meng verhouding twee tackt olie!!

problemen met je crossmoto? wie weet kunnen ze U hier helpen..
Jo
Jordy Laureyns
ama lites national champ
Berichten: 530
Lid geworden op: Zo 06 Sep 2009, 19:37
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Jordy Laureyns Di 24 Nov 2009, 18:49

ik meng tussen de 1/20 en 1/33
zo staat het op de oliebus
en het is een vrij oud machien'tje, rm250 van 91', dus best beetje te rijk als te arm :lol:
0 x


Jo
Johan Van Helvoort
mx1 wk rookie
Berichten: 317
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 09:58
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Johan Van Helvoort Di 24 Nov 2009, 19:34

van die mening ben ik ook beter te rijk als te arm
ook met nieuwere motoren
had vroegen een speed boot en ja ook 747 (1 op25 ) er in moest je de mensen eens staan snuffelen haahhah
0 x


Gebruikersavatar
Jan Meert
mxdn winner
Berichten: 992
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 19:13
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: MCLB

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Jan Meert Wo 25 Nov 2009, 19:06

Van Denicol Syn100 heb je ook zo die typische geur he, mmm i like that
0 x


SuzMxTeam #97 -MCLB Amateurs Open - Jan Meert Services * Service grasrobots * http://www.janmeertservices.be -
An
Antoine Brogniez
peewee pilot
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 18 Nov 2009, 01:18
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Brasschaat

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Antoine Brogniez Do 26 Nov 2009, 09:02

Ik doe altijd syn 100 1/40 in mijn yz 125, nooit geen problemen gehad. ;)
0 x


YZ 125 2stroke power
Gebruikersavatar
Frédéric Demunter
125cc junior EK
Berichten: 82
Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 13:45
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Frédéric Demunter Do 26 Nov 2009, 12:47

Ik meng op 10l naft met 300ml denicol syn 100.
0 x


Gemuse
Gebruikersavatar
Danny Hermans
125cc junior EK
Berichten: 75
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 17:39
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF
Locatie: Hasselt
Contact:

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Danny Hermans Ma 12 Apr 2010, 23:08

Een gouden regel voor het mengen van tweetakt olie is: Hoe meer toeren, hoe meer olie bij de benzine gieten. Slechte tweetakt-olie bestaat niet meer als je bij de bekende merken blijft. Wist je trouwens dat er nu een opvolger is voor de Castrol A747? Het is de Castrol XR77. Heeft iemand hier ervaring mee?
0 x


http://www.mxvintage.be
Ex-oldtimercrosser, dan zijde heel erg oud :-)
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Werner Castelyns Di 13 Apr 2010, 08:21

Daar is wel een deel van waar Danny, maar het max. toerental dat je draait is niet het enige criterium dat vereist is voor een goede smering.
Ook de zuigersnelheid en de daarbij gepaard gaande leibaankrachten (simpel gezegd de krachten waarmee de zuiger tegen de cilinderwand gedrukt wordt) zijn van belang.

Een simpel voorbeeld: een vijftig cc'er met een slag van 40mm ziet (in theorie) bij 14000 toeren maar zoveel af als een vijfhonderd cc'er met een slag van 80 mm bij 7000 toeren. (ja ik weet het wel, er zijn geen crossers meer met een slag van 80 mm, maar dit is enkel als voorbeeld bedoeld... :D )
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Jo
Johan Van Helvoort
mx1 wk rookie
Berichten: 317
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 09:58
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Johan Van Helvoort Di 13 Apr 2010, 20:53

waar koop je die xr 77?
0 x


Va
Van Baelen Edwin
50cc rider
Berichten: 21
Lid geworden op: Di 19 Jan 2010, 17:47
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VBM

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Van Baelen Edwin Wo 14 Apr 2010, 12:15

ik rij met denicol syn 100
en rij ook 1/50
en zit bijna altijd in lommel te trainen
0 x


Gi
Gilles Van Asch
mx2 amateur champ
Berichten: 151
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 23:11
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Gilles Van Asch Wo 14 Apr 2010, 20:59

Frédéric Demunter schreef:Ik meng op 10l naft met 300ml denicol syn 100.



ik ook 300ml op 10L. Nog nooit problemen gehad.
0 x


Gilles_yz125
Ay
Ayrton De Pauw
125cc rookie
Berichten: 135
Lid geworden op: Do 25 Mar 2010, 09:50
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VLM

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Ayrton De Pauw Wo 14 Apr 2010, 22:58

zou die olie van stihll goe zijn ?daar kan ik wreed goedkoop aangeraken
0 x


Jo
Johan Cloots
mx all time winner
Berichten: 1419
Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Lille

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Johan Cloots Wo 14 Apr 2010, 23:03

Ayrton De Pauw schreef:zou die olie van stihll goe zijn ?daar kan ik wreed goedkoop aangeraken

Ik heb da ooit geprobeerd omdat ik ook via t'werk er aan kon geraken.
Da gaat wel maar vreet hard roken en de bougie zo zwart als zoet dus ik doe da nimeer.
0 x


Jokes33
Gebruikersavatar
Werner Castelyns
the legend!
Berichten: 3525
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 08:26
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Werner Castelyns Do 15 Apr 2010, 07:53

Dan heb je te vet gesmeerd è Johan.

