Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

schrijf hier alles wat met motocross te maken heeft, en niet in een ander forum past.
Werner Castelyns
the legend!
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: Werkgroep voor zoektocht naar motorcross locaties

Berichtdoor Werner Castelyns Za 26 Mei 2012, 20:30

Manath Gevaert schreef:Goed punt dat u aanhaalt.
Er zouden concrete dingen hieromtrent moeten worden op papier gezet, dat wel.
Als ik mij niet vergis is in het circuit van Zolder het ook zo geweest dat men bomen plantte voor geluid/milieu, en dat ze nu afkomen van groene zone etc? Ben dit niet zeker echter, is van horen zeggen

Manath, reeds begin / half de jaren '70 zijn de nu gebruikelijke zone's ingekleurd (woonzone, agrarisch gebied (al dan niet met hoge landschappelijke waarde), bosgebied, natuurgebied, recreatiegebied) het is niet zo "evident" dat die zone's nu anders ingekleurd gaan worden.

Alhoewel, is er, verschillende jaren geleden toen de groenen ook mee in de regering zaten, niet gestemt dat er elk jaar zoveel hectaren natuurgebied moet bijkomen?
Zelf ben ik daar niet zo van op de hoogte maar Guy weet daar waarschijnlijk méér over.
0 x

Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Ma
Manath Gevaert
mx1 wk rookie
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Manath Gevaert Za 26 Mei 2012, 22:46

Werner,
Over 'groene zone' ben ik niet zeker, ik bedoel gewoon dat het gebied is met veel groen, niet van de 'inkleuring' van gebieden. Dat ze aanhalen van 'al dat groen en daar ga je dan met auto's gaan rijden' gewoon dat de oorspronkelijke bedoeling, bomen planten, BIJ een circuit voor ecologische redenen / geluidshinder, en dat er nu wordt gezegd, bij al dat groen en die bomen zou er niet meer mogen gereden worden.

Heb ik mij hierbij beter verstaanbaar gemaakt? Hoe dan ook, België is gewoon niet auto-/motorsport minded, als je met moeite 1 vindt die vóór zou tekenen staan er bij wijze van spreken 5 te springen om te tekenen tegen..
0 x

Do
Dourte Gerrit
ama sx 250 champ
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: FFM (fr)

Berichtdoor Dourte Gerrit Za 26 Mei 2012, 22:53

natuurpunt rijk ???? vraag aan elke vergunninghouder 25 euro extra (amateurs en BMB natuurlijk)en je kan een circuit kopen , wie is er niet bereid dat te betalen ?? als natuurpunt het kan ....... volgens mij steekt er meer achter , kijk nar Kester daar doen de groenen al de bomen weg !!!!! En wij maar planten ???? rare situatie niet ???
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 28 Mei 2012, 06:52

Gerrit, de groenen "mogen" dat omdat het grond van "hen" is dat ze met ONS geld gekocht hebben...
Op de Witte Berg in Dessel hebben ze destijds 2/3 van de mastenbomen omgelegd onder het mom van: "de inlandse boomsoorten moeten ook een kans krijgen".
"Beheerswerken" noemen ze zoiets...
Ondertussen zijn van dat 1/3 bomen dat toen blijven staan is ook nog eens verschillende bomen omgewaaid omdat die nu alle wind vangen en van de "inlandse boomsoorten" zie je niets omdat in zavel niets wil groeien...
TWEEDUIZEND eiken bomen hebben ze daar destijds geplant en ze zijn ALLEMAAL kapot!
Allemaal met ONS geld!
Zelfs de boswachter lacht er mee!!!
Voordat er op de Witte Berg een omloop lag werd er door de lokale jeugd gecrosst met brommers, auto's... vanalles...
Sinds de omloop opgedoekt is heeft de Witte Berg er nog nooit zo triest bijgelegen!
De takkenwallen, om de mountainbikers wat te koeioneren, is het enige dat in orde is!
0 x

