cr 500 setup

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Kenny Vanderheyden
mx2 wk champ
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VBM

cr 500 setup

Berichtdoor Kenny Vanderheyden Vr 02 Dec 2011, 19:10

heb een zijspan met cr 500 blok,was op zoek naar de standaard carbu sproeiers en afregeling of naar een goede afstelling van carbu en tandwielen,was ook vanplan 2pakkingen bij cil te steken maar voor de rest weet ik er nog niks over...
0 x

Pain is temporary..... Pride lasts forever
St
Stefan Daemen
80cc pilot
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: cr 500 setup

Berichtdoor Stefan Daemen Di 06 Dec 2011, 19:09

hallo,
ik heb nu hoofdsproeier 188 en 55 stationair zitten,luchtschroef staat 1 1/2 uit!
loopt nu met dit weer goed zo(koud en vochtig weer)als het warm
is in de zomer dan moet ik wel verkleinen tot 175 soms!
loopt hij niet goed die van u?

groeten Stefan.
0 x

Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Wo 07 Dec 2011, 02:46

ik reed met een 180 jaar in jaar uit :) met boyesen reeds, bewerkte spoelpoorten/cilinderkop en pro-circuit uitlaat(geen aanrader)

starte altijd met 1 kick , in de winter soms iets meer

ik heb 2 koppakkingen nooit begrepen , rijd zeer goed en gelijkmatig met 1 koppakking (mss voor zijspan anders maar hiermee heb ik geen ervaring)
0 x

MCLB nieuwelingen mx1/3A suzuki rm250 #1
Carlo Briers
mx1 wk rookie

Berichtdoor Carlo Briers Wo 07 Dec 2011, 12:06

[quote="Mario Van Den Broeck"
ik heb 2 koppakkingen nooit begrepen , rijd zeer goed en gelijkmatig met 1 koppakking (mss voor zijspan anders maar hiermee heb ik geen ervaring)[/quote]

Met 2 koppakkingen verlaag je de compressieverhouding en heb je minder koppel en dus ook minder pk's. Maar zal dan wel gemakkelijker in gang te stampen zijn.
Standaard sproeiers in een CR 500 zijn 170 en 55 en luchtregelschroef 1,5 uit. Waarschijnlijk wel wat te arm voor deze tijd van het jaar.
0 x

Fr
François De Bie
125cc junior EK
Ik ben een..: een ex-competitierijder

Berichtdoor François De Bie Wo 07 Dec 2011, 18:26

Ik denk dat het in dit geval (cr 500)gaat over 2 voetpakkingen ipv koppakkingen.
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Wo 07 Dec 2011, 19:15

Als het een watergekoelde is mag je in geen geval twee koppakkingen gebruiken.

Twee voetpakkingen geeft de motor wat minder compressie waardoor deze niet zo bruut is onderin, de motor luistert dan ook niet zo nauw naar de afstelling, ik wil hiermee zeggen dat je niet zo snel de sproeierbezetting moet veranderen.

De stand van de luchtregelschroef is boven de 2000 toeren zo goed als uitgewerkt.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
0 x

Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Kenny Vanderheyden
mx2 wk champ

Berichtdoor Kenny Vanderheyden Do 08 Dec 2011, 12:16

Stefan Daemen schreef:hallo,
ik heb nu hoofdsproeier 188 en 55 stationair zitten,luchtschroef staat 1 1/2 uit!

groeten Stefan.

ik weet het niet heeft nog niet gedraaid :D ,blok is weg nu voor nieuwe krukallagers en nazicht van boit enzo,vrijdag heb ik em normaal terug,
0 x

Kenny Vanderheyden
mx2 wk champ

Berichtdoor Kenny Vanderheyden Do 08 Dec 2011, 14:07

bij mij zit er 165 in en 58 das toch te arm dan en zeker voor in en zijspan?
0 x

St
Stefan Daemen
80cc pilot

Berichtdoor Stefan Daemen Do 08 Dec 2011, 18:06

Kenny Vanderheyden schreef:bij mij zit er 165 in en 58 das toch te arm dan en zeker voor in en zijspan?

amaai ja dat lijkt mij wel te arm,zou toch beginnen rije met 175 nu met dit weer,en dan de bougie in de gaten houden als ge hebd gereden!
lucht schroef 1 1/2 uit en de naald in de middelste groef.

