w.k. jeugd

Hier alles over de GP's, BMB, ONK,..
Etienne Dierckx
the legend!
Ik ben een..: een ex-competitierijder
Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande

Re: w.k. jeugd

Berichtdoor Etienne Dierckx Ma 18 Aug 2014, 10:58

Dirk Vansummeren schreef:Als ik dit hier allemaal zo lees klopt het wel wat jullie insinueren maar toen men vroeger teveel Belgische kandidaten hadden om naar de gp's te gaan en er sommigen een buitenlandse licentie namen waren dit jongens die ook konden kwalificeren

ik ga zelfs mijn stelling van een paar posts hierboven nog verder doortrekken.

Er zijn al heel weinig Belgen die nog de inspanning doen om Europa in te trekken. Maar wat zie je dikwijls, buiten die 1 of 2 die wel de stap naar de Gp's kunnen zetten, haakt de rest af als blijkt dat ze het WK niet halen.
Je moet maar eens nagaan hoeveel Belgische inters MX1 we nog hebben buiten de vaste Gp rijders.

Want waarom zou je nog inter mx1 worden? Voor de 4 of 5 BK's? Nee, dan maken ze liever de logische stap naar de amateurs.
Kijk maar eens hoeveel Belgische MX1 inters nog meededen op de Keiheuvel.
Eens de generatie Strijbos, Keeno, Van Daele .... verdwijnt, vrees ik dat we nog amper 5 Belgische mx1 inters zullen hebben ...
0 x

het glas is niet halfvol of halfleeg .... het glas is gewoon kapot ....
Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Ma 18 Aug 2014, 15:10

De organisator heeft wel een financiële k(r)ater...
0 x

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes
Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Ma 18 Aug 2014, 15:38

Guy Dick schreef:De organisator heeft wel een financiële k(r)ater...

maar dacht die nu echt dat daar volk ging op afkomen?????
Een wedstrijd met piloten die niemand kent (bij het brede publiek) en een muziekfestival waar niemand de artiesten van kent ...

Dan ben je gewoon heel naïef of heb je je huiswerk niet gedaan als organisator .... hoe spijtig het ook is ...
0 x

Lu
Ludo Marissen
mx2 wk rookie
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Berichtdoor Ludo Marissen Ma 18 Aug 2014, 20:01

Dat de Inters verdwijnen daar vrees ik ook voor,maar dat ze Amateur gaan rijden dat klopt toch wel niet helemaal Etienne.Er zijn niet veel jonge Inters afgezakt naar de Amateurs de laatste jaren de meeste hebben gewoon afgehaakt.Er is al een Bond verdwenen en bij geen enkele vereniging hebben ze een overschot van Inters A.Men moet ook eens zien wie de betere Inters A zijn bij de liefhebbers die zijn allemaal van die zelfde generatie of zelfs nog een generatie ouder(Priem,Seronval,Collet,Govaerts,Cools.Seghers,Breugelmans,Verheyen,Geurts,Wybo om de voornaamste maar te noemen).Ik heb alle respect voor deze piloten en vind het ongelooflijk dat ze nog zo een niveau kunnen halen want alle genoemde piloten strijden nog steeds elke week voor de overwinning of een podiumplaats, maar ik wil maar zeggen dat ook bij de Liefhebbers dezelde trend gaande is als bij de Belgische Inters.
0 x

St
Steve Van Avondt
ama sx 250 champ

Berichtdoor Steve Van Avondt Ma 18 Aug 2014, 20:19

ik heb vrijdag ook een aantal verhalen gehoord over die organisatie..
allereerst...aan het circuit was heel hard gewerkt en ze hebben dat ook prima voor elkaar gekregen!daarvoor dikke chapeau!!

maar,op het rennerspark geraken was blijkbaar een drama...velen moesten uren aanschuiven.sommigen zouden zelfs op de stoel van hun camionette moeten slapen hebben,waaronder mensen die met hun camionnetje vanuit Hongarije kwamen.
muziekconcert bleek voor 2 dagen gepland,met een geschatte verwachting van 4000 bezoekers..
de eerste dag was er hooguit 200man en dag 2 afgeblazen.
sommmige landenteams hadden stickers,crossuitrusting,jassen,alles gemaakt voor dit evenement.
Team Belgie,naar verluid amper een trui voor de piloot..
en dan de inkom...40 Euro... en dat vlak na de Belgische GP.
dit wist je al met zekerheid op voorhand dat dit een financieel fiasco zou worden.

dit zijn maar enkele punten die me zijn bijgebleven van een aantal mensen die er waren.