Do
Dourte Gerrit
ama sx 250 champ

Berichtdoor Dourte Gerrit Ma 28 Mei 2012, 08:32

Dat is een onbegrijpelijke situatie he Werner,ik maak er mij steeds lastiger in he .
Zo kan het toch echt niet meer verder , als ik het goed begrijp doen ze meer naar de kl"ten dan dat ze herstellen , kan dat niet ergens aangekaart worden ????
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 28 Mei 2012, 09:30

@gerrit: bij BMB en UMC is men bereid om de vergunning voor 2013 10 euro duurder te maken en zo een pot aan te leggen. De verantwoordelijke van de FAM op die vergadering zei dat ze dat eigenlijk niet konden verkopen aan hun piloten.
@werner: als je een lokaal politicus met invloed mee hebt is een inkleuring van een kleine zone zo veranderd hoor, binnen de 6 maanden. Maar als er ook maar 1 inwoner (die een beetje de weg kent) tegen is, is het ook op een paar dagen weer terug gedraaid.
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Jo
Joost Buntinx
125cc rookie

Berichtdoor Joost Buntinx Ma 28 Mei 2012, 15:27

ik zou wel pro zijn.
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Ma 28 Mei 2012, 20:29

Guy Dick schreef:@gerrit: bij BMB en UMC is men bereid om de vergunning voor 2013 10 euro duurder te maken en zo een pot aan te leggen. De verantwoordelijke van de FAM op die vergadering zei dat ze dat eigenlijk niet konden verkopen aan hun piloten.
@werner: als je een lokaal politicus met invloed mee hebt is een inkleuring van een kleine zone zo veranderd hoor, binnen de 6 maanden. Maar als er ook maar 1 inwoner (die een beetje de weg kent) tegen is, is het ook op een paar dagen weer terug gedraaid.

Guy, ik zou je graag geloven (meestal doe ik dat!) maar mij is destijds eens vertelt dat er per gemeente x aantal procenten van de totale oppervlakte naar natuurgebied gaat, agrarisch, woonzone, enz...
Als ze op een bepaalde plaats natuurgebied hebben en ze willen dat inkleuren als recreatiezone dan moet dat natuurgebied elders gecompenseerd worden.
In Arendonk op het Glossocircuit hebben ze het voorgehad, zelfs de gemeente was akkoord om het gedeelte van de omloop dat in natuurgebied ligt te compenseren met elders liggend recreatiegebied (hetwelke dan natuurgebied zou worden), nu zijn we zoveel jaren later en alles is nog niet rond.
Dat stukje natuurgebied waarop het glossocircuit ligt is trouwens een klucht op zich. ACHTER het Glossocircuit loopt een gracht, ten tijde van de inkleuring van de gewestplannen hebben ze het recreatiegebied laten komen tot vlak tegen die gracht, er van uitgaande dat de omloop dan nét volledig in recreatiegebied ligt...
Tot iemand van de "tegenstanders"(nb. ene die vroeger zelfs het glossocircuit mee helpen aanleggen heeft maar ondertussen is overleden...) er achter kwam dat de gracht die op de kaart aangeduid staat niet de gracht is die ACHTER de omloop doorloopt maar wel MIDDEN DOOR de omloop, met dat gegeven hebben de tegenstanders hun gelijk gehaald!!! Ondertussen is er al een delegatie ministers aanwezig geweest, tezamen met het gemeentebestuur, en ook zij hebben geoordeeld dat dit eigenlijk de belachelijkheid ten top gedreven is, temeer omdat de Glossomloop volledig omwald is en er zelfs bij rallycrosswedstrijden van geluids- of stofoverlast geen sprake is!
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Do 31 Mei 2012, 15:53

Matthias Van Eeckhoven schreef:Klein vraagje als wij onze parcours ook nog eens gaan vol planten met bomen met die bomen actie is dat geen koren op de molen van de groenen? Want we bouwen onze eigen parcours eigenlijk om naar een groene zone. Het is maar een bedenking natuurlijk.

