frame bij het in- en uitveren, en dus ook tov. het rempedaal...
De remkabel moet dan als het ware langer en korter worden bij het in- en uitveren.
Het één en 't ander resulteert zich in stuiteren van het achterwiel bij het remmen omdat de rijder meestal boven op zijn rempedaal blijft staan en zo de werking van de swingarm via de remtrommel nadelig beïnvloed.
Bij een schijfrem wordt de remkabel dus niet langer en korter bij het inveren, vandaar dat bij zo'n systeem ook niet vaak een lange remstang gebruikt wordt en de verankering aan de swingarm gebeurt.
Soms wordt het systeem van een lange remstang ook bij een schijfrem achter gebruikt, maar dat is eerder zeldzaam en het verschil véél minder groot ten opzichte van een trommelrem...

0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
- Pierre Vandenplas
- mx2 wk champ
- Berichten: 642
- Lid geworden op: Do 10 Sep 2009, 12:42
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
- Locatie: Rotselaar
Re: de oude doos
Aha! dit is het antwoord dat ik van je verwachtte Werner! Natuurlijk vind ik het ook raar dat de eerste schijven ook zo een stang hadden, enne, volgens mij heeft het een effect op het remmen in stopkippen en kan daar ergens, mits aanpassingen, toch nog iets positiever uitkomen in de toekomst!? Ik persoonlijk, denk nog altijd dat het achteruit gaan in minieme mate van de schijf bij het diep inveren van de achterbrug, toch een positief effect heeft op het minimaliseren van het stuiteren in de remkippen! enfin, volgens mijn gevoel toch, ik heb namelijk met alle drie structuren gereden in't verleden!
0 x
- Werner Castelyns
- the legend!
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Re: de oude doos
Bedankt è Pierre.
Een heel ingewikkelde tekst voor een heel simpel onderwerp...
Probeer zoiets maar eens uit te leggen op papier...
Pierre, hebde gij toevallig nog een pilleke tegen de koppijn...???

Er is bij Honda nog ooit gewerkt, ten tijde van de trommelremmen, met een speciale remverankering die wel vast verbonden was aan het frame, maar toch ook een scharnierpunt had ergens aan de swingarm dacht ik.
'k zal binnenkort eens kijken of ik daar nog ergens foto's van terug vind.
Ik ben eens benieuwd wie het 7000ste bericht gaat posten...

Een heel ingewikkelde tekst voor een heel simpel onderwerp...
Probeer zoiets maar eens uit te leggen op papier...
Pierre, hebde gij toevallig nog een pilleke tegen de koppijn...???



Er is bij Honda nog ooit gewerkt, ten tijde van de trommelremmen, met een speciale remverankering die wel vast verbonden was aan het frame, maar toch ook een scharnierpunt had ergens aan de swingarm dacht ik.
'k zal binnenkort eens kijken of ik daar nog ergens foto's van terug vind.
Ik ben eens benieuwd wie het 7000ste bericht gaat posten...



0 x
Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!
http://www.katesretropage.be
http://www.katesretropage.be
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten