Martin Honda-rijder Marc de Reuver heeft vandaag bij de Grand Prix in Lierop zijn comeback gemaakt in het Wereld Kampioenschap. Ondanks dat Marc duidelijk wedstrijdritme tekort kwam, liet hij zich in de tweede manche toch van voren zien. In de beginfase reed hij in de top drie maar gedurende de wedstrijd brak het tekort aan wedstrijdritme hem op waardoor hij terugviel naar een elfde plaats. In de eerste manche kwam de Reuver in de beginfase ten val en omdat hij na twee fouten niet meer in het juiste ritme kon komen, besloot hij om de wedstrijd te verlaten.
Het circuit van Lierop is bij Marc welbekend want vorig jaar wist hij op dit circuit zijn eerste Nederlandse Grand Prix overwinning te pakken. De vrije training verliep lekker en Marc wist in deze sessie een mooie tweede tijd neer te zetten. De pre kwalificatietraining sloot hij af op een zevende plaats met slechts 1.9 sec achter op de snelste. In de kwalificatieheat kreeg hij het in grote getale aanwezige publiek op de banken toen hij kopstart wist te pakken. In de eerste ronde moest hij twee plaatsen afstaan waardoor hij op een derde plaats uit het bos kwam gesprongen. Helaas kon de rijder uit Lommel het juiste ritme niet te pakken krijgen waardoor hij niet het tempo kon rijden wat hij graag wilde. Hierdoor viel hij in de beginfase terug naar een zesde plaats. Naarmate de wedstrijd vorderde begon het rijden beter te gaan en wist Marc nog een plaats winst te boeken om uiteindelijk op een vijfde plaats over de finish te komen.
In de eerste manche kwam hij niet goed weg bij de start en moest in de achterhoede aan de wedstrijd beginnen. In de eerste ronde wist hij gelijk verschillende rijders te passeren waardoor hij aan het einde van de ronde op een vijftiende plaats voorbij start/finish kwam. Marc zette zijn opmars in de beginfase verder maar kwam op een veertiende plaats rijdend ten val waardoor hij terugviel naar een vijfentwintigste plaats. Na de valpartij kon hij het juiste ritme niet meer te pakken krijgen en na nog twee fouten besloot hij om de wedstrijd te verlaten.
Gemotiveerd ging hij in de tweede manche van start en ditmaal kwam hij in de kopgroep uit de eerste bocht. In de beginfase hield de Reuver goed stand op een derde plaats en zelfs wist hij heel even door te stoten naar een tweede plaats. Het loodzware circuit eiste echter zijn tol bij Marc want na een aantal ronden moest hij het tempo vanwege een tekort aan wedstrijdritme laten zakken waardoor hij plaatsen prijs moest geven. Marc probeerde het tempo zo hoog mogelijk te houden maar kwam uiteindelijk moegestreden op een elfde plaats over de finish.
In het dagklassement eindigde de Martin Honda-rijder op een zestiende plaats. Omdat Marc een groot deel van het seizoen heeft gemist, staat hij in de tussenstand om het Wereld Kampioenschap op een vijfentwintigste plaats.
Relaas GP Lierop van Marc de Reuver
- Geert Gelaude
- ama lites rookie
- Ik ben een..: een ex-competitierijder
- Ik ben aangesloten bij..: Geen van bovenstaande
-
Michael De KerkMi
- mx2 wk rookie
- Ik ben een..: competitierijder, ik ben aangesloten bij een bond
- Ik ben aangesloten bij..: UFOLEP (fr)
-
Mark DejongheMa