Het is heel erg dat iemand die van dit evenement echt iets wil maken en er waarschijnlijk gigantisch veel energie en geld ingestoken heeft,dan de ontgoocheling van z'n leven moet oplopen. heel triest! Anderzijds,het was ook heel naief.
0 x

Di
Dirk Vansummeren
125cc junior EK
Ik ben een..: geen van bovenstaande

Berichtdoor Dirk Vansummeren Ma 18 Aug 2014, 20:33

Wat de organisatie betreft deed de organisator echt wel moeite om er iets van te maken ik werd donderdag met de bulldozer op het rennerspark gesleept en de organisator reed met een pletwals achterna om de sporen van de bulldozer weer plat te walsen maar na de blijvende regenval was het dweilen met de kraan open en moest men met alle middelen het parkoer proberen te redden , die man heeft alles gedaan wat mogelijk was maar het mocht gewoon niet baten .
0 x

St
Steve Van Avondt
ama sx 250 champ

Berichtdoor Steve Van Avondt Ma 18 Aug 2014, 21:00

@ Dirk,

haalde ik ook aan,die man heeft blijkbaar echt z'n best gedaan,de omstandigheden zaten gewoon enorm tegen,dat is erg jammer..en dan gebeuren er zaken die je niet kan bestrijden en blijkt dat al die goede gedachten en voornemens verloren gaan.

je hebt zeker gelijk met je post over de inters...toch zijn er wel een aantal jongeren die liefhebbersbonden rijden omdat bmb en EK geen alternatief meer bieden..
Jeffrey Dewulf,Jilani Cambré,Yerki Janvier,Mike Vanderstraeten,Stijn Verstrepen,Damon Goyvaerts,Maarten Govaert,..
en inderdaad,ik heb het ook al een aantal keer aangehaald,inters sterven uit,zowel in bmb als in de liefhebbersbonden...kijk nu naar de reeks nationalen mx1 in bmb..daar gaat geen enkele inter van voort komen,en dat is al een tijdje zo..
we hebben nu een generatie die op z'n laatste benen loopt,die verdwijnen allemaal binnen dit en 5 jaar..en door hun gp-verleden en ervaring nu nog steeds top bij de liefhebbers..
dat lijstje is groot...Jurgen Wybo,Steve Seronval,Jonathan Banken;Dennis Dierckx,Gilles dejong,Joel Roelants,Dennis Verbruggen,Nick Triest,Bengt Laeremans,Vincent Collet,David Segers,Steve Ramon,Manuel Priem,Marvin Van Daele,Kristof Salaets,Tom De Belder,David Cools,Sven Breugelmans,Danny Theybers,Michael Besonhé,Jelle Grade,Tom Van Loon,Jurgen Van Nooten..ik vergeet er allicht nog.stuk voor stuk jongens die in hun betere tijden er jarenlang mee voor zorgden dat er een sterke subtop en middenveld was ...nu allemaal jongens die al gestopt zijn ,aan afbouwen denken of hooguit nog enkel jaren willen doorgaan,en daarna,..nog minder inters en wie gaat er nog enige vorm van weerwerk bieden aan de enkele gp-jongens die er nog zijn?
Laatst gewijzigd door Steve Van Avondt op Wo 20 Aug 2014, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Etienne Dierckx
the legend!

Berichtdoor Etienne Dierckx Ma 18 Aug 2014, 21:41

je moet het aantal BMB inters aan Waalse zijde is tellen ...

die zijn er gewoon bijna niet meer en die paar die er nog zijn, rijden vooral in Frankrijk.