In een kettingzaag rookt da toch ook niet?

Toen mijn vader begin jaren '80 nog garage had goot ik altijd gewone motorolie (15/40) bij de benzine (1 op 25) en ik heb daar nooit last mee gehad.


Stel je eens volgend "rampscenario" voor: je staat ergens "in the middle of nowhere" met een enduro, een lege tank en er is niets anders dan benzine en motorolie voorhanden. Wat doe je dan?
0 x


Being a good mechanic means a lot more then just twisting nuts and bolts!

http://www.katesretropage.be
Jo
Johan Cloots
mx all time winner
Berichten: 1419
Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Lille

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Johan Cloots Do 15 Apr 2010, 12:48

Ja da is zo Werner en waarschijnlijk zal ik de mengverhouding te rijk genomen hebben.
Maar ik denk wel als je de juiste mengverhouding handhaaft dat er geen problemen zullen zijn met die olie,als je ziet wat een still steenzaag bij ons afziet op nen dag en altijd volle bak moet trekken dan zal die olie ook wel bij nen crossmoto zijn werk wel doen he.
En inderdaad ge kunt ook gewone motorolie perfect mengen met de naft,in noodgevallen is dat een oplossing en volgens mij gade daar ook gene vastloper mee hebben.
Ik heb er ooit in begin jaren 80' ene geweten die deed altijd gewone frituurolie op zijn motorblok en haalde zijne tweetakt olie altijd bij de naftpomp en gebruikte gewoon koeling vloeistof ook van de naftpomp.
Da gaat ommes allemaal.
Het moet ni allemaal van DE merken zijn hoor.
0 x


Jokes33
Jo
Johan Cloots
mx all time winner
Berichten: 1419
Lid geworden op: Do 23 Jul 2009, 11:14
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Lille

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Johan Cloots Do 15 Apr 2010, 12:53

Ik had eens toen ik nog met m'n KTM125 reed eens een keer panoline tweetakt olie gebruikt,ik had die nog staan van toen ik met m'n 26cc buggy op afstandsbediening bezig was.
Ik moet zeggen dat het HEEL lekker rook en verdorie goed marcheerde,maar panoline olie is dan ook race olie he.
Is te krijgen in elke RC winkel waar ze FG wagens verkopen. ;)
0 x


Jokes33
Jo
Johan Van Helvoort
mx1 wk rookie
Berichten: 317
Lid geworden op: Wo 22 Jul 2009, 09:58
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Johan Van Helvoort Za 17 Apr 2010, 08:20

dat ruikt toch bij het zelfde als de 747 olie ?
0 x


Gebruikersavatar
Charly De Clercq
ama lites national champ
Berichten: 459
Lid geworden op: Wo 15 Jul 2009, 22:39
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF
Locatie: Lokeren
Contact:

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Charly De Clercq Za 17 Apr 2010, 09:21

normaal is de universele verhouding 1 / 40 voor de tweetakt motoren ;

hangt ook af of je veel gas geeft of je het liever kalm aan doet ....
0 x


BRUNOX, De 5 functiespray met Turboline
Info ? ---> http://www.patricksoors.be/brunox_pagina.htm
Bestelling ? ---> jorisstilten@skynet.be
---> www.charlydeclercq-mx.tk <---
Pe
Peter Moons
european champ mx2
Berichten: 248
Lid geworden op: Di 08 Sep 2009, 15:55
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: Hulshout

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Peter Moons Za 17 Apr 2010, 10:51

1/33 is ideaal, volg gerust de instructies van de constructuer, ik weet nog dat Gunther Geerts in den tijd 1/12 reed met zen cr 125 bij de inters 125 en ook om de 5 uur een nieuwe zuiger,nam geen risico's, zijn motor was dan ook als nieuw, want alles werd supergoed gesmeert,gebruik ook bekende olie en geen onbekende merken, te arm rijden met de olie is vragen om mizerie, vastloper, blauwe of gekrepeerde drijfstang, rollement van de drijfstang, krukas kapot, om maar enkele voorbeelden te geven.
0 x


" TEAM GREEN KAWASAKI "
Gl
Glenn Baetens
125cc rookie
Berichten: 117
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:42
Ik ben een..: geen van bovenstaande
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Glenn Baetens Za 17 Apr 2010, 11:19

Idd koppelingsolie zoude ze allemaal elk uur vervange bij wijze van spreken. Maar 2takt olie besparen ze allemaal op...
Da begrijp ik niet, voor zoveel het maar kost die olie. Kan je toch beter 1/30smeren en zeker zijn, dan 1/40 of 1/50 en na 15u al lagers enz kapot te hebben.
En tis nie daj der minder van gaat presteren, want da beetje olie meer, doet echt niets af aan de prestaties van de motor.
Dus allemaal rijkelijk smeren :p...
0 x


Fr
Freddy Van Mol
80cc pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: Di 14 Jul 2009, 20:29
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
Locatie: lommel

Re: meng verhouding twee tackt olie!!

Berichtdoor Freddy Van Mol Vr 23 Apr 2010, 22:53

wij rijen met de zijspan
rijen bijna altijd in olmen
en wij mengen 1/100 (texaco 100%)
0 x


Terug naar “mecanic area”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden · Registreer