In 1974 heeft Olmen 3.000.000 BEF (75.000 euro) moeten storten als compensatie voor de oppervlakte die niet beplant kon worden met bomen. Hiermee ging de overheid ergens anders een bos aanplanten. In die tussentijd is er wel al verschillende keren verplicht groen aangeplant op het terrein.
Ook Genk betaalt jaarlijks een bedrag als compensatie en moet ook op eigen terrein extra aanplanten.
0 x

Do
Dourte Gerrit
ama sx 250 champ

Berichtdoor Dourte Gerrit Do 31 Mei 2012, 23:11

@ Guy , dat is gewoon waanzin he , ik wist dat er iets niet in orde was bij die gasten maar dit tart elke verbeelding .
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Vr 01 Jun 2012, 10:42

Centen, centen en nog eens centen....
En die linkse rakkers maar demonstreren tegen de "kapitalisten" !
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Vr 01 Jun 2012, 11:36

In Genk hebben ze vorige week de bomen op het terrein geteld: het zijn er op dit moment meer dan 850.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto

Berichtdoor Kevin Moonen Vr 01 Jun 2012, 23:41

Mededeling: Pleidooien gehouden voor rechtbank Tongeren.

U hoeft zich zeker niet te schamen als U ook de tel bent kwijtgeraakt bij het aantal rechtszaken waarin M.C. Maasland ter verantwoording werd/wordt geroepen. Vandaag, 01 juni 2012, was het wederom van dat. M.C. Maasland, en zijn 8 bestuursleden, mochten nog maar eens opdraven, deze keer naar aanleiding van een zogenaamde schadenota, annex herstelvordering die Leefbaar Waterloos ter zitting bracht voor de correctionele rechtbank van Tongeren op dd. 15 februari 2008.

Bevel tot stopzetting.

Waar gaat het over? Op 7 februari 2007 schreef de milieu-inspectie (Ir. Noels & Insp. Janssens) een brief aan burgemeester Jan Creemers (CD&V, N-VA) naar aanleiding van de kalender die M.C. Maasland vrijgaf voor het seizoen 2007. Men wilde weten of de burgemeester zinnens was maatregelen te treffen. Burgemeesters Creemers repliceerde pas anderhalve maand later op 20 maart 2007 dat hij meende niet te moeten optreden. Als dusdanig conformeerde de burgemeester in de feiten de houding tot exploitatie van M.C. Maasland. Dit bleek echter niet naar de zin van de milieu-inspectie die op 4 april 2007 besloot ter plaatse te gaan in de kiezelgroeve alwaar ze een mondeling bevel tot stopzetting formuleerde omdat men vaststelde dat er voorbereidingen werden getroffen voor het organiseren van een cross (i.e. de jaarlijkse paastrofee op 10 April 2007, zie p.v. TG.64.H1.0068-07). Dit werd op 4 april 2007 gevolgd door een schriftelijk bevel tot stopzetting. De reden waarom werd niet letterlijk vermeld, doch kennelijk betreft het een ontbrekende bouwvergunning waarover M.C. Maasland zou moeten beschikken.

Hoorplicht geschonden!

Deze hele beslissing van de milieu-inspectie werd echter meteen betwist door de voorzitter van M.C. Maasland omwille van diverse redenen waaronder het nog altijd beschikking over rechtmatige vergunningen tot exploitatie (Nadien op 15 juli 2008 nog verlengd door inspecteur-generaal Cornelis!) en steun van de overheid in functie van de organisatie. Ook werd aangevoerd dat er nooit een bouwvergunning nodig was/is voor de omloop zelf, en dat er sprake was van schending van de redelijke termijneis! Komt daarbij dat deze inspectie in lengte van jaren NOOIT opgetreden is, het is des te onbegrijpelijker waarom ze dan de hoorplicht niet is nagekomen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan om tot een dikke turft vol argumenten te komen die de beslissing van de milieu-inspectie betwist. Echter alleen al op grond van artikel 159 GW is de schending van hoorplicht op zich al voldoende om tot nietigheid of onwettelijkheid van het bevel tot stopzetting te komen.