Kijk ook gewoon is bij de inters AMPL ... Hella, Hubin, Piret, Hebette, Kitziger, Magen, Vilvorder ...
Allemaal BMB gereden, ambitie gehad en allemaal overgestapt naar de amateurs ...
0 x

Di
Dirk Vansummeren
125cc junior EK

Berichtdoor Dirk Vansummeren Ma 18 Aug 2014, 23:06

Als men in de toekomst mee wil kunnen op internationaal niveau dan moet er toch wel één en ander veranderen in België, de bonden zullen de handen in elkaar moeten slaan en er zal een kampioenschap uit voort moeten vloeien zoals het ONK met 4 a 5 categorieën 65, 85, 125, mx2 en mx1 waar de beste rijders uit alle bonden en regio's tegen elkaar uitkomen , hun wekelijkse regionale wedstrijden dienen om zich te kwalificeren voor een proef voor het Belgisch kampioenschap , daardoor wordt het niveau hoger en krijg je in elke reeks 40 rijders aan de start eventueel laat je 10 plaatsen vrij voor buitenlanders en laat je die s morgens mee kewalificeren met de Belgische rijders ,
Verder moet er een team opgezet worden met mensen die zich met de jeugd bezig houden en een bondscoach die er fulltime mee bezig kan zijn en er géén andere functie op nahoudt , met het budget dat men loskrijgt voor topsport , bloso en eventueel nog andere sponsors kan dit team functioneren om zich met begeleiding en training van de Belgisch toppers uit dat nieuwe kampioenschap . Op die manier krijgt iedere jonge gast de mogelijkheid om zich te bewijzen , ben je goed in je regionale wedstrijd en kan je jezelf ook bewijzen in de proeven voor het Belgisch kampioenschap dan verdien je ook om in een eventuele opleidings selectie te zitten en getraind en begeleid te worden door die groep van mensen met visie en ervaring om ze naar een internationaal niveau te tillen
0 x

Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Patrick Van Gorp Ma 18 Aug 2014, 23:38

Mooie theorien allemaal, maar er is maar 1 simpele oplossing.

Het (financieel) aantrekkelijk maken om bij die (wereld)top te horen.
Laat ons eerlijk zijn: welke subtopper wil nog op een GP gezien worden?

Maak dat er voor elke gekwalificeerde GP-piloot kwalificatie, en eventueel prijzengeld is, en heel da circus trekt (in Europa) weer aan.

Welke ouder gaat er 350.000 Euro investeren om erachter te komen dat er in het WK ook niets te verdienen is????
Er zijn er die het gedaan hebben, maar inmiddels zijn er nie veel (of geen) meer over.

Het hoeft nie moeilijk te zijn, alleen moet ge nu nie onderaan beginnen, maar bovenaan!!!
0 x

Bi
Bini Conserriere
european champ mx2
Ik ben een..: motocrossfanaat, maar ik heb zelf geen moto

Berichtdoor Bini Conserriere Di 19 Aug 2014, 00:00

een BK kost al gemiddeld 100euro aan de piloot (4personen per camper)alleen om te kunnen rijden,ken er zo enkele die om die reden (te duur)zijn afgehaakt.
0 x

Filip Hardis
world THQ sx champ
Ik ben een..: van de pers en ik schrijf artikels over de motocross

Berichtdoor Filip Hardis Di 19 Aug 2014, 01:10

Dat ze dan maar amateur gaan rijden, dat kost dan maar 48€ :D
Of met zen 2 in de camper, dan komt het ongeveer hetzelfde uit! :D
0 x

hardis ik kan nog promotie maken, gij blijft nog tot aan uw pensioen bij de nieuwelingen b mee ronddraaien. en daar heb ik geen gegatlek gedoe voor nodig!

Dixit Frankske de speaker! :D :D :D
Pe
Peter De Backer
mx all time winner
Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
Ik ben aangesloten bij..: VMCF

Berichtdoor Peter De Backer Di 19 Aug 2014, 06:37

@ Dirk: allemaal mooi en wel, maar zo iets vergelijkbaars is al toch vroeger al geweest binnen de amateur-federaties met het FAM en UMC-kampioenschap. Beiden worden niet meer georganiseerd wegens te weinig interesse.

Wat Patrick V G aanhaalt is gewoon de nagel op de kop. Ik ben zelf enkele jaren mee geweest als mekanieker nr de WK's met een degelijke, maar geen echte topper. Met het geld dat er toen werd verdiend bij kwalificatie waren de meeste kosten al betaald. Nu steek je er als piloot, zelfs bij kwalificatie al aan toe. Ook het feit dat de kostprijs van de motor,tuning,vervoer,vergunning/inschrjfgelden er niet goedkoper is op geworden doet een groot aantal piloten al afhaken.