succes.
0 x

Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Do 08 Dec 2011, 20:53

een cr500 is niet moeilijk aan te stampen hoor , zelf mijn getunede 500 met 65achterwiel pk`s kon ik aanstampen met gewone schoenen aan

met dubbele voetpakking verander je ook de timing van de spoelpoorten ,doet imo aleen maar slecht, een 500 koop je niet voor een zacht rijdende motor te hebben , daar heb je 4takten voor. een 500 koop je voor de power die hij heeft . zo zie ik t allesinds

http://www.youtube.com/watch?v=pxjVvlhMueE ik mis da ding serieus , had k nooit mogen verkopen , filmpje is met 16-38 vertanding , en nog tot 4de op gas aleen makkelijk omhoog, en was makkelijker dan mijn 4takt om aan te stampe , op compressie zetten, dan iets erover , stampen en die draaide , was 2x niks
0 x

Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Vr 09 Dec 2011, 18:31

Volgens mij moet je een mx motor gebruiks vriendelijk maken,dat wil zeggen bruikbaar vermogen creëren,zorgen dat de motor het meeste werk doet en de piloot zodoende zijn energie en krachten kan sparen om een hogere snelheid te ontwikkelen en de duur van een motortraining(wedstrijd) kan verlengen, met een oncontroleerbare motor rijden brengt alleen maar valpartijen mee,met soms als gevolg kwetsuren(zware) en veel slijtage aan de motor
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Vr 09 Dec 2011, 19:01

100 procent mee eens Pierre!

Soms gaan de rondetijden omlaag ten koste van...de PK's!
Het lijkt de omgekeerde wereld maar het is wel zo.
Het algehele plaatje moet kloppen, en da's wat telt

In de jaren '60 en vroege jaren '70 hadden de moto's ook genoeg PK's, maar de rijwielgedeeltes van die tijd konden het vermogen niet aan door beperkte veerwegen en dergelijke.

Als je een CZ of Maico blok uit die jaren moest kunnen monteren in een modern frame zal je dadelijk wel geen "GP winner" hebben maar je zal toch versteld staan wat daar allemaal mee kan.
0 x

Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Vr 09 Dec 2011, 21:23

een cr500 zelf getuned is zeer makkelijk te berijden en zeker niet te bruut , is heel vergevend , zeer veel koppel in lage toeren , en gaat door tot max rpm

is eerder vergelijkbaar met ne 4takt dan met nen 250 2takt

als ge een 500 gaat de-tunen koopt ge beter ne cr250 imo , die zijn ook lichter en weeral gebruiksvriendelijker :)
0 x

Sc
Schroyen Pierre
ama lites national champ

Berichtdoor Schroyen Pierre Vr 09 Dec 2011, 22:57

Mario Van Den Broeck schreef:een cr500 zelf getuned is zeer makkelijk te berijden en zeker niet te bruut , is heel vergevend , zeer veel koppel in lage toeren , en gaat door tot max rpm

is eerder vergelijkbaar met ne 4takt dan met nen 250 2takt

als ge een 500 gaat de-tunen koopt ge beter ne cr250 imo , die zijn ook lichter en weeral gebruiksvriendelijker :)

Mario,ik weet niet wat je bedoeld met zeer gemakkelijk te rijden en zeker niet bruut,maar mijn ondervinding is toch dat een 500cc 2t zeker niet de gemakkelijkste moto is om mee te rijden en waarom rijden ze dan nu met de 4t.motoren en niet meer met de 500cc 2t?,want bij de huidige 4T motoren is het kostenplaatje toch hoger dan bij een 2t en dan spreek ik nog niet over het gewicht dat enkele kilo's lager is,natuurlijk het milieu speelt ook een rol en dan is de 4t wel beter
0 x

Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Za 10 Dec 2011, 18:20

dat weet ge even goed als mij , door de emisienormen dat ze de motoren voorleggen, 4takt is de hype nu , ze hadden overlaatst een test gedaan met een cr500 van 2001 en een nieuwe crf450 de piloten daar op laten trainen , en dan een tijdrit, die tijden lagen HEEL dicht bij elkaar ;) : en ze gaven toe als de cr500 blok in het frame van de 4takt had gezeten dat de 500 zou gewonnen zijn

een cr500 is krachtiger dan een 450 ja , maar ge draait zelf aan uwe gas he ;) http://www.youtube.com/watch?v=-h4SGt2H2XM zelf op trails reed dat ding goed :P

moest ik terug ne crosser kopen is het wrss een recente cr500AF met terug andere reeds en spoelpoorten bijgewerkt.