Toch verzegeling.

Het mocht niet baten, op 23 oktober 2007 ging men dan over tot verzegeling van de inrichting. Nadien, op 14 december 2007, zou de rechtbank van Tongeren een staking van alle vergunningsplichtige activiteiten bevelen en zou een officier van de gerechtelijke politie van Tongeren op 20 juni 2008 de zegels per beschikking terug verwijderen. Graag verwijs ik U ook naar mijn bijdrage van 26 April 2012.

+ 103.500€ schadevergoeding voor 'terreur'.

Net omdat M.C. Maasland het bevel tot stopzetting betwiste maar geen gehoor vond zag Leefbaar Waterloos zijn kans schoon om één en ander ten gelde te maken. Daarom diende ze op 15 februari 2008 een schadenota in voor het gezamenlijke bedrag van 103.500€ te vermeerderen met de vergoedende intresten aan de wettelijk intrestvoet vanaf 12 juli 2007 en met de gerechtelijke intresten vanaf datum dagvaarding tot aan de datum van de algehele betaling. Ze beriep zich op de periode tussen het (onwettige) bevel tot stopzetting en de verzegeling. Leefbaar Waterloos haalt hiertoe letterlijk het grof geschut boven. Zo komt men aandraven met artikel 8 van het Europees Vedrag van de Recht van de Mens, heeft men het nog eens over een Nederlands studie die stelt dat het is om tot een immissiewaarde vn 50 dB(A) te komen en moet een uitspraak van de Correctionele rechtbank van Gent van 26 juni 2006 over een nachtclub voorwaar bewijzen dat motorcross een psychische en fysische belasting betekent die een vorm van TERREUR uitmaakt. Volgens Guido Nijs en kornuiten is het met andere woorden de hoogste tijd om de NAVO uit Afghanistan terug te trekken om komaf te maken met de échte al Qaida-terroristen van M.C. Maasland!

Moordaanslag op M.C. Maasland.

Het zal U maar overkomen: Het ene moment ben je met een karrenvracht vergunningen in de hand druk bezig met je favoriete sport; het andere moment mag je je als een echte crimineel voor de rechtbank verantwoorden tegen een boete waarvan menigeen spontaan gaat duizelen! Aangezien niet alleen de VZW in het vizier genomen wordt, maar eveneens alle bestuursleden met de duidelijke vermelding dat deze 'solidair, en minstens de ene bij gebreke aan de andere' mag er geen twijfel over bestaan dat Leefbaar Waterloos zinnens is definitief de doodsklokken over M.C. Maasland te laten luiden. M.C. Maasland moet bloeden, doodbloeden. Begrijpt U nu waarom ik op TVL op 29 oktober 2010 het zogenaamde medeleven van Leefbaar Waterloos na de negatieve uitspraak van de Raad Van State hypocriet vond?

Uitgekiende strategie.

Wetende dat de acties van de burgerlijke partijen chronologisch volledig in tijd gelijklopen met de initiatieven van de Vlaamse Gemeenschap om het circuit planologisch en structureel te kaderen kan men niet anders dan gewagen van een duidelijke strategie.Niet om tot een constructieve oplossing te komen, maar louter en alleen ten behoeve van het destructieve. Voorheen bleven de klagers jaaaaaaaaaren stil. Alzo oordeelde bijvoorbeeld de rechtbank te Antwerpen op 4 oktober 2006 dan ook terecht dat men nu eigenlijk geen oude koeien meer uit de gracht moest halen. Terwijl het terrein al sinds de jaren '60 gebruikt wordt kwam de eerste klacht van LW er immers pas op 15 Maart 2002. Het is al langer duidelijk dat Leefbaar Waterloos in functie van haar politieke ambitie en geldzucht altijd een zeer goed uitgewerkte strategie volgde die het onmogelijk maakte voor M.C. Maasland om zich in regel te stellen. Het doel, is, was en blijft dan ook duidelijk: Weg met de kiezelgroeve. En, natuurlijk, als het even kan, ongegeneerd de bankrekening vullen!