Dit gezegd zijnde, nu terug on topic?
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Di 19 Aug 2014, 11:14

Alles wat in België bereikt wordt is wel met eigen middelen! In onze buurlanden daarentegen staat de subsidie-kraan voor motorcross wel flink open...
0 x

Di
Dirk Vansummeren
125cc junior EK

Berichtdoor Dirk Vansummeren Di 19 Aug 2014, 11:50

Als je het niveau van de jeugd wil opkrikken moet je onderaan beginnen en in de formule die ik schets krijgt iedereen dezelfde kansen zonder dat het hopen geld kost en degenen die eruit springen worden op jonge leeftijd al gevolgd en zelfs onder contract gelegd wat inhoud dat de kosten voor de ouders ook verminderen en de kansen voor de talenten stijgen, kijk naar Nederland, frankrjjk, italie en zelfs Duitsland zij hebben het begrepen, hier blijkbaar nog steeds niet
0 x

Pa
Patrick Van Gorp
ama lites national champ
Ik ben een..: motocrosser voor het plezier, ik rijd geen wedstrijden

Berichtdoor Patrick Van Gorp Di 19 Aug 2014, 19:26

Nee Dirk....in Belgie hebben ze het niet begrepen.
Met wereldtitels van Geboers, Malherbe, Jobe, Rahier, Everts, Ramon, Martens, DeCoster, Everts jr, Smets en zo zijn er nog. Dan alle 2e en 3e plaatsen in het WK, Desalle, Bervoets, Horebeek, Ramon, Strijbos.
Daarnaast nog de degelijke GP mannen als: DeDijcker, Priem, Graulus, Breugelmans, v Daele, en eerder, Weustenraad, Geukens, Jacobs, Jo Martens, DeWit, Boonen, Iven, Theybers...

Nee...in Belgie snappen ze er nix van.

Bijna alle bovengenoemde namen hebben zich niet of nauwlijks in hoeven kopen in het WK of WK team.
Die zijn allemaal op eigen kracht gekomen waar ze nu staan, of gestaan hebben, en daar ook nog iets mee verdiend.
Dat zit er voor de aanstormende jeugd niet meer in.
Een enkeling zal nog zover komen, maar de kansen zijn vele malen kleiner dan pakweg 20-25 jaar geleden.
Daar doe je met begeleiding niks aan.
Ouders gaan veelal die eerste stappen niet meer zetten, omdat het simpelweg kapitaalsvernietiging is.
Zolang daar aan de bovenste top niets verandert, wordt het onderaan ook niets!!!

Toch straf dat gij, Dirk, die al zolang meeloopt in de MX, zoiets durft te zeggen als "In Belgie hebben ze het niet begrepen"...
Laatst gewijzigd door Patrick Van Gorp op Di 19 Aug 2014, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Fo
Fons Van Loon
mxdn winner

Berichtdoor Fons Van Loon Di 19 Aug 2014, 20:11

PVG snapt het wel want dat is perfect verwoord hoe de vork aan de steel zit! Men kan over begeleiding ,jeugdwerking,sponsering enz zoveel palaveren als men wil en oorzaken zoeken van de teloorgang van de mooiste sport die bestaat,maar als ge alles overdenkt en naast elkaar legt komt ge onvermijdelijk tot de conclusie dat er 1 hoofdoorzaak is en dat is het youtstream systheem ,als Luongo en co de lakens blijven uitdelen en niet volledig het roer omgooien dan zal de mx zo goed als verdwijnen van hoog naar laag binnen de 10 jaar!
0 x

St
Steve Van Avondt
ama sx 250 champ

Berichtdoor Steve Van Avondt Di 19 Aug 2014, 22:54

ik vind dat zowel Dirk als Patrick gelijk hebben in hun argumentatie..
de ene haalt aan dat er dat er in Belgie meer structuur moet komen van onder uit en dat vind ik ook...de bovengenoemde jongens hebben het inderdaad ook zonder moeten doen en zijn er ook gekomen,maar toen was het motorcrosslandschap nog anders,toen kwam al wat talent had automatisch al samen bij bmb en was er ieder jaar doorstroming.nu wordt de spoeling zo dun dat je inderdaad zou moeten kunnen de besten filteren en begeleiden om geen talent te laten verloren gaan.maar dan kom je nog steeds bij het punt van Patrick terecht...zelfs al werk je goed en kom je zover dat je jongens klaar krijgt voor de gp's...dan nog sta je nergens...je zal nog steeds enorm veel geld moeten investeren om tot een gp-piloot te kunnen groeien,uit de kosten raken,laat staan geld verdienen,dat is nog voor weinigen weggelegd.