ze laten niet altijd competitie rijden wat het snelste is ze .. kijk maar naar de f1 en andere autosporten , daar waren ze vroeger ook veel sneller

mijn getunede 700 supermotard is veel agresiever dan mijn 500 ooit was of ooit zal zijn. en das ne 4takt :)

http://www.youtube.com/watch?v=0GTDS2QRHVY zo een is 100% mn droom moto
0 x

Di
Dimitri Lamote
world THQ sx champ
Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)

Berichtdoor Dimitri Lamote Za 10 Dec 2011, 19:11

Mario ik ben het zeker niet eens met je,ik rij als amateur gewoon veel sneller met mijn 250f als voordien met mijn 250 2takt heeft een pak minder vermogen maar gewoon veel meer tractie.
Hetzelfde bij de betere piloten in de amateurbond hoeveel rijden er nog tweetakt en die mensen zijn meestal vrij in hun keuze?
0 x

St
Stefan Daemen
80cc pilot

Berichtdoor Stefan Daemen Za 10 Dec 2011, 19:52

Kenny Vanderheyden schreef:
Stefan Daemen schreef:hallo,

groeten Stefan.

ik weet het niet heeft nog niet gedraaid :D ,blok is weg nu voor nieuwe krukallagers en nazicht van boit enzo,vrijdag heb ik em normaal terug,

hey Kenny,heb je het blok al kunnen onderhangen en testen!
0 x

Mario Van Den Broeck
mx3 wk champ

Berichtdoor Mario Van Den Broeck Zo 11 Dec 2011, 01:00

Dimitri Lamote schreef:Mario ik ben het zeker niet eens met je,ik rij als amateur gewoon veel sneller met mijn 250f als voordien met mijn 250 2takt heeft een pak minder vermogen maar gewoon veel meer tractie.
Hetzelfde bij de betere piloten in de amateurbond hoeveel rijden er nog tweetakt en die mensen zijn meestal vrij in hun keuze?

das waar ne 4takt heeft meer tractie, maar een cr500 is meer vergelijkbaar met ne 4takt dan met nen 2takt , veeel meer koppel op lage toeren (en dat pakt ge ook een deel weg met een dikkere voetpakking) , toen ik de eerste keren met mijne rm250 reed wast echt wennen , zelf paar keer stil gevallen als ik in een te hoge vitesse zat na nen bocht :lol: met de 500 vertrok ik in 2de en na een 180graden bocht liet ge hem gwn in 3de staan en die trok daar mooi mee uit den bocht , met 250 moet ge toch in de juiste vitesse staan, en met nen 125 zeker
ik rijd wel VEEL liever met 2takt dan me 4takt, maar met 4takt ben ik ook rapper als amateur, maar da geeft veel minder rijplezier vind ik.

maar ja daar kunnen we 100jaar over blijven door discutieren, ieder zijn gedacht.

anyway ik vind een cr500 aftammen iets onnodigs, er zijn andere motoren die ene zachtere aard hebben als dat is wat ge liever hebt. maar een cr500 moet een beest zijn imo, ne moto me ballen :lol:
0 x

Kenny Vanderheyden
mx2 wk champ

Berichtdoor Kenny Vanderheyden Za 17 Dec 2011, 03:31

blok zit in mekaar sinds gisteren,nieuwe keerringen dichtingen en piston,lippen in spoelkanalen wa aangescherpt en oneffenheden eruit gehaald,uitlaatpoort gepolierd,carbu inlaat gepolierd,heb er 4 keer kalm op gekikt alhoewel da ni goe ging van de compresie en dan juist over bdp en patat stond in gang,snap nie da sommige daar probs mee hebben,was er wa bang voor maar gaat goe in gang,wel me nen bot aan want me schoenen deed het zeer...wa dak wel straf vind is da in die carb geen rolentievijs zit,enkel een luchtvijske,heb er ne 180 in gezet voorlopig en de kleine 58 maar das volgens mij iets te groot want hij pruteld lichtekes als je e bekke gas maar geeft,heb em na een par kere te late draaien is laten op toere komen en heb em van schrik terug stilgelegd :D das toch wa anders dan ne 450 als je het mij vraagt zenne en de naftbak trilde der gewoon af en had l zeer handen van de trillingen op men stuur,is da normaal da da zo daverd allemaal,maar volgens mij is da echt the power of dreams he zo ne bewerkte cr blok...iedereen bedankt voor de tips.grtz
0 x

Werner Castelyns
the legend!

Berichtdoor Werner Castelyns Za 17 Dec 2011, 11:33

Die ralanti kan je regelen door aan de choke te draaien hebben ze me altijd vertelt.
0 x

Terug naar “mecanic area”