Ter illustratie; uit de in het strafdossier (Punt 3. Begroting van de schade in hoofde van de burgerlijke partijen) gebundelde klachten van Leefbaar Waterloos blijkt dat er op zaterdag 7, en zondag 8 April 2007 cross was, 'paascross'... Leefbaar Waterloos heeft dus 2 dagen last van een 1-daags evenement! Leefbaar Waterloos laat M.C. Maasland dus schadevergoeding betalen voor een dag waarop nooit een machine gestart werd! Hoe zei Voltaire het in zijn lettre à Thiriot van 21 oktober 1736 het ook alweer? "Mentez, mentez, il en restera toujours quelque-chose!"

Uitspraak September.

In ieder geval heeft M.C. Maasland zich met al de mogelijke middelen en argumenten verdedigd wat de voorzitter van de rechtbank deed besluiten dat een uitspraak op 29 juli 2010 wat te snel zou zijn. Derhalve mogen we een uitspraak pas September dit jaar verwachten.
0 x

Jo
Joost Buntinx
125cc rookie

Berichtdoor Joost Buntinx Za 02 Jun 2012, 08:51

Go Go MC Maasland....:/
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Di 05 Jun 2012, 10:58

Matthias Van Eeckhoven schreef:Klein vraagje als wij onze parcours ook nog eens gaan vol planten met bomen met die bomen actie is dat geen koren op de molen van de groenen? Want we bouwen onze eigen parcours eigenlijk om naar een groene zone. Het is maar een bedenking natuurlijk.

Genk krijgt 2 ha terrein er bij voor parking. Ter compensatie moet ergens anders 8 ha bos aangeplant worden.
In Genk is een lokale regel die iedere fabriek verplicht 15% van zijn terrein te beplanten met groen. Het huidige oefenterrein van Genk is voor 20% beplant.
De nieuwe parking moet ook voor 15% beplant worden. De groendienst en de dienst milieu hebben al een plan gegeven aan het circuit waar en wat geplant moet worden (kostprijs meer dan 9.000 euro) en dit moet op korte temijn aanvaard worden en in het najaar uitgevoerd worden om de vergunning niet te verliezen.
O ja, het groen is maar een deel van wat moet veranderen hoor!

En bij de karting is het nog véééél meer!
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Di 05 Jun 2012, 12:56

die regel van een bepaald aantal procenten groen op een industrieterrein is er wel in meer gemeenten. En laat ons eerlijk zijn, dat is geen slechte regel.
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Jo
Joost Buntinx
125cc rookie

Berichtdoor Joost Buntinx Di 05 Jun 2012, 17:05

@Guy, ik kan me wel vinden met de regeling in Genk. Afin, Streng, maar toch kunnen ze wat uitbreiden.
0 x

Ke
Kevin Moonen
ama lites national champ
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto

Berichtdoor Kevin Moonen Di 19 Jun 2012, 07:56

0 x

Ma
Matteo Boxy
mx2 wk rookie
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Berichtdoor Matteo Boxy Di 19 Jun 2012, 09:38

'Leefbaar Waterloos haalt hiertoe letterlijk het grof geschut boven. Zo komt men aandraven met artikel 8 van het Europees Vedrag van de Recht van de Mens, heeft men het nog eens over een Nederlands studie die stelt dat het is om tot een immissiewaarde vn 50 dB(A) te komen en moet een uitspraak van de Correctionele rechtbank van Gent van 26 juni 2006 over een nachtclub voorwaar bewijzen dat motorcross een psychische en fysische belasting betekent die een vorm van TERREUR uitmaakt.

Ik weet niet goed of ik hiermee moet lachen of moet huilen.
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Di 19 Jun 2012, 11:18

de enige mensen die bij dit hele verhaal rustig blijven , lijken me de mensen van Maasland ... de tegenpartij lijkt alle zin voor realiteit verloren te zijn.
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....

Terug naar “mx algemeen”