Patrick geeft inderdaad de perfecte weerspiegeling van wat er aan de hand is.100 procent gelijk..maar het gaat nog veel verder bij ons ,door een gebrek aan omlopen en piloten.

zondag zei iemand me nog..vroeger lag er bijna in elk dorp een parcourke,jonge ventjes gingen zien en wilden ook een moto,in de buurt had je er al snel een paar en de geburen gingen kijken en dronken een pintje.in elk dorp had je wel een paar crossers...dat is totaal verdwenen.kinderen komen er niet meer mee in contant,en als je toch wil beginnen,moet je waarschijnlijk een eind rijden om te kunnen rijden..kan je nog wel leren eigelijk? echt het begin..? ik deed mijn eerste meters op een paardenwei van ne kameraad om te leren schakelen en sturen,remmen.wat op en af rijden.
de basis...als je nu nog maar een moto in gang zet bellen ze al de politie..laat staan dat je op een wei wat mag crossen.als je die basis moet gaan leren op een circuit tussen competitiepiloten,das levensgevaarlijk.
Het aantal jongens dat nog begint met crossen is drastisch gedaald,dus de kans op talent ook.
Patrick heeft gelijk maar het probleem gaat veel verder en ligt evenzeer aan de basis.
0 x

Di
Dirk Vansummeren
125cc junior EK

Berichtdoor Dirk Vansummeren Wo 20 Aug 2014, 00:01

Toen er een tijdje geleden in Nederland een opvolger moest komen voor Leon giesbers heb ik mezelf kandidaat gesteld en geloof het of niet ik zat bij de laatste 3 , ik werd uitgenodigd op het hoofdkantoor van de knmv en samen met hartman en hulsen waren wij de overgebleven kandidaten , ik heb daar een heel leerrijke uitleg gehad over de werking en visie van de knmv en daar kunnen we in Belgie nog alles van leren, in Nederland krijgtde jeugd kansen om zich op te werken van zero tot hero heb je talent wordt je geholpen met allerlei zaken op mx gebied maar ook met school, omgaan met media enz.
Ik durf gerust zeggen dat het hier beter moet en ook kan, probleem nummer 1 is dat hier de verschillende federaties niet overeenkomen en zolang dat niet gebeurd komen we geen stap vooruit.
Vanaf de dag dat er een akkoord is over de verdeling van het geld dat ter beschikking wordt gesteld door de verschillende regeringen in ons land dan kunnen we beginnen om een actieplan in werking te laten gaan, en mensen aan te stellen met hetzelfde doel namelijk de jeugd op internationaal niveau brengen, we hebben mensen zoals een robert gielis, pierre schroyen, werner dewit, enz, allemaal mensen die op hun gebied een enorme bijdrage kunnen leveren om dit te realiseren en als er budget wordt vrijgemaakt dan weet ik zeker dat deze personen daarvoor te vinden zijn maar iemand moet het lont aan de dynamietstaaf steken om de boel in vuur en vlam te steken.dus mocht iemand zich geroepen voelen , hoe rapper hoe liever zou ik zeggen
0 x

Gu
Guy Dick
the legend!

Berichtdoor Guy Dick Wo 20 Aug 2014, 10:44

KNMV heeft 32 fulltime medewerkers in vaste dienst, waarvan 1 uitsluitend voor subsidies / sponsoring.

BMB heeft 1 betaalde secretaris...

Wat betreft huidige Belgische resultaten in motorcross: onze landgenoot Ben Adriaenssen met zijn Nederlandse bakkenist Ben van den Bogaert staan momenteel riant aan de leiding van het WK.

Nederland doet het in bijna alle sporten beter momenteel: kijk eens naar het aantal medailles op de Olympische Spelen of bij de Europese kampioenschappen atletiek bvb.
Laatst gewijzigd door Guy Dick op Wo 20 Aug 2014, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Terug naar “mx pro”